شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۸۱۸۹۹۵
محمود عباس در راه سفر به عربستان

خائن بودن به خاطراختلاف دراعلام زمان عید فطر

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: یک شاهزاده سعودی اهالی استان القطیف در شرق کشورش را به این دلیل که روز شنبه را عید فطر اعلام کردند، خائن دانست. خالد آل سعود، ضمن ابراز مخالفت با اعلام عید فطر منطقه شرقیه عربستان در روز شنبه گفت: «سکوت در برابر این قضیه جایز نیست». حکومت عربستان جمعه گذشته را روز عید فطر اعلام کرده بود اما مرکز شیعی رویت هلال ماه عربستان، شنبه را روز عید اعلام کرد.

هشدار به ایرانیان برای خرید ملک درترکیه

جمهوری اسلامی آورده: اطاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه درباره خرید ملک در ترکیه به ایرانیان هشدار داد. مسئولان اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه می‌گویند این سرابی بیش نیست و ترکیه به هیچ خریداری بابت خرید ملک، اقامت دائم نمی‌دهد؛ بنابر این باید به افرادی که سودای اقامت یا خرید ملک آن هم قسطی و یا شرایطی این چنینی را دارند، هشدار داد که این راه سرانجامی ندارد، به گزارش تابناک، ملک‌هایی که به صورت آگهی‌های تبلیغاتی در شبکه‌های ماهواره‌ای نمایش داده می‌شوند، به گفته مقامات اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه، تنها یک تصویر سه بعدی است که با کامپیوتر طراحی شده و فرد می‌تواند با پرداخت مبلغی، یک واحد از آپارتمان تصویرسازی شده را خریداری کند اما اینکه آپارتمان به وی داده شود یا نه، موضوعی است که به طور قطع باید صحت و سقمش را به دقت پیگیری کرد. آنان می‌افزایند: در برخی از این سایت‌ها نیز وعده داده شده است که برای خریداران ملک در ترکیه می‌توانند علاوه بر اقامت دائم، گذرنامه ترکیه‌ای نیز اخذ کنند که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و از نظر قانونی چنین چیزی در ترکیه ممکن نیست.

محمود عباس در راه سفر به عربستان

محمود عباس، به نمایندگی از جنبش فلسطینی فتح به زودی به عربستان می‌رود تا از قافله عقب نماند و البته آل سعود نیز بتوانند با استفاده تبلیغاتی از این سفر، جنایت خود در یمن را تحت پوشش قرار دهند. یک مقام عالی رتبه در تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت و گو با روزنامه «خلیج آنلاین» گفت: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در برنامه‌های ویژه خود، سفری قریب الوقوع به عربستان و دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور و گفت وگو درباره تحولات فلسطین و سایر کشورهای عربی منطقه و همچنین بررسی نتایج سفر هفته گذشته هیات حماس به ریاست خالد مشعل را قرار داده است. این منبع افزود:‌ «عباس در دیدار با پادشاه عربستان درباره مسائل مختلفی گفت و گو خواهد کرد که مهم‌ترین آنها مساله آشتی داخلی فلسطین، بازسازی غزه، نتایج سفر مشعل به ریاض و روابط حماس و مصر خواهد بود.» به نظر می‌رسد پادشاه عربستان در نظر دارد به کمک دلارهای نفتی، به افکار عمومی جهان عرب بقبولاند که فلسطینی‌ها هم طرفدار تهاجم نظامی آل سعود به یمن هستند.

فایننشال‌تایمز: توافق وین ریسک تجارت با ایران را بالا نگه می‌دارد

روزنامه کیهان در ستون ویژه نوشت:« برای بسیاری از شرکت‌ها، توافق هسته‌ای با ایران نه فرصت طلایی که میدان مین است».

روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز با انتشار این تحلیل، از قول مقام ارشد یک بانک آمریکایی نوشت: فعلا طرحی برای تجارت با ایران نداریم.

فایننشال تایمز می‌افزاید: اکثر بانک‌های غربی محتاطانه با قضیه برخورد می‌کنند. مدیر ارشد اجرایی یک بانک بزرگ اروپایی دراین‌باره می‌گوید: ما در رابطه با ایران کاملا محتاطانه برخورد می‌کنیم، چرا که دچار مشکلاتی هستیم.

فایننشال تایمز نوشت: تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا و اروپا تنها زمانی برداشته خواهد شد که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل کند و انتظار این است که این مدت زمان 6 تا 9 ماه باشد. حتی در توافق قید «الزام بازگشت سریع» تحریم‌ها در صورت تخلف ایران از عمل به تعهداتش پیش‌بینی شده است.

متیو اورسمان مشاور حقوقی تحریم‌ها در شرکت حقوقی «پیلزبری» در این زمینه می‌گوید: حتی الان هم که توافق بدست آمده باز هم روند کارها بسیار کند خواهد بود به خصوص برای شرکتهای آمریکایی؛وانگهی تحریم‌های آمریکا درخصوص حمایت ایران از تروریسم به قوت خود باقی خواهد ماند، یعنی این که همه اتباعی که مشمول قوانین حقوقی و کیفری آمریکا هستند، لازم است عمیقا محتاطانه عمل کنند.

این روزنامه خاطر نشان می‌کند: درخصوص وام دادن به ایران، موسسات مالی وام‌دهنده آمریکایی که به دنبال احیای جریان وام‌دهی به ایران هستند از بیم آنکه مبادا مورد پیگرد دستگاه قضایی آمریکا قرار گیرند امکان دارد با مشکلاتی مواجه باشند.

استاندارد چارترد یکی از معدود بانک‌های وام‌دهنده خارجی دارای پروانه کار در ایران است، اما بابت همین تعامل تجاری تاکنون دوبار در سال 2012 محکوم به پرداخت جریمه مجموعا به ارزش تقریبی 1 میلیارد دلار بابت نقض تحریم تجاری ایران شده است. این شرکت هیچ طرحی برای بازگشت به ایران ندارد. رقبای این شرکت نیز ظاهرا همین احساس را دارند. به جرم تجارت کردن با ایران تاکنون شرکت‌هایی همچون HSBC مبلغ 1/9 میلیارد دلار و شرکت توتال فرانسه رقم رکوردشکن 8/9 میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده‌اند. سایر بانکها هم بابت جرم مشابه نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحت پیگرد قانونی قرار دارند، شامل بانک دویچه بانک آلمان، سوسیه ته ژنرال، کردیت اگریکول و یونی کردیت.

فایننشال تایمز می‌افزاید: از نگاه اکثر ایرانی‌ها مهم‌ترین تحریمی که باید لغو شود تحریم منع وصل شدن ایران به سوئیفت. (جامعه ارتباطات مالی بین‌المللی بین بانکی نهادی) است که در کار نقل و انتقال وجوه بین مرزها ایجاد تسهیلات می‌کند.

دان نیوکامب وکیل موسسه حقوقی شرمن اند استرلینگ در نیویورک معتقد است: آنچه که ایرانی‌ها بیش از همه مشتاق آنند این است که صاحب درآمد فروش نفت خود باشند و پول نفتی که می‌فروشند را بی‌هیچ منعی دریافت کنند اما شرکت سوئیفت که مقر آن در بلژیک است اعلام کرده که ممنوعیتش در مورد ایران دست کم تا زمانی که تحریم‌های اروپا علیه ایران پابرجاست به قوت خود باقی است.

روزنامه کارگزاران: روحانی می‌خواهد اصلاح‌طلبان در حاشیه باشند

کیهان نوشت:«پیروزی حسن روحانی هر چند وضعیت حداقلی اصلاح‌طلبان را حفظ کرد، اما موجب رنگ باختن تدریجی گفتمان اصلاح‌طلبی در سایه دولت اعتدال و تدبیر شد.»

روزنامه کارگزارانی شرق با انتشار این تحلیل نوشت: اصلاح‌طلبان، مسیری سخت و دگرگونه پیش‌رو دارند و شاید وضعیت کنونی‌شان که گفتمانی هژمونیک ندارند، آنها را نگران و مضطرب کند. پیروزی حسن روحانی دو سویه داشت: الف) حفظ وضعیت حداقلی اصلاح‌طلبان. ب) رنگ باختن تدریجی گفتمان اصلاح‌طلبی در سایه دولت اعتدال و تدبیر. حسن روحانی نیز بیش از آنکه بخواهد مجالی فراهم سازد تا اصلاح‌طلبان گفتمان خود را احیا کنند، مایل است آنها را در عقبه‌ای حفاظت شده نگاه دارد.

شرق می‌افزاید: در این فرآیند، کارکرد احزاب اصلاح‌طلب موجود فعال، قابل ترسیم است. «کارگزاران سازندگی»، دست بالا را دارد، چون از دیرباز در گفتمان اعتدال اصلاح‌طلبانه جا خوش کرده بودند. علاوه بر این وجهه روشنفکرانه تکنوکرات بودن آنها می‌تواند برخی از طبقات متوسط به‌جا مانده از دوران گذشته را هم رهبری کند. کار احزابی چون «ندا» و «امید ایرانیان» که مولود این شرایط هستند بسیار دشوار است. مثلث روحانی، هاشمی و ناطق نوری همان‌گونه که اصلاح‌طلبان را در اقلیت قرار می‌دهد، آنها را نیز بلاتکلیف می‌کند که یا خود را زیر نگین کارگزاران تعریف کنند، یا آهنگی دیگر ساز کنند.

اگر بخواهیم صادقانه برخورد کنیم، همه این احزاب، موافق سود جستن از سرمایه نمادین اصلاح‌طلبان هستند و مایلند که حتی گاه خطر کرده و در سخنرانی‌هایشان از خط‌های قرمز عبور کنند. اما آشکارا پیداست که بنا به توافقی ناگفته و نانوشته، چه بهتر که اصلاح‌طلبان نخستین در عقبه‌ای محافظت‌شده بمانند و رخ عیان نکنند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: کارگزاران سازندگی تلاش می‌کند تا لیدر محافظه‌کاران سنتی شود و از هر کسی که زیر این سقف بگنجد استقبال می‌کند و به نظر فضای بسیار مناسبی هم پیش‌رو دارد. به خصوص که دولت حسن روحانی نیز اگرچه از این گفتمان به صراحت حمایت نمی‌کند، در نهان مایل به قدرت‌گیری این جریان است. در قیاس با دیگر شاخه‌های اصلاح‌طلبان، کارگزارانی‌ها در بدنه دولت حضور پررنگ‌تری دارند. از این منظر کار برای احزاب دیگر سخت می‌شود. آنها که پتانسیل و بهتر بگوییم اراده‌ای برای تحول‌خواهی ندارند به ناگزیر باید گفتمانی را هژمونیک کنند که از کارگزاران فاصله داشته باشد و در عین حال خطرات تحول‌خواهی اصلاح‌طلبانه را هم نداشته باشد.

شرق همچنین از قول محمدرضا تاجیک مشاور رئیس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: نوعی ریزش (در میان اصلاح‌طلبان)، درحال انجام است. احساس می‌کنم بعضی از احزاب که جدیداً درحال رویش و پیدایش هستند، در اثر همین فقدان برنامه و فقدان همین تحرکی که ما باید داشته باشیم؛ آنها هم چون چنین چیزی را نمی‌بینند، دخیل به خودشان می‌بندند و بعضی وقت‌ها به صورت یک جریان درون جریان اصلاح‌طلبی، بروز می‌کنند که باید دید این چقدر می‌تواند در شرایط کنونی به نفع جریان اصلاح‌طلب باشد و چقدر به ضرر آن؟

جشن روزنامه‌های الکی‌خوش!

کیهان نوشت:روزنامه‌های زنجیره‌ای الکی خوش برای چندمین بار و این بار به خاطر تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت جشن گرفتند!

روزنامه‌های شرق، آفتاب، آرمان، اعتماد، ایران، فرهیختگان، اطلاعات و... از جمله این روزنامه‌ها بودند که برخی از آنها تمام صفحه اول خود را به قطعنامه مذکور اختصاص دادند.

تیتر اول روزنامه‌های مذکور به شرح زیر است:

- فرهیختگان: دیوار تحریم آوار شد

- آفتاب یزد: مهر تأیید بر لغو تحریم‌ها

- اطلاعات: تحریم‌های ظالمانه فرو پاشید

- ایران: رأی قاطع شورای امنیت به پایان تحریم‌ها

- آرمان: قطعنامه‌ها، حالا کاغذ پاره‌اند

- اعتماد: جهان به فصل پایان تهدید ایران «آری» گفت

- شرق: فرجام نبرد دیپلمات‌ها؛ قطعنامه لغو تحریم تصویب شد

برخلاف ادعای این نشریات، قطعنامه جدید شورای امنیت ضمن تجمیع و فربه کردن همه قطعنامه‌های قبلی، مکانیزم ماشه درباره برگشت‌پذیری سریع تحریم‌ها را با کوچک‌ترین بهانه حاکم می‌کند در حالی که به اعتبار «برجام» قرار است ضمن خروج 9700 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده ایران از کشور (از مجموع 10 هزار کیلوگرم- 97 درصد کل مواد غنی‌شده)، دو سوم سانتریفیوژهای ایران نیز برچیده شود و همزمان تحریم‌های تسلیحاتی شدید که رکن اصلی تحریم‌هاست، با شدت بیشتر ادامه پیدا کند.

اما صرف نظر از این واقعیت‌ها، نکته قابل تأمل دیگر این است که جریان رسانه‌ای مذکور 2 سال پیش نیز مدعی بود با توافق ژنو «فتح‌الفتوح بزرگ» صورت گرفته و توافق بزرگ قرن به دست آمده و تحریم‌ها شکاف برداشته و فرو پاشیده است. اما هم سخنگوی دولت و هم وزیر نفت از افزایش تحریم‌ها یا عدم انجام برخی تعهدات غرب (طبق توافق ژنو) خبر دادند و 130 تحریم جدید علیه ایران اعمال شد؛ همچنان که در بازار و اقتصاد کشور هیچ اتفاق درخوری در زمینه رونق تولید یا خروج از رکود پدید نیامد.

آیا عجیب نیست که جریان رسانه‌ای مذکور هر چند یک بار از فروپاشی تحریم‌ها خبر می‌دهد اما پس از 2 سال هیچ خبر جدی و واقعی در این باره منتشر نشده است؟!

ارائه اطلاعات نادرست به مجلس درباره تعلیق تحریم‌ها

کیهان آورده:وزیر امور خارجه در مجلس گفت در متن نهایی توافق اصلاً کلمه تعلیق نیامده است! اما مرور متن نشان می‌دهد کلمه suspend چهاربار در متن نهایی آمده است.

ظریف که دیروز به مجلس رفته بود پس از طرح این سؤال که «در بند 18 برجام گفته می‌شود که UN پس از تأیید آژانس در تکالیفی که ایران در بند 19 پیوست 5 انجام داده آن زمان تحریم‌ها را تعلیق می‌کند. معنای این تعلیق است یا لغو؟»، گفت: «اصلاً تعلیق در هیچ جا نیامده است در هیچ جای برجام واژه تعلیق نیامده و هر کس تعلیق ترجمه کرده اشتباه ترجمه کرده است. در برجام اصلاً تعلیق وجود ندارد و تاریخ اجرای لغو هم زمانی است که آژانس گزارش دهد که ایران این اقدامات کمی را انجام داده است.»

اما برپایه گزارش نسیم، در متن برنامه جامع اقدام مشترک چهار بار (از جمله در بندهای 16 و 20) از لفظ «تعلیق suspend» استفاده شده است که همه آنها نیز مربوط به بخش تحریم‌های علیه ایران است. همچنین 11 بار از لفظ «توقف موقت Cease» استفاده شده است.

وزارت خارجه به کسی جایزه می‌دهد که ماشه را چکاند!

کیهان نوشت:یک نشریه فرانسوی نوشت اعمال سیاست ماشه برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها علیه ایران پیشنهاد فرانسه بود.

هفته‌نامه ژورنال دودیمانش با اشاره به سفر هفته آینده لوران فابیوس به تهران نوشت: دستگاه دیپلماسی فرانسه در نظر دارد حفظ ظاهر کرده و در مسیر عادی‌سازی روابط تجاری با تهران عجولانه اقدام نکند.

به گزارش «ژورنال دودیمانش»، «وزیر امور خارجه فرانسه پیش از سفر به تهران مدتی حفظ ظاهر می‌کند؛ هر چند که توافق تاریخی امضا شده در وین راه را برای عادی‌سازی روابط باز کرده اما دستگاه دیپلماسی فرانسوی قصد عجله ندارد. فابیوس نمی‌خواهد تسلیم هیجانات لحظه‌ای شود».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: کاهش سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم، افزایش بازرسی‌ها، دسترسی به پایگاه‌ها و احتمالا مراکز برنامه نظامی سبب شد تا فرانسه در مجموع از توافق صورت گرفته راضی باشد.

ژورنال دو‌دیمانش تصریح می‌کند: دیپلمات‌های فرانسوی از دو مسئله خشنودند؛ نخست آن که تخصص آنان در طول مذاکرات به رسمیت شناخته شد، آنچنان که در طول مذاکره، گروه‌های مذاکره‌کننده و از جمله ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا بیش از 50 بار مسائل مربوط به جزئیات فنی را از گروه فرانسوی پرسیدند. مسئله دوم، اجرای خواسته فرانسه برای بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض توافق بود که از ابتدا خواستار آن بود.

یک منبع فرانسوی به این نشریه گفت: «در صورت نقض توافق، بازگشت تحریم‌ها باید از کانال تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت صورت می‌گرفت اما این خطر وجود داشت که با وتوی یکی از اعضای دائم این شورا مواجه می‌شویم. ما ابتکار حق وتوی معکوس را ارائه کردیم که بازگرداندن خودکار تحریم‌ها را حتی در صورت مخالفت یک کشور عضو دائم، ممکن می‌کند.» پاریس اعلام کرده که در انتظار اجرای توافق است و تحریم‌ها تا پیش از ژانویه (دی/بهمن) 2016 میلادی لغو نمی‌شود.

در همین حال رویتر در گزارشی نوشت: طبق قطعنامه جدید شورای امنیت در صورت نقض توافقنامه هسته‌ای وین از سوی ایران در طول 10 سال آینده، همه تحریم‌های سازمان ملل دوباره اعمال خواهد شد. چنانچه شورای امنیت شکایتی دال بر نقض توافقنامه وین از سوی ایران دریافت کند، باید ظرف 30 روز قطعنامه‌ای مبنی بر ادامه لغو تحریم‌ها را به رای بگذارد.

اگر این شورا در به رای گذاشتن قطعنامه تعلل کند، این تحریم‌ها خود به خود دوباره اعمال خواهد شد.

با این اوصاف عجیب است که وزارت خارجه کشورمان از عنصر بدنامی مانند فابیوس- که نقش پلیس بد را در توافق ژنو و وین بازی کرد- برای سفر به تهران دعوت می‌کند تا در کنار اخذ رشوه‌های هنگفت از آل‌سعود، برخی امتیازات مشابه اقتصادی را هم از ایران بگیرد!

روزهای پرکار کاخ سفید

روزنامه ایران نوشت:کاخ سفید از نشست‌های علنی و غیرعلنی اعضای دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنای این کشور برای توضیح در مورد جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره امریکا، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت که دولت امریکا نشست‌های توجیهی محرمانه‌ای روز چهارشنبه (31 تیر) با شماری از اعضای مجالس نمایندگان و سنای امریکا برگزار خواهد کرد. به گفته وی، «جان کری» وزیر امور خارجه، «ارنست مونیز» وزیر انرژی، «جک لیو» وزیر دارایی و شماری از مقامات امنیتی این کشور که ارنست نام آنها را نبرد، در نشست روز چهارشنبه حاضر خواهند بود. همچنین نشست توجیهی علنی در کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا نیز روز پنجشنبه با حضور هر سه وزیر یادشده برگزار می‌شود. وزارت خارجه امریکا روز یکشنبه (28 تیر) متن توافق را تقدیم کنگره کرد و نمایندگان کنگره نیز از دیروز (دوشنبه) به مدت 60 روز کاری برای بررسی توافق وین وقت دارند. در نهایت باید مجالس سنا و نمایندگان به این توافق رأی دهند.

چهار نماینده مجلس به دیدار بابک زنجانی می‌روند

روزنامه ایران نوشت:چهار نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس برای دیدار با بابک زنجانی به زندان اوین می‌روند. امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده این متهم میلیاردی به «ایران» گفت: «بنده به همراه حسین دهدشتی نماینده آبادان، موسوی‌نژاد نماینده دشتستان و موسی احمدی نماینده دیر و کنگان به دیدار بابک زنجانی خواهیم رفت.» نماینده بروجن در مجلس افزود: «در دیدار با بابک زنجانی قصد داریم سؤالاتی را از وی بپرسیم که پاسخ او می‌تواند اطلاعات تازه‌ای را در اختیار ما قرار دهد لذا در صورت کسب اطلاعات رسانه‌ها را از آخرین اخبار پرونده بابک زنجانی مطلع خواهیم کرد.» حسین دهدشتی عضو دیگر کمیته پیگیری این پرونده هم به «ایران» گفت: «نمایندگان دیگری هم تمایل داشتند به دیدار زنجانی بیایند اما از آنجا که کمیسیون انرژی موضوع را دنبال می‌کرد، ترجیح دادند اعضای همین کمیسیون به زندان اوین بروند.»

ششمین جلسه دادگاه مرتضوی؛ سوم مرداد

ایران آورده:ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رئیس سابق سازمان تأمین اجتماعی، شنبه سوم مرداد برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما»،‌ پرونده سعید مرتضوی در سه بخش رسیدگی می‌شود، ‌بخش اول به اعتراض وی به حکم دادگاه مبنی بر 5 سال انفصال از خدمات دولتی در ماجرای کهریزک اختصاص دارد. معاونت در قتل محسن روح‌الامینی یکی از کشته شدگان کهریزک عنوان اتهامی دیگری است که مرتضوی باید در این زمینه پاسخگو باشد. بخش سوم پرونده نیز به تخلفاتی اختصاص دارد که در دوران تصدی ریاست مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی رخ داده است. پنجمین جلسه دادگاه مرتضوی، بیستم تیر در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

تلاش ناکام برای به خیابان کشاندن مخالفت با مذاکرات

روزنامه ایران نوشت:معاون امنیتی وزیر کشور گفت: «در موضوع مذاکرات هسته‌ای ممکن است دیدگاه‌ها و نظراتی وجود داشته باشد. اما کشاندن این موضوع به خیابان‌ها قطعاً نفعی برای کشور در بر نداشت، زیرا این مسأله به سمت این می‌رفت که این برداشت به وجود بیاید که در کشور یک عده موافق توافق و عده‌ای دیگر مخالف آن هستند و نتیجه آن قطبی کردن جامعه بود، اما با بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب که «با رعایت منافع کشور، همه ما با توافق عزتمندانه موافق هستیم.» این شائبه برطرف شد». حسین ذوالفقاری در گفت‌و‌گو با ایلنا افزود: «برگزاری تجمع در سطح شهرها مورد خواست جریان‌های مختلف نبود، بلکه تعدادی از افراد این موضوع را مطرح کردند تا موضع آنها بتدریج در کشور گسترش پیدا کند؛ اما بعد از مواضع صریح رهبر معظم انقلاب و اقدامات هماهنگی که در سراسر کشور صورت گرفت، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.»

دستور دولت برای گرفتن یک ساختمان بزرگ از نهاد ریاست جمهوری

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده است که طبق تصمیم جدید هیئت دولت مقرر شده ضمن لغو مصوبه 22 آذرماه سال 90 دولت سابق، حق ‏بهره ‏برداری از یک ساختمان واقع در میدان راه‌آهن تهران به مساحت 5341 مترمربع عرصه و 21 هزار مترمربع اعیانی با رعایت قوانین و مقررات مربوط از نهاد ریاست جمهوری گرفته و به وزارت راه و شهرسازی واگذار می شود.

هشدار به مسئولان درباره شیوه رسیدگی به شکایات مردمی

خراسان نوشت:بر اساس ابلاغیه یک نهاد نظارتی به تعدادی از سازمانها و وزارتخانه ها، تاکید شده است که با توجه به مسئولیت های محوله به مدیران بر اساس ماده 25 قانون ارتقای نظام سلامت اداری، واحدهای اداری موظف به بررسی شکایات مردمی و تخلفات واصله بر اساس زمانبندی تعیین شده قانونی بوده و در صورت عدم پاسخگویی در مهلت معین، موضوع در سلسله مراتب اداری تا بالاترین مقام دستگاه بررسی می شود که تخطی از زمان مقرر، تخلف محسوب و موجب برخورد قانونی خواهد شد.

طرح گرافیکی اینستاگرام آیت‌ا... هاشمی

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که صفحه اینستاگرام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یک طرح گرافیکی عجیب را منتشر کرد. مشرق نوشت؛ صفحه اینستاگرام آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، در پست اخیر خود یک بیت شعر درباره نقش تدابیر وی در به جمع‌بندی رسیدن مذاکرات هسته‌ای به همراه یک عکس منتشر کرد. هاشمی لطف نمودی قدحت پر می ‌باد / که به تدبیرِ تو تشویشِ خمار آخر شد

دلیل انصراف علی کریمی از حضور درخندوانه

آرمان نوشت:شنیده شد که علی کریمی دعوت رامبد جوان برای رفتن به خندوانه را رد کرد. خبرآنلاین نوشت؛ اعضای گروه خندوانه در چند تماس مختلف با علی کریمی از او خواستند به خندوانه برود اما او این دعوت را نپذیرفت. ماجرا این بود که علی کریمی اصرار داشت حرف بانمک بلد نیست بزند و برنامه او به جای اینکه خنده‌دار شود، گریه‌دار می‌شود. کریمی که از ابتدای فوتبالش خیلی مصاحبه نکرده است و سالی نهایتا یک مصاحبه تلویزیونی دارد و مصاحبه‌های روزنامه‌ای‌اش هم معمولا جنجالی و انتقادی هستند، برای حرف زدن جلوی دوربین، آن هم برنامه‌ای که باعث خنداندن مردم شود، کمی مشکل دارد و برای همین این دعوت را رد کرده است. قبل از او علی دایی و عادل فردوسی‌پور هم دعوت حضور در خندوانه را رد کرده بودند.

ششمین دادگاه مرتضوی در 3 مرداد

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی، شنبه سوم مرداد برگزار می‌شود. پرونده سعید مرتضوی در سه بخش رسیدگی می‌شود، ‌بخش اول به اعتراض وی به حکم دادگاه مبنی بر 5 سال انفصال از خدمات دولتی در ماجرای کهریزک اختصاص دارد. معاونت در قتل محسن روح‌الامینی یکی از کشته‌شدگان کهریزک عنوان اتهامی دیگری است که مرتضوی باید در این زمینه پاسخگو باشد. بخش سوم پرونده نیز به تخلفاتی اختصاص دارد که مرتضوی در دوران تصدی ریاست سازمان تامین اجتماعی مرتکب شده است. پنجمین جلسه دادگاه مرتضوی، بیستم تیر در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

بنز در راه ایران

آرمان نوشت:شنیده شد که شرکت مرسدس بنز مذاکرات فشرده‌ای را با شرکت ایران خودرو دیزل برای آغاز ساخت دوباره محصولات مدرن سنگین خود در ایران آغاز کرده است و اگر همه‌چیز خوب پیش برود احتمال دارد دفتر مرسدس بنز در اسفند امسال در ایران راه‌اندازی شود. پارسینه نوشت؛ همراهی مدیران ارشد مرسدس بنز با وزیر اقتصاد آلمان در سفرش به ایران، امیدهای زیادی برای شروع به کار دوباره و گسترده مرسدس بنز در ایران را پر رنگ کرده است. در میان هیات بلند پایه آلمانی که به همراه وزیر اقتصاد این کشور به ایران سفر کرده‌اند نام معاون شرکت دایملرو رئیس بخش تولید خودروهای سنگین و اتوبوس شرکت مرسدس بنز به چشم می‌خورد. مدیرانی که پس از چندین ماه مذاکره پنهانی با ایران خودرو دیزل قبل از توافق هسته‌ای حالا پس از این توافق آمده‌اند تا شروع فعالیت مرسدس بنز در ایران را هموار کنند. قرار است در مرحله اول تولید چندین کامیون جدید مرسدس بنز در ایران آغاز شود.

2015 گرم‌ترین سال جهان

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که 2015 احتمالا تاکنون گرم‌ترین سال زمین بوده و دمای هوا در این سال با سرعت غیرمنتظره‌ای افزایش داشته است. انتخاب نوشت؛ از 136 سال گذشته تاکنون که اطلاعات مرتبط با دمای هوای جهانی به ثبت رسیده، شش ماه نخست سال جاری میلادی گرم‌ترین ماه‌های زمین بوده‌اند. اداره ملی مطالعات اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) اعلام کرد: ژوئن امسال از سال 1880 میلادی تاکنون گرم‌ترین ماه ژوئن بوده است. از بارندگی‌های شدید در ترکیه و دره اوهایو گرفته تا افزایش دما در آلاسکا و اسپانیا، امسال جهان با شدیدترین تغییرات و دگرگونی‌های جوی روبرو بوده است. سخنگوی NOAA در این باره گفت: اکنون داخل آسانسوری هستیم که هیچ نشانه‌ای از پایین آمدن آن وجود ندارد.

آزادی دو برادر توسط استاندار جدید شیراز

آرمان نوشت:شنیده شد که روز گذشته در جریان سفر وزیر کشور به شیراز برای معارفه استاندار جدید دو نفر بازداشت و طبق اعلام منابع، روز سه شنبه آزاد شدند. آنا نوشت؛ عصر روز دوشنبه عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور برای معارفه استاندار جدید فارس به شیراز سفر کرد. اما قبل از ورود وزیر کشور به فرودگاه شیراز، عده‌ای از مردم این استان که با در درست داشتن پلاکاردهایی در حمایت از روحانی در محل حضور داشتند تا به استقبال وزیر دولت تدبیر و امید بروند، با تذکر نیروی انتظامی مبنی بر ترک صحنه مواجه شدند. به گفته یکی از شاهدان عینی، در جریان این تذکر و برخورد یکی از ماموران، تنش ایجاد شد. منابع محلی می‌گویند دو برادر به نام‌های سروش و مهرزاد فریدونی تا صبح دیروز بازداشت بودند و روز گذشته بعد از ارجاع پرونده این دو فرد به دادسرا، استاندار جدید استان فارس به ماجرا ورود پیدا کرد و بعد از پیگیری‌های مختلف شخصیت‌ها در نهایت این دو برادر آزاد شدند.

فراخوان آمریکا برای سفر به ایران

آرمان نوشت:شنیده شد که یک تورگردان آمریکایی با دعوت از اتباع این کشور برای سفر به ایران، آنها را فراخوانده تا به دیپلماسی مردمی آمریکا و ایران بپیوندند. فرارو نوشت؛ توافق هسته‌ای ایران و 1+5 برخی از آژانس‌های گردشگری آمریکایی را بر آن داشته تا مشتریان خود را برای سفر به ایران دعوت کنند. جری سورکین (Jerry Sorkin)، مدیر یک آژانس گردشگری آمریکایی که حدود شش سال است به مقصد ایران تور اجرا می‌کند، با ارسال ایمیلی به همه مشتریانش در سراسر جهان، به توافق صورت گرفته اشاره کرده و نوشته است: «با وجود آنکه همه نمی‌توانند به‌طور قطع بگویند توافق در وین همه مسائل و نگرانی‌ها را حل کرد، ولی حقیقت آن است که پس از سه دهه مذاکرات ثمربخشی صورت گرفته و قدم‌های مثبتی به سمت جلو برداشته شده است. » او سپس اتباع آمریکایی را دعوت کرده تا با سفر به ایران به دیپلماسی مردمی که از سال 2009 با اجرای تورهای گردشگری در ایران آغاز کرده است، ملحق شوند.

رستاخیز باید به نمایش درآید

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که داریوش مهرجویی گفت وظیفه ارشاد فقط صدور مجوز نیست بلکه باید از مجوزهایی که صادر کرده است دفاع کند نه اینکه فیلمسازان را به حال خود رها کند. ایلنا نوشت؛ داریوش مهرجویی با اشاره به وضعیتی که برای فیلم سینمایی رستاخیز به وجود آمده است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور تنها نهادی است که می‌تواند به یک فیلم مجوز نمایش بدهد و وقتی این مجوز صادر شد یعنی آن فیلم می‌تواند به نمایش دربیاید و باید هم نمایش داده شود. وی ادامه داد: از طرف دیگر وزارت ارشاد باید از مجوزهایی که صادر می‌کند، حمایت کند و از فیلمسازانی که برای آنها مجوز صادر شده، دفاع کند نه اینکه همه را یک به یک به حال خود رها کند. مهرجویی فیلم رستاخیز را اثری قابل دفاع و پرزحمت دانست و افزود: یک فیلمساز کاربلد و خوش‌نام فیلم سختی را کارگردانی و ساخته است و مجوز لازم را برای اکران گرفته است. حالا نباید نمایش این فیلم تحت تاثیر اعتراضات خیابانی قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها