این روزها ترکیه که از مهم‌ترین حامیان گروه تروریستی داعش شمار می‌رود، خود درگیر حملات تروریستی از سوی این گروه بوده و برای یک نمونه در انفجار انتحاری شهرستان سروچ 30 نفر کشته شدند. در همین رابطه «جنگیز چاندار» روزنامه‌نگار سرشناس ترکیه در مقاله‌ای در روزنامه رادیکال نوشت استان‌های مرزی، شانلی عرفا، غازی آنتپ، کیلیس و حاتای در معرض تهدید داعش قرار دارند و ترکیه بطور بسیار خطرناکی در گرداب خشونت سوق داده شده است.
کد خبر: ۸۱۹۵۲۷

به نوشته این روزنامه نگار ترک، ترکیه از سال 2012 میلادی به این سو، بصورت مرکز پشتیبانی گروه‌های موسوم به جهادی سوریه درآمد. این کشور که قبلا با اخوان المسلمین سوریه ارتباط داشت. اما بتدریج با احرار الشام و سپس با گروه‌های تکفیری و سلفی و متحد آنان القاعده و سپس با جبهه النصره و داعش ارتباطی تنگاتنگ برقرار کرد. این روابط تنگاتنگ که از طریق نیروهای اطلاعاتی و امنیتی انجام می‌شد موجب نفوذ این گروه‌ها به داخل ترکیه گردید و وضعیت به‌گونه‌ای درآمد که ترکیه هر گروهی که علیه گروه‌های کرد سوریه در نبرد بود را مورد حمایت قرار داد. هم‌اکنون نبرد داعش و گروه‌های کرد سوری به داخل خاک ترکیه انتقال یافته است و ترکیه می‌کوشد با حملات جدیدی در خاک سوریه این بحران را به سوریه انتقال دهد. بسیاری بر این باورند اگر ترکیه از سیاست اشتباه خود در قبال سوریه عدول نکند نتیجه نیز تبدیل ترکیه به یک سوریه دیگر خواهد بود.

دخالت آنکارا در سوریه

در پی کشته شدن یک مرزبان و دو سرباز دیگر ارتش ترکیه از سوی عناصر داعش روز گذشته نیروهای ارتش ترکیه بعد از تبادل آتش با عناصر گروهک داعش از سمت روستای «عیاش» در ریف شهر «اعزاز» و از شهر دیاربکر در جنوب شرقی آن کشور وارد خاک سوریه شدند. بنابر اعلام آنکارا حملات جنگنده‌های این کشور از داخل مرزهای ترکیه صورت گرفته و هواپیماهای ارتش وارد حریم هوایی سوریه نشده‌اند اما این امر می‌تواند بهانه‌ای برای آن باشد که ترکیه قصد ندارد حمله غیرقانونی‌اش حساسیت برانگیز باشد. در برخی خبرها آمده بود که این حمله با اطلاع دولت سوریه انجام شده است. در این میان روزنامه حریت ترکیه گزارش داد ترکیه دولت بشار اسد را در جریان عملیات هوایی جنگنده‌های خود علیه نقاط تجمع عوامل داعش در شمال سوریه و نزدیک مرزهای ترکیه گذاشته و آنکارا از طریق آمریکا، این کار را انجام داده است .

گفته می‌شود ارتش ترکیه ابتدا با آتش توپ و تانک‌های مستقر در مرز مواضع داعش را بمباران کرد وسپس دو گردان و در مجموع 60 نفر ازکلاه سبزهای ارتش ترکیه وارد روستای مرزی سوریه با ترکیه شدند. در این عملیات که تا 9 کیلومتری عمق خاک سوریه صورت گرفته، روستای عیاش ازکنترل داعش خارج شد.

همچنین گفته می‌شود تصمیم برای انجام حملات هوایی در جلسه‌ای با حضور مقام‌های امنیتی و به ریاست «احمد داوداغلو» نخست‌وزیر ترکیه، در عصر پنج‌شنبه گرفته شده است. در بیانیه دفتر داوداغلو آمده است دولت ترکیه مصمم است که دست به اقدامات لازم برای حفاظت از امنیت ملی خود بزند.

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده است حملات داعش و پ.ک.ک به ترکیه در زمان واحد نمی‌تواند اتفاقی باشد و عملیات‌ها در مرزهای سوریه علیه داعش ادامه خواهد یافت و این عملیات مقطعی نیست. وی تصریح کرد آنکارا با ائتلاف بین‌المللی موسوم به ائتلاف ضد داعش همکاری خواهد کرد و هرگونه تهدید علیه ترکیه از سوی هر گروهکی بشدت پاسخ داده خواهد شد.

نقشه راه آنکارا ـ واشنگتن

به‌دنبال مذاکرات تلفنی باراک اوباما و رجب طیب اردوغان روسای جمهور آمریکا و ترکیه روز گذشته اعلام شد این دو کشور نه تنها بر سر استفاده نیروهای ائتلاف ضد داعش از پایگاه نظامی «اینجرلیک» در جنوب ترکیه برای حمله به داعش به توافق رسیده‌اند بلکه درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع محدودی در مرز سوریه به توافق رسیده‌اند. با توجه به آن‌که داعش هواپیما ندارد، بنابراین این توافق می‌تواند بهانه‌ای برای تجاوز به خاک سوریه و حتی تصرف بخش‌هایی از خاک این کشور باشد. منطقه یاد شده خط مرزی امنیتی بین «مارا» و «جرابلوس» در سوریه به طول ۹۰ کیلومتر و عمق ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر، را شامل می‌شود. استفاده از هدف‌یاب‌های زمینی ترکیه برای هدایت هواپیماها، از دیگر مواردی‌ست که برای همکاری در مورد آنها توافق شده است. این توافق پس از ماه‌ها مذاکره میان واشنگتن و آنکارا حاصل شده و رهبران دو کشور چهارشنبه شب در یک مکالمه تلفنی آن را نهایی کرده‌اند. اوباما و اردوغان تاکید کردند دو کشور در جنگ با تروریسم در کنار یکدیگر متحد ایستاده‌اند.کارشناسان این اقدام ترکیه علیه داعش و گشایش پایگاه اینجرلیک برای استفاده آمریکا را رویکرد جدیدی در مواضع ترکیه در قبال داعش ارزیابی می‌کنند. به باور آنها، ترکیه تاکنون به داعش به عنوان تهدید اولویت‌دار نگاه نمی‌کرد و همواره بر برکناری دولت بشار اسد تاکید می‌کرد. اما اکنون برای اولین بار است که ترکیه با داعش در منطقه درگیری مستقیم پیدا می‌کند .

عملیات ضدتروریسم

در پی خشونت‌های اخیر در مناطق مرزی ترکیه با سوریه، هزاران نیروی پلیس ترکیه همچنین روز گذشته در استانبول عملیاتی را علیه مظنونان به همکاری با داعش و گروه پ‌ک‌ک آغاز کردند. در این عملیات که با پشتیبانی بالگردها صورت گرفته است هزاران نیروی پلیس با یورش به مناطقی در شهر استانبول اقدام به دستگیری مظنونان به همکاری با داعش و اعضای گروه پ‌ک‌ک کردند. عملیات‌های مشابهی نیز در استان‌های ازمیر و بورسا هم در جریان است. تا الان ۱۶ نفر از شبه نظامیان پ‌ک‌ک دستگیر شده‌اند و یک نفر دیگر از آنها نیز در درگیری مسلحانه با پلیس در یکی از مناطق استانبول کشته شده است. بنا بر خبرهای رسیده در ۱۳ شهر ترکیه در جریان این عملیات تا کنون مجموعا ۲۵۱ نفر بازداشت شده‌اند. در این عملیات پنج هزار نیروی پلیس حضور داشته و از چند فروند هلیکوپتر نیز استفاده شده است.

خبرگزاری اخلاص ترکیه نیز اعلام کرد در عملیات روز پنجشنبه به‌دنبال کشته و زخمی شدن سه نفر ازمرزبانان ترکیه علیه داعش 100 نفر از عناصر داعش به هلاکت رسیده‌اند.

پایگاه اینجرلیک

ترکیه موافقت کرده است که به پهپادها و بمب‌افکن‌های آمریکایی اجازه دهد از دو پایگاه‌ هوایی «اینجرلیک» و «پرینچلیک» در نزدیکی مرز سوریه علیه اهداف شبه‌نظامیان داعش استفاده کنند. استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه به جنگنده‌های آمریکایی امکان می‌دهد تا پروازهای شناسایی موثرتر و سریع‌تری انجام دهند و بتوانند پایگاه‌های داعش در شمال سوریه را با دقت بیشتری بمباران کنند. مقامات آمریکایی این تصمیم آنکارا را «تغییردهنده بازی» توصیف کرده‌اند.

پایگاه هوایی اینجرلیک یک فرودگاه است که در شهر آدانا در جنوب ترکیه در ۱۵۰ کیلومتری مرزهای ایران قرار دارد اینجرلیک یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی مورد استفاده آمریکا برای تداوم نبرد در افغانستان و جاسوسی از روسیه در قفقاز و دریای سیاه به‌شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها