به مناسبت 17مرداد سالروز مقاومت دلیران علیه استعمار انگلیس

بوشهر؛ سنگر مجاهدین ضداستعمار

مقارن با جنگ جهانی اول استعمارگران انگلیسی در هشتم آگوست 1915 میلادی برابر با 17مردادماه 1293خورشیدی برای سومین بار به بندر بوشهر که آن روزها سرآمد بنادر و جزایر خلیج‌فارس و از آبادانی و رونق چشمگیری برخوردار بود حمله کردند.
کد خبر: ۸۲۴۰۲۶
بوشهر؛ سنگر مجاهدین ضداستعمار

متجاوزان انگلیسی که پیش از این در خلال سال‌های 1216 و 1235خورشیدی به سواحل بوشهر هجوم برده ولی با مقاومت دلیران دشتستانی و تنگستانی مواجه شده بودند در سومین یورش خود با استفاده از ناوگان دریایی خود متشکل از چهار فروند ناو جنگی این بندر تجاری ایران را پس از گلوله‌باران سنگین و با پیاده کردن تعداد زیادی سرباز مسلح اشغال کردند.

محمدجواد فخرایی، مورخ و پژوهشگر در این باره می‌گوید: مردم استان بوشهر همیشه در دفاع از آب و خاک میهن اسلامی مانند دیگر هموطنان خود نقش اساسی و سازنده داشته‌اند و از روی خلوص نیت و بی‌هیچ‌گونه چشمداشتی فداکاری‌ها از خود نشان دادند.

وی می‌افزاید: این رهبران نه‌تنها مورد اعتماد و احترام آحاد مردم بودند بلکه هریک از آنان که با هدف و باورهای دینی و میهنی قدم در راه مبارزه با متجاوزان گذاشتند تا آخرین لحظه‌های مقاومت هیچ‌گاه فریفته مقام و منصب و وعده و وعیدهای دشمنان خارجی نشدند .

انگلیسی‌ها پس از آن در بیرون شهر بوشهر و در منطقه‌ای به‌نام بهمنی پایگاه نظامی ایجاد کرده و امکانات امنیتی سختی را برای حفاظت از پادگان و اداره شهر بوشهر برقرار کردند و کمی بعد از اشغال بندر بوشهر، انگلیسی‌ها برای رفع تهدیدات و خطرات احتمالی دامنه عملیات نظامی خود را به حومه بوشهر گسترش داده و طی یک سلسله عملیات نظامی روستای بندری دلوار را مورد هجوم قرار داده و نخلستان‌های آنجا را تخریب کردند.

در اثنای هجوم قوای نظامی انگلیس به روستای دلوار، اهالی روستا به رهبری و زعامت رئیسعلی دلواری بلافاصله دست به کار شده و با به‌دست گرفتن سلاح به مقابله با مهاجمان برخاستند. این درگیری ساعاتی به‌طول انجامید و مدافعان تنگستانی توانستند 17 نفر از نظامیان انگلیسی را از پای درآورند.

پس از تصرف بندر بوشهر و درگیری مسلحانه در دلوار و کشته شدن تعدادی از سربازان انگلیسی، ژنرال کاکس، کنسول انگلیس در بوشهر برای جلب موافقت بزرگان و شخصیت‌های ذی‌نفوذ و به‌زعم خود قانونی جلوه دادن اقدامات انگلیسی‌ها به یک رشته مکاتبات دیپلماتیک دست زد ازجمله طی تلگرافی که به محضر آیت‌الله آقاشیخ محمدحسین مجتهدبرازجانی که مورد احترام اهالی دشتستان، تنگستان و دشتی و بوشهر بود به برازجان مخابره کرد و مراتب را به اطلاع وی رسانید و طی آن تلگراف به توجیه اقدامات غیرقانونی خود و دولت انگلیس پرداخت. اما آیت‌الله آقاشیخ محمدحسین مجتهدبرازجانی زیر بار نرفتند و مسئولیت ادامه چنین سیاستی را برگردن شخص وی و دولت انگلیس دانستند.

علیرضا برازجانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها