جام‌جم گزارش می‌دهد:

مقصرشناسی خسارات سیل اخیر

اعضای شورای شهر به سیلاب کن و جان باختن تعدادی از هموطنان در این حادثه واکنش نشان داده و خواستار عزل مسئولان خاطی شدند.
کد خبر: ۸۱۸۶۶۷
از تعجب رئیس تا اعلام طوفان تهران از ۱۰ روز پیش در سایت‌های خارجی

مهدی چمران در یکصدو هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: امروز 30 تیر یادآور یکی از خونین‌ترین دوران در زمان پهلوی است که بعد از ملی شدن صنعت نفت در کشور ما اتفاق افتاد.

وی ادامه داد:‌ جایگاه شهدای 30 تیر نباید فراموش شود؛ چراکه باید تاریخ و مبارزات ما علیه رژیم پهلوی و آمریکا زنده نگه داشته شود.

چمران به سیلاب دو شب گذشته در تهران و شمال کشور اشاره کرد و گفت:‌13 شهر بر اثر سیلاب خسارات فراوانی را دیده‌اند و در جاده امامزاده داوود و چالوس جان تعدادی از هم‌وطنان ما گرفته شد که برای این درگذشتگان طلب مغفرت و به خانواده‌های آنها تسلیت می‌گوییم.

چمران با اشاره به اینکه این حادثه خارج از محدوده شهر تهران اتفاق افتاده است، گفت: باید پیش‌بینی‌های لازم از سوی دستگاه‌های زیرمجموعه درخصوص این سیلاب صورت می‌گرفت.

وی یادآور شد: در سال 1334 سیلابی در امامزاده داوود رخ داد و نزدیک به یکصد نفر جان خود را از دست داند که البته در فشم، میگون و دیگر شهرهای شمالی استان تهران نیز این سیل خساراتی را برجای گذاشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد:‌ مشخص است که این سیل‌ها تکرارشدنی است و باید پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شود.

چمران افزود: در یکی از شهرستان‌های شمالی کشور چند خانه کنار رودخانه وجود داشت که در اثر سیل به داخل رودخانه رفتند و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه بسیار تعجب‌آور است و ما برای سیلاب مسیر درست می‌کنیم نه برای یک جوی آب.

پیش‌بینی 10 روز گذشته سایت بین‌المللی هواشناسی از طوفان تهراناقبال شاکری در یکصدو هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص سیلاب دو شب گذشته در شمال کشور و استان تهران اظهار داشت: اکثر دستگاه‌های خدماتی و امدادی اعلام کرده بودند که هواشناسی هشداری درخصوص سیلاب اعلام نکرده بودند.

وی ادامه داد: ظرفیت جاده چالوس 12 هزار خودرو است، ولی در حادثه سیلاب یکصد هزار خودرو در جاده حضور داشتند که 80 خودرو از بین رفتند و نهایتاً 16 کشته و 12 مفقودی داشتند.

شاکری یادآور شد: براساس آمار سایت بین‌المللی هواشناسی(10 روز گذشته) پدیده سیلاب پیش‌بینی شده بود و تمامی اطلاعات در آن درج شده است که هم‌اکنون نیز قابل مشاهده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: سال گذشته نیز طوفان‌هایی در شهر تهران اتفاق افتاد که هماهنگی بین مسئولان برای مواجه با آن وجود نداشت و برخورد خوبی نیز با مقصرین خسارات صورت گرفته ناشی از بحران انجام نشد.

شاکری با اشاره به مدیریت یکپارچه قنات‌ها باید اجرایی شود، گفت: از پرسنل نیروهای خدمات شهری، آتش‌نشانی شهرداری تهران که در این حادثه عملکرد خوبی داشتند نیز تشکر می‌کنیم.

آمادگی داریم تا خواسته‌های مدیریت بحران را تا آنجایی که بتوانیم محقق کنیم

احمد دنیامالی در تذکر پیش از دستور یکصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران، ضمن اشاره به درگذشت تعدادی از شهروندان در سیل اخیر اظهار داشت: به همه خانواده‌هایی که در این حادثه عزیزانشان را از دست دادند تسلیت عرض می‌کنم.

وی تصریح کرد:‌فارغ از اینکه چه کسی مسئول این موارد است، اعتقاد دارم که ما و دولت مسئولیت مشترک داریم و اگر به این موارد توجه نشود شاهد اتفاقات دیگری خواهیم بود.

دنیامالی گفت: در یک دهه گذشته شاید شورای و شهرداری توجه ویژه‌ای را به روددره‌ها در تهران داشته است و با تعبیر حوضچه‌های منجر شده است که آسیب‌ها کاهش پیدا کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر چه هزینه‌های زیادی برای این حوضچه‌ها از سوی شهرداری انجام گرفته است اما عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌ایم و باعث شده که به شهر آسیبی نرسد.

وی در ادامه با اشاره به همراهی و همکاری شورای شهر تهران با سازمان مدیریت بحران کشور، تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا خواسته‌های مدیریت بحران را تا آنجایی که بتوانیم محقق کنیم و کمک‌هایی را داشته باشیم.

عذرخواهی و عزل مسئولان مقصر در حادثه سیل

رحمت اله حافظی در تذکر پیش از دستور جلسه امروز شورای شهر تهران با توجه به بارندگی اخیر و حادثه سیل جاری شده در برخی از نقاط شمال غرب شهر تهران و استان البرز، اظهار کرد: وجود آمارهای ضد و نقیض از میزان تلفات و خسارات از سوی منابع مختلف از 12 تا 60 نفر مفقود، 8 تا 12 کشته، 200 تا 3 هزار نفر روستایی در محاصره سیل و 5 تا 60 خودروی گرفتار سیلاب، بیانگر این واقعیت است که سازمان مدیریت بحران کشور هنوز نتوانسته است به یک تقسیم کار دقیق و مبتنی بر نظام مشخص بین اعضای سازمان و برای ارزیابی سریع حادثه دست یابد.

وی ادامه داد: کارگروه­های این سازمان فاقد برنامه هستند در حالی که انتظار می رود جایگاهی برای تصمیمات راهبردی و راهگشا باشد و ایجاد هماهنگی بین دستگاه­های مختلف نیز بایستی از مهمترین دستاورد این کارگروه­ها باشد ولی حوادث مکرر گذشته موید خلاف این موضوع است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سازمان­های هواشناسی ، صدا و سیما، مدیریت بجران، پلیس و سایر سازمان­های ذی ربط می توانند در کنار هم، یک سیستم هشدار سریع را در مخاطرات قابل پیش بینی شکل دهند، تاکید کرد: متاسفانه این بخش­ها جزایری و پراکنده هستند و تاکنون نتوانسته اند به عنوان یک مجموعه متحد و واحد عمل کنند.

وی افزود: پس از این حادثه، شب بیداری مسئولان را شاهد بودیم ولی دریغ از وحدت فرماندهی و هماهنگی، وظیفه اصلی سازمان مدیریت بحران ایجاداین هماهنگی است که متاسفانه ضعف در این حوزه در تمام بحران­های چندسال اخیر مشاهده می شود.

به گفته حافظی یکی از دلایل نقش بسیار ضعیف سیستم مدیریت بحران کشور، نداشتن رویکردهای مبتنی بر جامعه در مدیریت بحران از قبیل سامانه هشدارعمومی است. برای جامعه ما هنوز سطوح هشدار و آماده باش به طور رسمی تعریف نشده و آموزش های لازم به مردم ارائه نشده است و سیستم­های لازم برای اینکه هشدار به سمع افرادی که در معرض خطر هستند، برساند وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از نقاط ضعف حاکم بر این سازمان اعمال مصلحت در انتخاب مسئولان و متولیان آن است که این مصلحت اندیشی باعث دورشدن افراد علمی و خبره از جایگاه مسئولیت شده است، گفت: شاهد هستیم که افراد سیاسی جایگزین افراد علمی و خبره شده است از این رو قدم اول در باز کردن گره­های پاسخ به بحران، مسئولیت پذیری است که اگر عذرخواهی و عزل مسئولان مقصر در این حادثه را شاهد نباشیم این گام برداشته نخواهد شد و در روزها، ماه­ها و سال­های آتی همچنان شاهد تکرار چنین حوادثی خواهیم بود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: طی روز گذشته مردم، بیمارستان به بیمارستان به دنبال عزیزانشان بودند و این نیز بحرانی بود به دنبال بحران اول، که هیچ سازمان یا نهادی مسئولیت پاسخگویی به مردم را به عهده نداشت. باورنکردنی ترین زجرها و استرس­ها را مصدومین، مفقودین و خانواده­های آنها متحمل شدند و لذا ضروری است که در اسرع وقت جلسات ترمیم ساختارها شکل گرفته، از عذرخواهی از مردم تا درمان مصدومان ، دفن اجساد و پیگیری امور بیمه ای درمورد صدمات وخسارات وارده صورت پذیرد.

حافظی با اشاره به اینکه متولیان دستگاه­های ذی­ربط به خصوص سازمان مدیریت بحران باید پاسخگو باشند، اظهار کرد: ما نیازمند ارتقای سطح فرهنگ ایمنی در جامعه هستیم و این ارتقای فرهنگ اول باید از مدیران جامعه شروع شود ومتعاقب آن و در بعد مردمی نیز باید از مهد کودک­ها، مدارس و دانشگاه­ها و منازل، آموزش­ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر مروری بر اتفاقات 50 سال گذشته داشته باشیم، می بینیم که ما به بروز فجایع عادت کرده­ایم و به دنبال آن تب داغ بحث های انتقادی جر و بحث و مناظره و دوباره سکوت و آرمش تا فاجعه بعدی. موج سینوسی این تب و لرزها هشداری است برای مدیریت بحران کشور تا از خواب غفلت بیدار شوند و در زمان آرامش به فکر مدیریت قبل از بحران باشند نه جنجال های پس از فاجعه.

حافظی با طرح این سوال که آیا برای تغییر این طرز تفکر و خروج از این غفلت ها دیر نشده است؟ گفت: نکته آخر اینکه حسب شواهد و قرائن ساخت وسازهای بی­رویه و فروش زمین­های حاشیه رودخانه یکی از علل اصلی خسارت­های اخیر بوده که در محل خود جای بررسی و تامل دارد .

وی ادامه داد: آنچه که مسلم است این که مدیریت بحران کشور نه تنها درجایگاه معاونت یک وزارتخانه بلکه درجایگاه یک وزارتخانه نیز نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و لذا پیشنهاد می شود به عنوان یک سازمان زیر نظر رییس جمهور قرار گرفته و با اذن مقام معظم رهبری سازمان پدافند غیر عامل در آن ادغام شده تا بتواند به صورت فرابخشی به سیاست گذاری و تامین زیرساخت­ها و هماهنگی بین بخشی عمل کند.

حافظی همچنین تصریح کرد: رییس این سازمان با تایید مقام معظم رهبری منصوب شود و توزیع بودجه امدادی همه دستگاه­های امدادی به آن واگذار شود و محلی برای حضور دانشگاهیان و صاحب نظران حوزه بلایا و خبرگان عملیاتی و میدانی و مجربین این حوزه باشد و در راس آن یک شورای سیاست گذاری و ذیل آن یک شورای هماهنگی بین دستگاه­های فعالیت کند تا شاهد تکرار حوادث تلخ گذشته نباشیم.

شکسته شدن آب بند کارگاه چینی ها

به گزارش خبرنگار فارس، رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران گفت: امسال پایکوبی و سرور عید با سکوتی مرگ بار گره خورد. سکوتی که باز هم انگشت غفلت را به سوی عدم آمادگی شهر، شهروندان و نهادهای اجرایی در پیشگیری و کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث غیر مترقبه را نشانه گرفت. متاسفانه درست در زمانیکه پس از سال ها رصد آمار های دلخراش جاده ای، در این تعطیلات ضمن افزایش 14 درصدی سفر پلیس راهور ناجا کاهش 11 درصدی تصادفات را نیز اعلام کرد، این بار سیلاب، مسافرین را در کام مرگ خود کشاند.
معصومه آباد در حاشیه یکصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه حوادث غیر مترقبه شهر تنها در زلزله خلاصه نمی شود، اظهار کرد: عدم عبرت از حادثه طوفان سال گذشته که با سرعتی بالغ بر 120 کیلومتر بر ساعت در کمتر از 25 دقیقه جان 5 شهروند را گرفت، این بار با بارشی شدید و هجوم سیلاب آن هم در حریم رودخانه، رکورد دیگری را از ناکارآمدی در آمادگی به موقع پیش از وقوع بحران های احتمالی، با 12 کشته، 82 مجروح و ده ها تن مفقود به ثبت رساند.
وی به شکسته شدن آب بند کارگاه چینی ها در پروژه آزاد راه تهران شمال و ورود حجم بالای آب با سرعت زیاد به بستر رودخانه اشاره کرد و ادامه داد:ریزش تونل و آب گرفتگی در فیروزکوه ، هراز و امامزاده داوود، تخریب 2 پل در اثر طغیان رودخانه و وقوع سیل در منطقه بالا طالقان و مفقود شدن 50 دستگاه خودرو در سیل محور کرج - چالوس محدوده آسارا از دیگر پیامدهای این حادثه تلخ بود که تنها محدود به استان تهران و البرز نبود بلکه منجر به ایجاد سیل و آب گرفتگی منازل و معابر در 7 استان دیگر کشور از جمله خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمان و مازندران نیز گردید و در مجموع 5 هزار نفر را دچار حادثه کرد.
رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا با طرح این سوال که چطور توده های پرفشاری با چنین وسعت تاثیری به کشور راه می یابند در حالیکه هیچ گونه زنگ هشداری برای اعلام آمادگی در برابر بحران های احتمالی در کشور به صدا در نمی آید، تصریح کرد: پاسخ این سوال از دو حالت خارج نیست: یا با نقص در پیش بینی و اطلاع رسانی به موقع مواجه هستیم و یا آنکه فاقد قدرت نظام دهی به سیستمی یکپارچه به منظور ایجاد آمادگی در برابر ایجاد بحران احتمالی پس از دریافت اطلاعیه های ارسالی از سوی سازمان های هواشناسی هستیم که می بایست بدون فوت وقت نواقص در هر دو سطح شناسایی و اصلاح شود. چرا که هر لحظه تاخیر در سازماندهی نظام هماهنگ پیشگیری و توانمند سازی فرماندهی یکپارچه مدیریت بحران، خسارت و تلفات جانی را به صورت تصاعدی افزایش خواهد داد.
آباد با تاکید بر اینکه بحران هواشناسی مستلزم زنگ هشدار برای کلیه سازمان های متولی است و لازم است پیش از حادثه کلیه ارگان ها حتی با فرض احتمالی بودن در حالت آماده باش قرار گیرند، خاطر نشان کرد: سازمان های امداد و نجات در عین ناباوری با تماس های مردمی به صحنه حادثه روانه می شوند؛ این فاجعه است! متاسفانه با وجود آنکه بیش از 40 سال است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده از سیستم های پیش بینی و هشدار سیل آغاز شده، اما در ایران بر روی این سیستم ها بصورت گسترده و عمومی برای تمامی مناطق کار نشده است.
وی با اشاره به اینکه چنانچه از شواهد حادثه پیداست، چنین بارشی را نمی توان در سطح بحرانی طبقه بندی کرد زیرا که آمار تکان دهنده افراد فوتی، مفقود شده و مصدومین حادثه دیروز قابل قیاس با عمق حادثه نیست، ادامه داد:این روزها اپیدمی مرگباری گریبانگیر شهر شده است تا جاییکه کوچکترین حادثه ای که شاید در زمره شرایط بحرانی نیز به حساب نیاید خطر آفرین و مرگ بار می شود. باد و باران شدیدی که می توانست با اعلام سازمان هواشناسی و برنامه ریزی به موقع حداقل مانع تردد خودروها از محور های پر خطر و یا مانع اسکان مسافرین در حریم بستر رودخانه شود و همین اقدام ساده می توانست به صورت چشمگیری از سهم سنگین تلفاتی که هنوز آمار نهایی آن گزارش نشده است، بکاهد.
وی ادامه داد: سیلاب هم گذشت اما سوال هایی هنوز هست که می بایست مسئولین پاسخگویی به آن را بر خود واجب بدانند: آیا سازمان هواشناسی به رسالت های خود با نگاه حفظ جان انسان ها از مخاطرات طبیعی می نگرد و یا دچار روزمرگی در ارائه گزارشاتی بی ثمر در لحظات پایانی وقوع بحران ها است؟ گویی که سازمان هواشناسی رسالت خود را بیش از آنکه با اطلاعیه و هشدارهای جدی و پیشگیرانه گره زند، درگیر ارائه اخباری در لحظاتی پیش از حادثه شده است، درست در زمانیکه با چشم غیر مسلح و بدون نیاز به هیچ مخابره ای از رادارهای هواشناسی و عکس های ماهواره ای حتی چهارپایان هم از وحشت جان پا به بلندای کوه ها می گذارند.
به گفته وی؛ اگر هم هشداری هر چند محتمل از سوی سازمان هواشناسی به کلیه واحدهای اجرایی ارسال شد، چرا هیچ گونه آمادگی برای مقابله با بحران احتمالی و ایجاد پایگاه ها و ستادهای بحران و امداد رسانی در طول مسیر در نظر گرفته نشد؟ با چه اطمینانی با وجود عدم تعبیه پایگاه های امدادی در طول جاده، مسیر ها یک طرفه می شوند و راه حتی برای خودرو های امداد رسان بسته می شود؟
رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا عنوان کرد:در محور هایی که بدنه کوه چنان ناپایدار است که با بارشی منجر به سقوط تخته سنگ های عظیم می شود، چگونه مدیریت راه های کشور پیش از بروز خطر، نسبت به مسدود کردن جاده چالوس و هدایت مسافرین به سمت مسیرهای جایگزین اقدامی نکردند؟ آیا نقاط ایمن برای پناه گیری در زمان وقوع آن نیز به طور گسترده توسط مسئولین اطلاع رسانی شده بود؟ آیا آموزش همگانی برای مقابله با حوادث احتمالی منتج از طوفان صورت گرفته است؟ که تمامی اینها از سیاست های ابتدایی در امر ایجاد آمادگی، پیشگیری از خسارات و مدیریت بحران های احتمالی است.
آباد بیان کرد: با توجه به اینکه منشا چنین حوادثی که بی شک از پیامدهای تغییرات اقلیمی است، یقینا با ادامه پیدا کردن روند گرمایش جهانی در سال های آینده رویدادهای غیر معمول آب و هوایی مانند خشکسالی، وقوع توفان های شدید یا کولاک در سطح زمین نیز شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. بنابراین لازم است تا با بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا، دقت نظر بالاتر و وجدانی بیدار تر نسبت به مسائلی که مستقیما با جان مردم سرو کار دارد تلاش کنیم تا مصداقی از مطففین در ارایه خدمات به شهروندان نباشیم.

خسارت جانی و مالی در 7 دقیقه بارش باران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، حبیب کاشانی در یکصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در باره حادثه سیلاب یکشنبه اظهار داشت: در این حادثه تنها 7 دقیقه بارندگی باران را داشته‌ایم و این خسارت‌های بسیار را بر جای گذاشت اگر شدت بارش باران 20 دقیقه طول می‌کشید چه اتفاق‌های ناگواری ایجاد می‌شد؟

کاشانی افزود: بهتر است اینگونه حوادث را گردن یکدیگر نیندازیم و حادثه سیلاب واقعیتی که اتفاق افتاده و مشابه آن نیز مجدداً اتفاق می‌افتد لذا باید آمادگی‌مان در برابر حوادث بیشتر شود و اگر زلزله‌ای با بیش از 5 ریشتر در تهران اتفاق بیفتد شاهد چه حوادث تلخی خواهیم بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید مدیریت بحران را تقویت و فعال کنیم و نسبت به پیشگیری برنامه‌های ویژه‌ای را داشته باشیم تا پس از حادثه پشت دست خودمان نزنیم.

کاشانی خاطر نشان کرد: به خانواده‌های متوفیان دراین حادثه تسلیت عرض می‌کنم.

کاشانی در ادامه ضمن تقدیر از صدا و سیما به دلیل سریال پایخت اظهار داشت: صدا و سیما علی‌رغم محدودیت‌های مالی و مشکلات زیادی که دارد توانست سریال پایتخت را به پخش برساند و در این سریال به معضلات شهر و مشکلات شوراها و انتظارات ناحقی که از آنها دارند پرداخته شد.

وی افزود: متاسفانه سریال ساخت و سازهای غیرمجاز در ارتفاعات و حریم رودخانه‌ها ادامه دارد و باید نسبت به تخریب آنها اقدام شود.

ساخت و سازهای بی‌رویه در منطقه سولقان

مرتضی طلایی در جریان یکصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به حادثه بارندگی و سیل در شهر تهران و وارد شدن آسیب جدی به مناطق سنگان و سولقان اظهار داشت: باز دوباره نه پیش‌بینی درستی و نه پیشگیری به جایی و نه اقدام به هنگامی داشتیم.

وی با اشاره به ورود شهرداری تهران و ارائه خدمات به شهروندان مناطق سنگان و سولقان خاطرنشان کرد: به جز شهرداری که به حق و انصاف با تمام مجموعه‌اش از جمله سازمان آتش‌نشانی و معاونت خدمات شهری که در میدان و در صحنه حضور داشتند، هیچ نهاد دیگری در این زمینه اقدامی انجام نداد، به طوری که شهرداری تهران به طور مستقیم هیچ مسئولیتی را در این زمینه برعهده نداشته است.

وی اظهار امیدواری کرد: سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه به موضوع حادثه سیل و حوادث اخیر منطقه سنگان و سولقان ورود پیدا کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در حال حاضر در منطقه سولقان ساختمان‌ها 7 الی 8 طبقه ساخته می‌شوند به طوری که چندی پیش مسئولی که صدور پروانه ساخت و ساز در این زمینه را به عهده داشت دستگیر و چندی پیش با حمایت افرادی در منطقه سولقان و با قرار دادن قرار وثیقه آزاد گردید.

وی همچنین به ساخت 700 واحد دو طبقه و سه طبقه در بالای سولقان اشاره کرد و گفت: این واحدها در بستر رودخانه ساخته شده‌اند.

طلایی همچنین به تخریب برخی از رستوران‌هایی که در حریم رودخانه ساخته شده‌‌اند اشاره کرد و گفت: قطعاً باید این ساختمان‌ها و رستوران‌ها تخریب شوند و تخریب این ساختمان‌ها و اماکن به قشر مستضعف، آلونک‌نشین و محروم آسیبی نخواهد زد. ( فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
۰
۰
چند روز پیش داشتم عكسها قدیمی سیلاب تجریش رو كه خیلیها ازبین رفتن وخسارات جبران ناپذیری بهمراه داشت رو نگاه میكردم ومقایسه با الان....!!!!پریشب هم بدون اطلاع از سیلاب وبارش زیاد باران تو جاده شمال به تهران گرفتار ریزش كوه كه دراثرتخریب بابت عریض شدن جاده شمال طی 20سال اخیر ورها سازی آن به امان خدا...!!!!!گرفتار شدن بیش از100هزار انسان كوچك وبزرگ...!!!!نبود امكانات بین جاده ای حتی سرویس بهداشتی(یكی ازمساجدی كه دربین جاده واقع درمجتمعات رفاهی بود اقدام جالبی داشت سرویس بهداشتی قسمت آقایان رو بسته بود ومردم عاجز بصورت مخلوط ازقسمت خانومها بصورت فشرده استفاده میكردن)...!!!!نبودن ماشین آلات راه سازی برای امداد جاده.....!!!! واقعا خسته نباشید میگم به تمام مسئولین مربوطه...معلوم نیست این بیت المالی كه می گیرید كجا خرج می كنید....بالاخره ایجادانواع قسمتهای اداری به اسم مدیریت فلان خودش كارآفرینیه با كلی زحمت ومشقت

نیازمندی ها