بیماری تب کریمه کنگو از دام آلوده به انسان و از فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل می‌شود . بیماری از طریق گزش کنه‌ روی بدن دام و در صورت تماس انسان با خون یا لاشه حیوان آلوده یا تماس با خون و ترشحات بدنی فرد آلوده انتقال می‌یابد. البته در مواردی انتقال بیماری از طریق هوا نیز صورت می‌گیرد. این بیماری با علائمی مانند سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیر جلدی همراه است؛ اما اگر بسرعت تشخیص و تحت درمان‌ داروهای ضدویروسی قرار بگیرد، در بیشتر موارد قابل درمان خواهد بود.
کد خبر: ۸۱۷۵۱۶

دکتر محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با طبنا در خصوص آخرین وضعیت ویروس تب کریمه کنگو در کشور گفت: امسال 15 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و 4 مورد فوتی در استان‌ مازندران، کرمان، کرمانشاه و خراسان رضوی گزارش شده است. وی در ادامه افزود: این آمار با میزان ابتلای افراد در مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.

وی از مردم خواست هنگام خرید گوشت به مُهر تائید دامپزشکی روی کشتارها دقت کرده، گوشت را بلافاصله مصرف نکنند و ۲۴ ساعت در یخچال و در دمای 8 تا 4 درجه نگهداری کنند. دکتر نبوی درخصوص اقدامات وزارت بهداشت گفت: سالی دو بار در برخی مناطقی که می‌تواند منشأ شیوع بیماری باشد، آغل دام‌ها از طریق سازمان دامپزشکی سمپاشی می‌شود و سعی شده از مرزهای شرقی کشور، واردات دام صورت نگیرد. همچنین به افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند، تاکید شده از پوشش حفاظتی مانند ماسک، دستکش و چکمه استفاده کنند. وی در نهایت به مردم توصیه کرد گوشت را از مراکزی که کشتار آنان مورد تائید سازمان دامپزشکی است، تهیه کنند.

 

شیوع ایدز تا سال 2030 قابل کنترل می‌شود

سازمان ملل در گزارشی جدید در‌باره بیماری ایدز پیش‌بینی کرد ه است، شیوع این بیماری مهلک و خطرناک تا سال 2030 در جهان قابل کنترل می‌شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث، دفتر برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز با فراهم کردن امکان دسترسی مردم جهان به خدمات پیشگیری، درمان و حمایت، در حال پیشبرد تلاش‌های موثر برای پایان دادن به همه گیری تا سال 2030 است. بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد: پایان دادن به همه‌گیری ایدز به عنوان یک تهدید سلامت عمومی تا سال 2030 بلند‌پروازانه، اما با توجه به سابقه 15 سال گذشته واقعگرایانه است و حصول آن دور از ذهن نیست.

بان کی‌مون با توجه به کاهش 35 درصدی عفونت اچ آی وی نسبت به 15 سال گذشته، اظهار کرده که جهان به سوی یک نسل عاری از ایدز در حال حرکت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها