جام‌جم از آسیبی رو به رشد گزارش می‌دهد

قل‌قل بی‌قانونی در دودخانه‌های زیرزمینی

رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کافی شاپ ها و رستوران های لوکس سنتی با کلاس دادن به قلیان عامل ترویج استفاده از آن در کشور هستند وگرنه اکثر دختران و پسران جوان رغبتی برای رفتن به قهوه خانه های کهنه قدیمی ندارند.
کد خبر: ۸۲۶۹۸۱
کافی شاپ ها و رستوران های سنتی به قلیان، کلاس داده اند

احمد کوشا افزود: برای کاهش مصرف دخانیات و به خصوص قلیان در کشور لازم نیست، قهوه خانه های معمولی را ببندیم، این قهوه خانه های کهنه با قیافه های عقب مانده عامل ترویج مصرف قلیان در جامعه نیستند، آنچه موجب رشد مصرف قلیان در کشور شده کافی شاپ ها و رستورانهای لوکس سنتی هستند که به مصرف قلیان «کلاس» داده اند.

وی ادامه داد: از وقتی که مصرف قلیان در بین جوانان «کلاس» پیدا کرده، استفاده از آن در بین جوانان به سرعت افزایش پیدا کرده و به شکلی نگران کننده مدام بر تعداد جوانانی که قلیان می کشند، اضافه می شود.

به گزارش ایرنا، رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: فضای جدید باعث شده دیگر مصرف قلیان و دخانیات در بین جوانان قبیح نباشد و دختران و پسران جوان به راحتی در کافی شاپ ها، رستورانهای لوکس سنتی و پارکها دور هم جمع می شوند و ساعتهای طولانی به کشیدن قلیان می پردازند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از ادامه این روند خطرناک باید «کلاس» مصرف قلیان را از آن بگیریم، به هیچ وجه لازم نیست، با قهوه خانه های سنتی و قدیمی برخورد کنیم، افرادی که به این مراکز می روند، جمع محدودی هستند.

کوشا با اشاره به روند کنترل مصرف دخانیات در کشورهای توسعه یافته گفت: بسیاری از کشورهای توسعه یافته توانسته اند با فرهنگ سازی و آموزش همگانی مصرف دخانیات را کاهش دهند اما در همین کشورها نیز آموزش به تنهایی کارساز نبوده و حتما با اعمال محدودیتهای اجباری همراه بوده است.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: تا زمانی که محدودیتهای قانونی و اجباری نباشد، توصیه و نصیحت به تنهای در تغییر رفتار انسانها موثر نیست، نمونه آن ایجاد فرهنگ بستن کمربند است، تا زمانی که قانون و جریمه برای آن در نظر گرفته نشد، کمتر کسی در خودرو کمربند ایمنی می بست ولی امروز اکثر مردم رعایت می کنند.

وی ادامه داد: برای ترویج سبک زندگی سالم از جمله تغذیه سالم، ورزش مدام، کاهش مصرف غذاهای آماده(فست فود) و کاهش مصرف دخانیات نیز باید دستگاههای اجرایی از ظرفیت قانونی خود برای اعمال محدودیتهای اجباری در سطح جامعه استفاده کنند تا سطح سلامت مردم ارتقا یابد و هزینه ها و بار بیماریها در کشور کم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها