آیت‌الله جنتی در نطق انتخاباتی:

قوای 3 گانه بدون رهبری مشروعیت ندارند

دبیر شورای نگهبان با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبری در پایان سال گفت: گزارش‌هایی به ما می‌رسد که ما را نگران کرده است و آن این‌که عده‌ای می‌خواهند رنگ سیاسی به خبرگان دهند.
کد خبر: ۸۱۸۰۹۷

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آیت‌الله جنتی که به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه‌شب شبکه دو سیما صحبت می‌کرد، با تأکید بر این‌که مجلس خبرگان، وظایف مهمی به‌عهده دارد و هرگز نباید رنگ سیاسی بگیرد، افزود: این مجلس بررسی می‌کند که آیا رهبر، شرایط لازم را که در قانون تعیین شده است دارد یا خیر؟

آیت‌الله جنتی در پاسخ به این پرسش که در دو انتخابات آینده مهم‌ترین خط قرمز شما در احراز صلاحیت‌ها چیست؟ افزود: معیار ما، قانون است و طبق قانون عمل می‌کنیم.

مجری در ادامه پرسید: برخی می‌گویند فیلتر شورای نگهبان برای انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی بازتر از قبل است، آیا این‌گونه است؟

دبیر شورای نگهبان پاسخ داد: خیر، فرقی نکرده است و شورای نگهبان فقط براساس قانون عمل می‌کند و هیچ‌وقت قانون را زیر پا نمی‌گذارد.

آیت‌الله جنتی گفت: یکی از مشکلات ما این است که برخی انتظار دارند شورای نگهبان براساس روابط کار کند و سفارش‌پذیر باشد در حالی که دوستی‌ها سر جای خودش است قانون هم سرجای خودش.

جنتی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی با این شورا مشکل دارند و آن را خلاف مردم‌سالاری و دموکراسی می‌دانند، افزود: بسیاری از این شبهه‌ها ناشی از نبود شناخت از شورای نگهبان است.

وی گفت: آنها حساب این را نمی‌کنند که اگر شورای نگهبان نبود بر سر احکام اسلام و قانون اساسی چه می‌آمد.

آیت‌الله جنتی با بیان این‌که عمده وظیفه شورای نگهبان پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی است، افزود: مشکل اصلی برخی افراد، مساله انتخابات است زیرا عده‌ای در انتخابات خواسته‌هایی داشتند که مواضع قانونی شورای نگهبان اجازه نداد خواسته‌های آنها تأمین شود.

دبیر شورای نگهبان درباره برخی ایده‌ها برای شفاف شدن صندوق‌های انتخاباتی هم گفت: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، این است که ممکن است آرای مردم از پشت این صندوق‌ها معلوم باشد و خوانده شود و این خلاف محرمانه ماندن آرای مردم است بنابراین باید به‌گونه‌ای باشد که هم آرا خوانده نشود و هم درون صندوق دیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها