با محمدحسین برخوردار، مدیرعامل جدید شرکت دخانیات ایران

آمده‌ام جلوی قاچاق سیگار را بگیرم

دخانیات عامل اصلی سرطان است. حتما شما هم این جمله را روی پاکت سیگار یا تنباکو خوانده‌اید. با این حال، گوش عاشقان دخانیات به این حرف‌ها بدهکار نیست و از این رو تا جایی که توان دارند نیکوتین به ریه می‌فرستند و دود بیرون می‌دهند. ما در شگفتی آماری این هفته، عجایب مصرف سیگار در کشورهای مختلف جهان را با شما بررسی خواهیم کرد.
کد خبر: ۸۱۷۶۷۷

فعلا و به عنوان یک داده کلی این را داشته باشید که سالانه در جهان 43 هزار میلیارد سیگار مصرف می‌شود که برای شرکت‌های دخانیات، 500 میلیارد دلار درآمد به همراه دارد. این رقم حدودا 25 میلیارد دلار از کل تولید ناخالص داخلی کشورمان در یک سال بیشتر است!

سایت مارکت واچ، یک سال پیش در گزارشی به پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه سیگار پرداخته است. آمار این سایت، برداشتی از آماری است که سال 2012 توسط روزنامه گاردین منتشر شد. ملاک این سایت میزان سیگار مصرف شده به ازای هر فرد از جمعیت کشور در یک سال است. کشور «صربستان» در این فهرست در جای نخست قرار دارد. مردم این کشور در یک سال به طور متوسط 2861 سیگار مصرف می‌کنند. یعنی هر روز نزدیک به 9 سیگار.

هر 3 ساعت یک نخ. آمارها نشان می‌دهد 34 درصد بزرگسالان در این کشور سیگاری هستند. بعد از این کشور، بلغارستان قرار دارد که میزان مصرف سیگارش برای هر نفر از جمعیت، 2822 نخ است. یونان بحران‌زده این روزها هم آمار بدی در مصرف سیگار دارد. به طور متوسط هر یونانی در سال 2795 نخ سیگار دود می‌کند. روسیه مولدوا، اوکراین، اسلوونی، بوسنی و هرزگوین بلاروس و مونته نگرو در جایگاه‌های چهارم تا دهم این فهرست قرار دارند. به این ترتیب مشخص می‌شود مصرف سیگار در منطقه شرق اروپا بسیار بالاست.

اما مردم کشور گینه به طور متوسط 9 نخ سیگار در هر سال دود می‌کنند و از این نظر در بهترین وضعیت جهان قرار دارند. جزایر سولومون با 18 نخ و کیریباتی با 22 نخ در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند و اوگاندا، توالو، ساموآ، اتیوپی وانوآتا و غنا در رده‌های چهارم تا دهم قرار گرفتند. از این نظر هم می‌توان این نتیجه را گرفت که کشورهای کوچک و البته فقیر، میل کمتری به مصرف دخانیات دارند.

طبق آماری که گاردین منتشر کرده، ایرانی‌ها با 657 نخ مصرف سیگار در یک سال در جایگاه 85 جهان قرار دارند که خوشبختانه جایگاه خیلی بدی نیست. در میان کشورهای منطقه بحرینی‌ها از ایرانی‌ها بیشتر و اماراتی‌ها کمتر سیگار مصرف می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها