امسال ماه رمضان مقارن گرم‌ترین ایام سال بود و مومنین ریاضت مقدس روزه‌داری را همراه با ریاضت تحمل گرما و روزهای طولانی سپری کردند. از سوی دیگر در یکی از احادیث، روزه‌داری در گرما، به جهاد تشبیه شده است. بنابراین امسال در کنار همه برکاتی که هر سال در ماه رمضان نازل می‌شود، مومنین یک جهاد متفاوت با نفس خود را نیز تجربه کردند.
کد خبر: ۸۱۷۵۹۱

و هر جهادی مقارن با نصرتی از سوی خداوند و نهایتا فتوحاتی است. بد نیست در باب این مساله تامل کنیم که فتوحات رمضانی که اکنون در روزهای پایانی آن هستیم، چیست؟

تحمل گرسنگی و امساک، مسلما دشوار است ولی امساک روزه بالای 17 ساعت در روز، دشواری‌ای مضاعف است. این امساک به دلایل پزشکی برای برخی از مسلمین تحمل‌پذیر نبود، اما همین عده نیز با احترام به سایر روزه‌داران، بویژه در اماکن عمومی، در ایجاد فضا و حال و هوای رمضان، در این ماه گرم سال، شریک بودند.

ماهی که اکنون در انتهای آن به‌سر می‌بریم، به ما نشان داد که برای داشتن حال و هوایی معنوی و نیز همدلانه در فضای جامعه، حتی در سخت‌ترین شرایط نیز یک عزم و اراده جمعی کارساز است و ما می‌توانیم با وجود محدودیت‌ها و دشواری‌ها، اجتماعی آرام و در عین حال پویا و پرتحرک را محقق کنیم.

ملتی که با خواست و اراده خود نفسانیات خود را مقید و محدود می‌کند، توانی دارد که در سخت‌ترین شرایط تحمیلی (حال این تحمیل چه از سوی طبیعت باشد و چه از سوی بیگانگان) ایستادگی کرده و قواعد و نظم اجتماع را محترم شمارد و از این مسیر همچنان سلامت جامعه را حفظ کند. رمضان فرصتی بود برای ما تا در کنار استفاده از همه برکات فردی و جمعی آن، تمدن و «مدنیت» خود را نیز به محک آزمون بگذاریم و می‌توان گفت جامعه ما از این آزمون، نمره قبولی گرفت و این از فتوحات جهاد امسال بود.

اندیشه

حسین برید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها