سلمان‌خان و موفقیت تازه در سینمای بالیوود

رکوردشکنی فیلم خان بزرگ هند

صنعت سینمای هند که به بالیوود معروف است، به مدد هنرمندان مسلمان خود یک‌بار دیگر دست به یک رکوردشکنی تازه می‌زند. قرعه این بار به نام سلمان‌خان و فیلم تازه او «بانجرانجی داداش جان» افتاده است.
کد خبر: ۸۲۴۰۸۵

این فیلم توسط خود سلمان‌خان تهیه شده و کبیرخان فیلمساز مسلمان هندی کارگردان آن است. کارینا کاپور، نوازالدین صدیق و هارشالی مالهوترا دیگر بازیگران این درام خانوادگی و اجتماعی هستند. فیلم در ده روز اول نمایش خود 240 کرور فروش کرده و رکوردهای فروش جدول گیشه نمایش سینماهای هند را شکسته است. در کنار فروش عالی فیلم و استقبال بالای تماشاگران از آن، عموم منتقدان سینمایی هم نقدهای مثبتی برای آن نوشته و کارگردانی، بازی‌ها، فیلمنامه و حال و هوای آن را ستوده‌اند. بانجرانجی داداش جان هم مثل فیلم‌های چند سال اخیر سلمان‌خان به مناسبت ایام عیدسعید فطر روی پرده سینماها رفت. سینماهای کشور هند بیش از چهار سال است که همزمان با پایان یافتن ماه رمضان و جشن عید فطر (که با شکوه فراوانی در هند برگزار می‌شود)، با فیلمی از سلمان‌خان به استقبال این جشن می‌روند. به همین خاطر نام این بازیگر با نام و ایام عیدفطر (که در هند به صورت خلاصه از آن با نام عید یاد می‌کنند) گره خورده است. صنعت سینمای هند هم با خوشحالی به استقبال جشن عید فطر می‌رود، زیرا عقیده دارد نام و فیلم‌های سلمان‌خان در این ایام برای آنها با شگون خاصی همراه است.

بانجرانجی داداش جان با هزینه‌ای 90 کروری (14 میلیون دلار آمریکا) تهیه شده است. این رقم برای یک محصول بالیوودی رقم کلانی به حساب می‌آید. اما سازندگان فیلم از قبل نسبت به موفقیت بالای آن در جدول گیشه نمایش مطمئن بودند. سلمان‌خان هم مثل دو خان بزرگ دیگر سینمای هند ـ عامرخان و شاهرخ‌خان ـ هر سال فقط یک فیلم سینمایی به روی پرده سینماها می‌فرستد و نه بیشتر. این یکی از دلایلی است که معمولا باعث فروش بالای فیلم‌های این سه خان بزرگ بالیوود (لقبی که رسانه‌های گروهی به این سه بازیگر داده‌اند) می‌شود. تحلیلگران اقتصادی سینما قبل از اکران عمومی فیلم تازه سلمان‌خان پرسش‌هایی را در مورد رکوردشکنی احتمالی آن مطرح کردند. این درام خانوادگی در اولین هفته نمایش خود رکورد فروش «پی کی» عامرخان و «سال نو مبارک» شاهرخ‌خان را شکست. فروش سه روز اول نمایش فیلم به صد کرور (16 میلیون دلار) رسید. محصولات سینمای هند از سال 2009 و پس از موفقیت صد کروری «سه احمق» عامرخان به‌دنبال فروش‌هایی بالاتر از این رقم بوده‌اند. بانجرانجی داداش‌ جان هم برای فروشی بسیار بالاتر از این دورخیز کرده بود. حتی یک فروش 240 کروری (که فیلم در ده روز اول نمایش به آن دست پیدا کرد) هم سازندگانش را راضی نکرده است. آنها به‌دنبال فروشی 350 کروری برای این فیلم هستند تا یک رکورد تازه و باورنکردنی برای فیلم خود و کل صنعت سینمای هند خلق کنند. سال گذشته میلادی «پی کی» توانست به یک فروش کلی 341 کروری در جدول گیشه نمایش سینماهای هند دست پیدا کرده و لقب پرفروش‌ترین فیلم سینمایی کل تاریخ سینمای هند را از آن خود کند. اهل فن عقیده دارند با استقبال بالای تماشاگران از فیلم سلمان خان، دستیابی آن به فروشی 350 کروری طی هفته‌های آینده دور از دسترس نیست.

منتقدان سینمایی که داستان فیلم مورد پسند آنها قرار گرفته، می‌گویند این داستان آشتی بین هند و پاکستان را ـ که هنوز هم اختلافاتی جدی با هم دارند ـ نیز تبلیغ می‌کند. در حقیقت، یکی از سه‌ کاراکتر اصلی داستان فیلم یک دختربچه پاکستانی به نام شهیده است که موتور داستان و ماجراهای آن را به راه می‌اندازد. او که در روستایی نزدیک مرز هند با خانواده‌اش زندگی می‌کند، در جریان سفری به دهلی گم می‌شود. شهیده که لکنت زبان دارد (و سفر به دهلی هم برای مراجعه به یک پزشک ماهر بوده) راهی جز سفر به مرز ندارد. بانجرانجی (سلمان خان) جوانی اهل کوردکشترا شهیده را پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد وی را به خانواده‌اش برگرداند. در طول راه، بانجرانجی با راسیکا (کارینا کاپور) و پدرش آشنا می‌شود و آنها در راه رساندن شهیده به خانه با یکسری ماجراجویی روبه‌رو می‌شوند. دهلی‌نو، راجستان و کشمیر لوکیشن‌های اصلی فیلم بودند و این لوکیشن‌ها به نوعی حکم یکی از شخصیت‌های مهم داستان را داشتند. در طول فیلم، یک قوالی سنتی پخش می‌شود که مورد استقبال بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی قرار گرفت. تاران آدارش، منتقد سینمایی هند از فیلم به عنوان بهترین کار سلمان خان تا به امروز و یکی از بهترین محصولات کل تاریخ صنعت سینمای هند اسم می‌برد. گرچه این درام خانوادگی و اجتماعی تا به حال 240 کرور (39 میلیون دلار) در هند فروش داشته، رقم فروش آن در بقیه کشورهای جهان هم کم نبوده و حدود 116 کرور (18 میلیون دلار) اعلام شده است.

کبیرخان، کارگردان 43 ساله فیلم می‌گوید: «زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتم فقط به دنبال سرگرم کردن تماشاچی نبودم. می‌خواستم پیامی انسانی هم در این داستان منتقل شود. دوستی و همراهی آدم‌ها در دنیای پرتلاطم امروزی، نکته‌ای است که بیشتر از هر زمان دیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

سینما و فیلم‌ها یک مسئولیت اجتماعی هم به عهده دارند و باید چیزهای تازه‌ای به بینندگانشان ارائه دهند. زمانی که این مساله را در قالب داستانی جذاب و سرگرم‌کننده ارائه می‌کنیم،تاثیر بیشتری بر مخاطب خود می‌گذارد. خوشحالم که کار تازه‌ام توانسته با انبوه تماشاگران ارتباط برقرار کرده و آنها را راضی کند.» موفقیت کلان بانجرانجی داداش‌جان پس از فروش بالای کار قبلی کبیرخان «ببری بود» حاصل می‌شود. این اکشن ماجراجویانه با حال و هوای اجتماعی خود در سال 2015 روی پرده سینماها رفت و باز سلمان‌خان را در نقش اصلی خود داشت. کبیرخان کارگردانی را از سال 2006 و با درام اجتماعی «کابل اکسپرس» شروع کرد. وی سال 2009 هم دومین فیلم خود «نیویورک» را ساخت که هم مضمونی اجتماعی داشت و هم برخلاف کابل‌ اکسپرس به موفقیت خوبی در جدول گیشه نمایش دست پیدا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها