این روزها ایام به کام حزب عدالت و توسعه نیست، زیرا از طرفی اکثریت را در پارلمان از دست داده، سه حزب سیاسی اصلی ترکیه مخالف ائتلاف با این حزب هستند و در عمل نتوانسته است دولت آینده خود را تشکیل دهد و حتی احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه که این روزها بشدت مستاصل شده است، در یک تماس تلفنی با رؤسای استانی حزب عدالت و توسعه از آنها خواسته است خود را برای انتخابات زودهنگام آماده کنند.
کد خبر: ۸۱۸۷۸۲

از سوی دیگر، انفجار اخیر در ترکیه به عنوان هشداری برای حزب وابسته به اردوغان تلقی می‌شود زیرا مقامات ترکیه تاکنون متهم به همکاری و کمک‌رسانی به این گروه تروریستی در سوریه و عراق بودند و حال از تهدید داعش در داخل خاک خود سخن می‌گویند.

آتش داعش بخصوص در جنوب ترکیه بویژه مناطق کردنشین در نزدیکی مرز سوریه بیشتر شعله می‌کشد و طی روزهای گذشته مکان‌هایی از این منطقه در تیررس اقدامات داعش بوده است. در همین رابطه روز دوشنبه یک انفجار تروریستی در سوروچ ترکیه در نزدیکی شهر کوبانی رخ داد که 130 کشته و زخمی در پی داشت. در واکنش به این حادثه دیروز در ترکیه تظاهراتی ضد دولتی در 19شهر برگزار شد. مسئولانی که به تحقیق درباره این حمله پرداخته‌اند، می‌گویند یک زن عضو داعش دست به عملیات انتحاری در مرکز فرهنگی سوروچ زده است، اما تاکنون گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

تظاهرات اعتراضی

معترضان ترک با برپایی تظاهرات و سردادن شعار علیه داعش، حزب حاکم عدالت و توسعه را نیز همکار این گروه تروریستی توصیف کرده و به برخی از اماکن استقرار نیروهای پلیس حمله‌ور شدند. پلیس استانبول نیز از گاز فلفل و خودروهای آبپاش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کرد. نیروهای پلیس در آنکارا نیز با ایجاد موانع تلاش کردند تا از حرکت تظاهرکنندگان به سوی دفتر مرکزی حزب عدالت و توسعه جلوگیری کنند. تظاهرات در دیاربکر، ازمیر، کارس، اسکی‌شهر، آدانا، مرسین، وان، آنتاکیا، مانیسا، آک حصار، بورسا، ماردین، دنیزلی، میدیات، بیتلیس، آنتالیا و تارسوس نیز برگزار شد. صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ روسای مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها در بیانیه‌ای تاکید کردند این فاجعه نشان می‌دهد عناصر وحشی و متجاوز که کرامت انسانی را از دست داده‌اند ممکن است به فجایع بدتری دست بزنند. محسن قزل‌کایا، نماینده مردم مرسین از حزب حاکم عدالت و توسعه نیز ضمن هشدار درباره تبدیل این کشور به سوریه‌ای دیگر تاکید کرد: این حادثه کار داعش است و اگر این مساله اثبات شود، باید بدانیم که این رخداد تروریستی به سوروچ ختم نمی‌شود و ترکیه نیز در مدت کوتاهی به سوریه یا دیگر کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد. آموزش تروریست‌ها از سوی نظامیان ترک، اعزام آنها به سوریه، تامین تسلیحات داعش از سوی دلالان ترک، همکاری دستگاه جاسوسی خارجی ترکیه با سوری‌های مخالف حکومت بشار اسد، استقرار پایگاه مخالفان حکومت سوریه در ترکیه، سرقت و تجارت اعضای بدن قربانیان نبرد در سوریه و درمان تروریست‌ها در پادگان‌های ایجاد شده در مرز با سوریه از جمله اقداماتی است که تاکنون بارها صدای ترک‌ها را درآورده است. بسیاری از معترضان در خیابان‌ها بر این باور بودند که اردوغان شکننده بودن ترکیب نژادی و مذهبی ترکیه را فراموش کرده و تصور می‌کند آنکارا دژی مستحکم در مقابل تلاش‌ها برای تکه تکه کردن ترکیه و ترسیم دوباره مرزها و تحریک قومی و نژادی و مذهبی در این کشور است.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن حمله تروریستی اخیر در ترکیه اعلام کرد هیچ توجیهی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان در جریان حملات این‌‌چنینی وجود ندارد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز این حمله تروریستی را نفرت‌انگیز خواند و گفت: بتازگی شاهد فعالیت گروه‌های تندرو در دیگر کشورها هستیم که به نظر می‌رسد با داعش در ارتباط هستند. وزارت امور خارجه پاکستان نیز با انتشار بیانیه‌ای این حمله تروریستی را بشدت محکوم کرد و به ابراز همدردی با قربانیان این حمله پرداخت. دولت مصر نیز ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی سوروچ بر لزوم مقابله جدی و واضح تمامی کشورهای جهان با تروریسم و همبستگی آنها با هم در این راستا تاکید کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اسامه النجیفی، معاون رئیس‌جمهور عراق، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، نیز این انفجار را محکوم کرده و آن را جنایتی وحشیانه خواندند.

داعش یا دولت

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه بلافاصله انگشت اتهام این حادثه تروریستی را به سوی داعش گرفت. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز تاکید کرد: من به نیابت از مردم ترکیه جنایتکارانی را که دست به چنین اقدام وحشیانه‌ای زده‌اند، لعنت می‌کنم. تروریسم هر کجا باشد باید محکوم شود. نکته عجیب اما این است که کردها می‌گویند این انفجار زیر سر دولت بوده است. آنها بر این باورند که مقامات ترکیه برای ضربه زدن به کردها تلاش می‌کنند از عناصر داعش در داخل ترکیه استفاده کرده و شهرها و روستاهای آنها را هدف قرار دهند. به اعتقاد برخی دلیل حمله مردم معترض به مواضع حزب عدالت و توسعه نیز در همین راستا بوده است. روز گذشته عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم و تحلیلگر مشهور عرب در رابطه با انفجار شهر مرزی سوروچ ترکیه نوشت: درگیری مقامات ترک با داعش حتمی بود، اما در این میان زمان این درگیر نامشخص بود. اما آیا انفجار تروریستی شهر سوروچ سران آنکارا را به تفکر درباره اقدامات خود در قبال سوریه و همچنین داعش وا می‌دارد یا خیر؟ به نظر می‌رسد که دولتمردان ترک توجهی به این حملات نداشته و در پی تغییر سیاست‌های خود نیز نباشند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در آینده ما شاهد اقدامات بیشتر تروریستی در ترکیه باشیم.

معصومه زارع‌

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها