ویندوز ۱۰ تجربه‌ای آشنا اما متفاوت

ویندوز ۸ بدون شک یکی از بدترین سیستم‌های عاملی بود که مایکروسافت به بازار عرضه کرد. اکنون این کمپانی جدیدترین نسخه ویندوز را با عنوان ویندوز ۱۰ در دسترس عموم قرار داده که به گفته کارشناسان چنانچه عملکرد آن باردیگر تجربه تلخ ویندوز ۸ را برای کاربران تکرار نکند، یک موفقیت بزرگ خواهد بود.
کد خبر: ۸۲۳۹۰۱
ویندوز ۱۰ تجربه‌ای آشنا اما متفاوت

ساتیا نادِلا، مدیرعامل تازه‌نفس مایکروسافت ادعا می‌کند که ویندوز ۱۰ قادر است این کمپانی صاحب‌نام را از شکستی که پیشتر متحمل شده بود، نجات دهد. پرسش این است که ویندوز ۱۰ چه ویژگی‌هایی دارد که مدیران مایکروسافت تا این حد به موفقیت آن خوشبین هستند؟ پیش از آن که به این پرسش پاسخ دهیم، ابتدا لازم است بر آنچه ویندوز ۸ و نیز جلوتر از آن ویندوز ویستا را با شکست مواجه کرد مروری داشته باشیم.

چرا ویندوزهـا‌ مستعـد شکست هستند؟

سال ۲۰۱۴، ویندوز اِکس‌پی که تقریباً 13 سال پیش منتشر شده بود بیش از ویندوز ۸ که فقط دو سال از زمان انتشار آن می‌گذشت، مورد استقبال کاربران بود. شکست ویندوز ۸ چنان ضربه سختی را به مایکروسافت وارد آورد که استیو بالمِر، مدیرعامل وقت این کمپانی از سمت خود استعفا کرد. بسیاری از مدیران ارشد مایکروسافت نیز که در طراحی ویندوز ۸ دست داشتند، از سمت خود کناره‌گیری کردند.

آنچه ویندوز ۸ را با شکست مواجه کرد به طور حتم ضعف دانش فنی نبود. ویندوز، آفیس، ویندوز سرور و بسیاری دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی ساخت مایکروسافت که بدون وجود آنها دنیای فناوری لنگ می‌ماند، به خودی خود ثابت می‌کنند که طراحان این مجموعه از دانش فنی بالایی برخوردارند.

کارشناسان معتقدند مشکل اساسی ویندوزهای مایکروسافت این است که طراحان ویندوز چشم‌انداز روشن و منسجمی از محصولی که ارائه می‌کنند ندارند. برای مثال، ویندوز ویستا را که سال ۲۰۰۶ منتشر شد، در نظر بگیرید. ویستا نتوانست در تمام قابلیت‌هایی که قرار بود به نمایش بگذارد، موفق عمل کند. در طراحی این ویندوز سعی شده بود تعداد زیادی قابلیت‌های جدید معرفی شود که البته این همه نوآوری خارج از ظرفیت‌های ویستا بود. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به سیستم فایل‌بندی ویستا اشاره کرد که به منظور دسترسی و جستجوی راحت‌تر اطلاعات به شکل دیگری طراحی شده بود و در نوع خود با نمونه‌های پیشین ویندوز به کل فرق می‌کرد. بعد از آن‌که ایراد‌های متعدد ویستا، کاربران آن را با دشواری رو‌به‌رو کرد، طراحان کوشیدند نسخه اصلاح‌شده این ویندوز را در اختیار کاربران قرار دهند. نسخه اصلاح‌شده بعد از یک تأخیر طولانی منتشر شد، اما این بار نیز عملکرد ضعیف آن صدای کاربران را درآورد؛ بویژه آن‌که با سخت‌افزارهای قدیمی‌تر و بعضی از برندها سازگار نبود. سه سال بعد، مایکروسافت ویندوز ۷ را منتشر کرد. این ویندوز سریع و ساده بود و روی بیشتر رایانه‌های شخصی نصب و اجرا می‌شد. با این‌که از نقاط قوت ویندوز ویستا در طراحی ویندوز ۷ استفاده شده بود، اما بیشتر به نظر می‌رسید که این ویندوز نسخه به‌روز‌ شده ویندوز اِکس‌پی است. در حال حاضر ویندوز ۷ با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر در ردیف نخست مشهورترین ویندوزهای مایکروسافت قرار دارد.

طراحی نسخه‌های جدیدتر ویندوز ادامه یافت تا این که مایکروسافت سال ۲۰۱۲ ویندوز ۸ را منتشر کرد و چندی نگذشت که با یک شکست سنگین مواجه شد. مشکل اینجا بود که نمی‌شد گفت آیا ویندوز ۸ یک سیستم عامل مخصوص تبلت است که قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های دسکتاپ را دارد یا این که یک سیستم عامل دسکتاپ است که از صفحه نمایش‌های لمسی نیز پشتیبانی می‌کند. این موضوع موجب شد کاربران ترکیب ناکارآمدی از هر دو را که استفاده مؤثر از ماوس و کیبورد را مختل می‌کرد، تجربه کنند.

در نسخه به روز شده ویندوز ۸ تا حدی سعی شد ایرادها برطرف شود، اما ضربه مهلکی وارد آمده بود و دیگر حتی نسخه‌های به‌روز شده بعدی نیز نمی‌توانست موفقیت از دست رفته را بازگرداند.

ویندوز ۱۰ را جدی بگیرید

اکنون در اقدامی دیگر، مایکروسافت جدیدترین نسخه ویندوز را تحت عنوان ویندوز ۱۰ منتشر کرده است. چنانچه کاربر ویندوز ۷ یا 1/8 هستید می‌توانید سیستم عامل خود را به صورت رایگان به ویندوز ۱۰ ارتقا دهید. کاربران ویندوز ۸ ابتدا لازم است سیستم عامل خود را به ویندوز 1/8 ارتقا دهند تا برای به روز شدن سیستم عامل (برای دریافت آپگرید) واجد شرایط شوند. کاربران دیگر نسخه‌های ویندوز می‌توانند نسخه خانگی ویندوز ۱۰ را به مبلغ ۱۱۹ دلار و نسخه حرفه‌ای ویندوز ۱۰ را با پرداخت ۱۹۹ دلار خریداری کنند. کاربرانی که پیشتر از طریق کلیک روی آیکون ویندوز در قسمت سمت راست نوار وظیفه برای دریافت آپگرید ثبت نام کرده‌اند، به نوبت سیستم عامل جدید را دریافت خواهند کرد. در این صف میلیونی، کاربران ویندوز در نیوزیلند نخستین کسانی خواهند بود که نسخه جدید به آنها ارسال خواهد شد. با توجه به این که میلیون‌ها نفر برای دریافت آپگرید ثبت‌نام کرده‌اند، مایکروسافت پیش‌بینی کرده بود که تعداد بالای دانلودها در ساعات اولیه انتشار، رکورد ترافیک اینترنت را بشکند و از این رو عملکرد شبکه به مدت یک هفته دچار اشکال شود. برای رفع این مشکل، مایکروسافت گزارش داد که به مقدار ۴۰ ترابیت در ثانیه پهنای باند در نظر گرفته است.

الزامات نصب ویندوز 10

کاربران توجه داشته باشند که داشتن حداقل این مشخصات برای اجرای ویندوز ۱۰ در رایانه ضروری است: یک گیگاهرتز پردازنده، یک گیگابایت رم، دو گیگابایت فضای هارد دیسک در نسخه‌های ۳۲ بیت و ۱۶ گیگابایت در نسخه‌های ۶۴ بیت، کارت گرافیک دایرِکت اِکس 9 (Direct X9) و صفحه نمایش ۸۰۰ × ۶۰۰ .

در طراحی ویندوز ۱۰ از نقاط قوت ویندوز ۷ و ۸ استفاده شده و یک تجربه آشنا اما در عین حال متفاوت است. منوی استارت ویندوز ۷ که از ویندوز ۸ حذف شده بود بار دیگر در ویندوز ۱۰ تعبیه شده تا کاربر بتواند فقط با یک کلیک به پرکاربردترین برنامه‌های خود دسترسی داشته باشد. بعلاوه، کاشی‌های اصطلاحا زنده ویندوز ۸ نیز در نسخه جدید قابل مشاهده است تا کاربر از طریق کلیدهای میانبر به اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌اش هدایت شود.

ویندوز ۱۰ در تمام دستگاه‌های مایکروسافت شامل رایانه‌های شخصی تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند و نیز کنسول بازی اِکس‌باکس، هدست هولوگرافیک مایکروسافت و هولولنز قابل نصب و اجراست. ویندوز ۱۰ از قابلیت کانتینیوم (Continuum) نیز برخوردار است. این نرم افزار قادر است با تشخیص خودکار وضعیت دستگاه، این که آیا کاربر در حال استفاده از رایانه شخصی متصل به کیبورد است یا این که از تبلت استفاده می‌کند، به یکی از دو وضعیت صفحه نمایش لمسی یا غیرلمسی تغییر وضعیت یابد.

نرم‌افزار ویندوز مدیاسنتر که به منظور ضبط و پخش کانال‌های تلویزیونی، آهنگ و ویدئو استفاده می‌شد از ویندوز ۱۰ حذف و به جای آن نسخه‌های تغییر یافته اِکس‌باکس موزیک و اِکس‌باکس ویدئو با عناوین جدید گروو (Groove) و موویز‌اند‌تی‌وی (TV & Movies) جایگزین شده است. از این پس کاربران می‌توانند بعد از این که تماشای یک کلیپ را در لپ‌تاپ ویندوز ۱۰ خود ناتمام رها کردند، ادامه آن را در زمان مناسب در دستگاه دیگری مثل تبلت دنبال کنند.

ویندوز ۱۰ مجهز به مرورگر اِج (Edge) است که به کاربر امکان می‌دهد در صفحات اینترنتی یادداشت بنویسد، یا با انتخاب حالت مطالعه، آگهی‌ها و ستون‌های فرعی را از صفحه مورد نظر کنار بزند. دیگر این که کاربران ویندوز ۱۰ یک دستیار شخصی مجازی به نام کورتانا نیز خواهند داشت که هر بار با یک پیشنهاد یا اخطار روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود و با گذشت زمان علایق کاربر را یاد می‌گیرد.

چشم انداز مایکروسافت برای ویندوز

شعار جدید مایکروسافت پویایی تجربه هاست؛ یعنی فارغ از این‌که از چه وسیله‌ای استفاده می‌کنید (تبلت یا لپ‌تاپ) باید بتوانید در سریع‌ترین زمان به اپلیکیشن‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید. ویندوز ۱۰ یک گام بزرگ در جهت تحقق این هدف است.

این کمپانی قصد دارد بعد از مشاهده بازخورد عملکرد ویندوز ۱۰ در رایانه‌های شخصی و تبلت نسخه مشابه را که روی گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوز قابل اجراست، به بازار عرضه کند. البته عده‌ای از کارشناسان معتقدند ویندوز ۱۰ قابل رقابت با iOS یا اندروید نیست، زیرا مایکروسافت هنوز راه درازی در پیش دارد تا بازار گوشی‌های هوشمند را از آن خود کند.

منابع: The Telegraph و Business Insider

صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها