تکلیف جدید مجلس برای دولت

جذب حق‌التدریسی مربیان پیش‌ دبستانی

مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۹ مهر سال ۹۱ مصوبه‌ای را برای برگزاری آزمون استخدامی برای مربیان پیش دبستانی تصویب کرد اما پس از گذشت ۱۰۳۵ روز همچنان مربیان پیش دبستانی با وجود آزمون استخدامی جدید، سرگردان هستند.
کد خبر: ۸۲۴۵۰۲
«مربیان پیش‌دبستانی» بعد از ۱۰۳۵ روز همچنان سرگردان

به گزارش فارس، پس از ماه‌ها کش و قوس، زمان و شرایط برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای پذیرش 3703 نفر در تاریخ 27 شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود و مهلت ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون تا 21 مرداد ماه اعلام شده است.

آیا آزمون استخدامی برای مربیان پیش دبستانی است؟

اما نکته اصلی در این خصوص موضوع مربیان پیش دبستانی در آموزش و پرورش است چرا که مشخص نیست این آزمون برای تعیین تکلیف این افراد بوده یا برای جبران کسری کمبود نیروی انسانی در برخی استانهاست.

قصه این جریانات از 1035 روز پیش آغاز شد؛ در جایی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح چهارشنبه در 19 مهر ماه 1391 طرح الحاق دو تبصره ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اصلاحی مصوب 1389 را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به زبان ساده‌تر، مجلس شورای اسلامی به وزارت آموزش و پرورش جهت برگزاری آزمون استخدامی برای مربیان پیش دبستانی در 19 مهر ماه سال 1391 مهلت 2 ساله‌ای داد و در نهایت این آزمون پس از اتمام مهلت زمان مورد نظر برگزار نشد.

بعد از آن اتفاق، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به فارس گفت: پرونده استنکاف وزیر آموزش و پرورش از اجرای قانون استخدامی مربیان پیش دبستانی به قوه قضائیه ارجاع شد.

اعلام دریافت مجوز استخدام 203 روز پس از اتمام مهلت مجلس

اما پس از 157 روز که از مهلت 2 ساله مجلس گذشته بود، سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در 18 فروردین 93 در نشست خبری در پاسخ به فارس گفت: درخواستی را از سازمان مدیریت داشتیم و مقدمات آن نیز آماده شده است تا سهمیه استخدام 5 هزار نفر را از سازمان مدیریت بگیریم.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز 24 فروردین 94 در حاشیه «همایش یاس مهربانی» درباره آخرین وضعیت برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، اظهار کرد: «مجوز استخدام شفاهاً داده شده است، زمان آن مشخص و آزمون را سازمان سنجش و آموزش و پرورش مشترکاً برگزار می‌کنند؛ روز گذشته هم پیگیر بودم تا این مجوز کتباً ابلاغ شود. به مجرد آنکه مجوز کتباً ابلاغ شود دستورالعمل مربوط صادر خواهد شد و همه جزییات در آن مشخص است».

دیمه‌ور: مربیان پیش دبستانی در اولویت استخدام هستند

در چند ماه گذشته مسئولان آموزش و پرورش از در اولویت بودن مربیان پیش دبستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش سخن گفتند.

محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «وضعیت مربیان پیش‌دبستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش چگونه است؟»، اظهار داشت: قرار شده است مربیان پیش‌دبستانی در آزمون استخدامی در اولویت باشند.

اما نکته حائز اهمیت اینجاست که حدود 40 هزار مربی پیش دبستانی در کشور وجود دارد که هر کدام سال‌ها سابقه فعالیت دارند و با مصوبه مجلس در انتظار استخدام بودند، در حالی که فقط 3703 نفر قرار است از طریق آزمون در مناطق مختلف کشور استخدام شوند.

از 3703 نفر نیاز آموزش و پرورش، 3073 نفر آقا هستند

بر این اساس، به طور کلی 3703 نفر از طریق برگزاری آزمون به عنوان معلم وارد دستگاه تعلیم و تربیت می‌شوند که 3073 نفر آقا و 630 نفر خانم مورد نیاز آموزش و پرورش برای تصدی در پست‌های آموزشی است.

در تهران پایتخت کشور که بیشترین تعداد دانش‌آموز و فضای آموزشی کشور را به خود اختصاص داده است، در مجموع 190 نیروی آقا و خانم جذب آموزش و پرورش خواهند شد. اداره آموزش و پرورش شهر تهران 190 نیرو جذب خواهد کرد که 184 نفر آقا و فقط 6 نفر خانم هستند.

این در حالی است که بسیاری از مربیان پیش دبستانی خانم هستند و عمده آنها در تهران مشغول فعالیت بودند که اکنون این تعداد در سردرگمی به سر می‌برند.

برخی نظرات مردم در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش

به گزارش فارس، روز گذشته خبری با عنوان «پذیرش 3073 مرد و 630 زن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش/ تهران 190 نفر جذب می‌کند» در خبرگزاری فارس منتشر شد و برخی کاربران نظرات متفاوتی در ذیل این خبر عنوان کردند.

برخی از این نظرات شامل «حسن: تهران فقط 6 نفر خانم؟ این همه تبلیغات و هیاهو فقط برای 190 نفر در تهران؟ فقط 6 تا خانم استخدام شدن. بیشتر شبیه توهین است که 48 هزار تومن پول آزمون بدی»، « استان تهران فقط 4 زن می‌خواهد ما مربیان پیش دبستانی با این 8 سال سابقه کار کجا شرکت کنیم» و «احمدزاده: این آزمون به نام مربیان پیش دبستانی بود به کام بقیه تمام شد با شروطی که گذاشتند مربیان پیش دبستانی در آزمون هم نمی‌توانند شرکت کنند؟ لطفا یک گزارشی تهیه کنید و خواسته این عزیزان را به یک گوش شنوا برسانید؟».

این موارد قسمتی از دغدغه و نگرانی افرادی است که متقاضی شرکت در این آزمون هستند.

به نظر می‌آید که آموزش و پرورش باید فکری جدی برای سر و سامان دادن به وضعیت نیروی انسانی خود کند و تکلیف مربیان پیش دبستانی که بر اساس مصوبه مجلس باید در یک آزمون استخدامی مجزا شرکت می‌کردند را روشن کند. ضمن اینکه این افراد بارها و بارها در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع داشتند و خواستار رسیدگی به وضعیت خودشان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها