اگر شیفته علم اقتصاد باشید حتما می‌دانید از میان ده دانشگاه برتر دنیا در زمینه اقتصاد، موسسه فناوری ماساچوست (ام.‌آی.‌تی) رتبه نخست را دارد. شهرت این موسسه نه به‌خاطر رشته‌های مرتبط با اقتصاد و مدیریت آن، که به خاطر مجموع رشته‌هایی است که در آن تدریس می‌شود و از این میان رشته‌های فنی و مهندسی تأثیر بسزایی در پرآوازه شدن این دانشگاه آمریکایی داشته ‌است.
کد خبر: ۸۱۹۸۸۱
چگونه در« ام.‌آی.‌تی» دکترای اقتصاد بگیریم؟

اما از آنجا که قرار است شیفتگان اقتصاد با ما همراه شوند و حداقل با بهترین دانشکده‌های اقتصاد دنیا آشنایی پیدا کنند، قدری درباره شرایط تحصیل در این رشته خاص در ام.‌آی.‌تی توضیح می‌دهیم.

اما پیش از هر چیز توجه داشته باشید این جملات را دانش‌آموخته‌های ام‌.آی‌.تی می‌گویند: استادان ام.‌آی.‌تی محققان بسیار خوبی هستند، ولی لزوما مدرسان خوبی نیستند... درس‌هایی در دانشگاه‌های ایرانی خوانده‌ایم که با آن کیفیت آنجا پیدا نمی‌کنیم.

اساسا واکاوی گفته‌های دانش‌آموختگان ام.‌آی.‌تی نشان می‌دهد یک نکته کلیدی در موفقیت دانشجویان این دانشگاه وجود دارد که عمدتا در ایران یا بسیاری نقاط دیگر دنیا نمی‌توان آن را پیدا کرد و آن هم این است که دانشجوی ام‌.آی.‌تی در زمان تحصیل در این دانشگاه بخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی به هیچ عنوان نباید کار دیگری جز «تحقیق دانشگاهی» داشته باشد و همین مساله سبب می‌شود نتیجه نهایی کارشان هم بهتر باشد. البته این تعداد دانشجو هم پس از گذراندن یک رقابت بسیار سخت، موفق به گرفتن پذیرش از موسسه تحقیقاتی ماساچوست برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شده‌اند و بیشتر، کسانی هستند که انتظارات درباره آنها در حد محققان ممتاز اقتصاد در سطح دنیاست.

گفته می‌شود با ورود به مقطع دکترای اقتصاد، در این دانشگاه طوری با دانشجویان رفتار می‌شود که گویی تا پیش از این هیچ آشنایی با رشته اقتصاد نداشته‌اند. آنها مجبورند همه ‌روزه سر کلاس بروند و مطالعات و تمرین‌های سنگینی را پشت سر بگذارند.

علاوه بر دروس ریاضیات پیشرفته، اقتصاد خرد پیشرفته و نظریه ‌بازی‌ها، اقتصاد کلان و برنامه‌ریزی پویا، اقتصاد‌سنجی و روش‌های آماری، موسسه تحقیقاتی ماساچوست یک درس تاریخ اقتصاد هم به دانشجویان مقطع دکتری خود ارائه می‌دهد. در این موسسه در صورتی که دانشجو در نیمه سال دوم موفق به عبور از مرحله امتحان نشود یا نمراتش به حد نصاب نرسد، این انتخاب را دارد که با اخذ مدرک فوق لیسانس دانشکده را ترک کند. اما تازه پس از به حدنصاب رسیدن نمرات و پس از طی مرحله دشوار حذف و گذراندن دروس تخصصی شامل: رشد و توسعه، اقتصاد پول و بانک، اقتصاد‌سنجی پیشرفته، تئوری اقتصاد و تعادل عمومی، نظریه‌بازی‌ها، اقتصاد مالی، اقتصاد سیاسی، سازماندهی صنعتی و... دانشجو باید به فکر ارائه مقالاتی معتبر در زمینه‌های تخصصی باشد.

در واقع پایان‌‌نامه دکترای دانشجو در این دانشگاه مجموعه‌ای از مقالات است که دانشجو در ژورنال‌های معتبر به چاپ می‌رساند و کیفیت همین مجموعه است که می‌تواند با نظر استاد راهنما به فارغ‌التحصیلی دانشجو منجر شود.

محمد رضایی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها