در کنار ناآرامی و درگیری در مناطق مختلف لیبی، اوضاع سیاسی نیز مدت‌هاست از آشفتگی و نابسامانی رنج می‌برد. در بحبوحه این تنش‌ها اخبار متناقضی در مورد نخست وزیر این کشور اعلام می‌شود.
کد خبر: ۸۲۵۳۳۶

عبدالله الثنی، نخست وزیر لیبی سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با تلویزیون این کشور گفت مردم ناراحت و عصبانی نباشند، اگر کناره‌گیری از مقام راه‌حل مشکلات است من اعلام می‌کنم که از مقام خود استعفا می‌دهم. این در حالی است که حاتم العریبی، سخنگوی دولت در ساعات اولیه روز گذشته استعفای نخست وزیر را تکذیب کرد. وی گفت: نخست وزیر به طور رسمی استعفا نداده و در مصاحبه تلویزیونی گفته اگر مردم بخواهند وی استعفا خواهد داد. وی گفت: استعفا باید کتبا به شورای نمایندگان داده شود و این شورا تصمیم می‌گیرد که با استعفا موافقت یا مخالفت کند.

الثنی در ماه مارس 2014 نخست‌وزیر لیبی شد و در آوریل همین سال با اعلام این که خانواده اش در خطر است اعلام کرد استعفا خواهد داد، اما چندی بعد از این کار خودداری کرد و در مقام خود باقی ماند. دولت موقت لیبی به ریاست عبدالله الثنی با مشکلات فراوانی از جمله مشکل نان، سوخت و عدم پرداخت منابع کافی به ارتش روبه رو بوده و دیوان محاسبات این کشور نیز برخی از وزیران دولت را به فساد متهم کرده است. دولت قانونی لیبی از زمان اشغال طرابلس (پایتخت) توسط شبه نظامیان فجر لیبی، در شهر طبرق واقع در شرق این کشور مستقر شده است. هرج و مرج و اختلافات سیاسی در لیبی باعث شده در حال حاضر دو دولت و دو پارلمان رقیب بر سرکار باشند که هر یک از آنها نهادها و یگان‌های نظامی خود را دارند.

در همین حال منابع خبری اعلام کردند در درگیری اهالی خشمگین شهر «سرت» لیبی (تحت کنترل کامل داعش) با عناصر گروه تروریستی داعش بیش از پنج نفر از نیروهای این گروه کشته شدند.

فراخوان رهبران قبایل شهر سرت برای قیام علیه داعش پس از آن صورت گرفت که جسد «خالد بن رجب» یکی از روحانیون این شهر که به قتل رسیده بود در اطراف شهر پیدا شد. مردم خشمگین این شهر با موشک اندازهای «آر پی جی» به مقر نظامی داعش و یک پایگاه نظامی متعلق به تندروهای مسلح در منطقه «سبعه» در جنوب سرت حمله کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها