حمله جنگ طلبان به کاخ سفید

توافق هسته‌ای حکم مرگ اسرائیل است

جمع بندی حاصل شده میان ایران و کشورهای 1+5 در وین بشدت موجب ناراحتی افراطیون شده بطوریکه این افراد که رابطه آنها با رژیم صهیونیستی و اعراب خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست به شدت از توافق انتقاد کرده اند.
کد خبر: ۸۱۷۳۴۹
توافق هسته‌ای حکم مرگ اسرائیل است

تعدادی از نمایندگان و سناتورهای سرشناس کنگره آمریکا ساعاتی پس از دستیابی به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، از این توافق انتقاد کرده و آن را به ضرر اسرائیل و خاورمیانه دانستند.

بر اساس لایحه‌ای که ماه گذشته به امضای «باراک اوباما» رییس جمهور آمریکا، رسید کنگره ایالات متحده ۶۰ روز فرصت دارد تا توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی را بررسی و آن را تایید یا رد کند.

برخی از اعضای ارشد مجلس نمایندگان و سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است نسبت به این توافق خوشبین نیستند و معتقدند که دستاورد مذاکرات دو هفته‌ای وین در نهایت بر سر گسترش توان هسته ای ایران مانعی ایجاد نخواهد کرد.

سناتور لیندسی گراهام از ایالت کارولینای جنوبی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حزب جمهوریخواه در این زمینه گفت: «این یک توافق وحشتناک است. همه چیز را بدتر خواهد کرد، و من بسیار نگران هستم که ما شاهد یک دهه فاجعه باشیم».

به گزارش سایت «نیوزماکس» و «بوستون هرالد»، وی افزود: «هر سناتوری که به این توافق رای مثبت دهد به مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه رای داده است، و این یعنی دادن ۱۸ میلیارد دلار به کشوری که با سیاست های آمریکا در منطقه مخالف است. فکر می‌کنید آنها (ایرانی‌ها) با این پول چکار خواهند کرد؟ این پول به سوی (بشار) اسد، گروه حزب‌الله لبنان و حماس سرازیر خواهد شد».

گراهام تاکید کرد: «با این توافق، مطمئن باشید که کشورهای عربی به سوی اتمی شدن پیش خواهند رفت. شما اسرائیل را در وضعیت وخیمی قرار داده‌اید. اگر از این توافق عقب‌نشینی نکنید، این حکم مرگ برای اسرائیل است. شما ملت ما را در معرض خطر قرار داده‌اید».

جان بینر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در بیانیه‌ای که روی سایت خود قرار داد با محکوم کردن توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی، افزود: «مردم آمریکا و متحدان ما روی حرف‌های پرزیدنت باراک اوباما حساب باز کرده بودند. در مقابل، رییس جمهوری اهدافش را رها کرد. توافق وی باعث خواهد شد تا میلیاردها (دلار) ناشی از رفع تحریم‌ها در اختیار ایران قرار گیرد که زمان و فضای لازم را به آن برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خواهد داد».

این عضو حزب جمهوریخواه تصریح کرد: «به جای اینکه جهان امن‌تر شود، این توافق تنها باعث جسور شدن ایران خواهد شد. کنگره آمریکا، جزئیات این توافق را با دقت تمام بررسی خواهد کرد.»

«تام کاتن» سناتور ۳۸ ساله از حزب جمهوری‌خواه، دیگر منتقد سرسخت توافق با ایران است که در سخنانی خطاب به همکاران خود مدعی شد: «هر نماینده یا سناتوری که به این توافق رای (مثبت) دهد سرنوشت سیاسی‌اش را به دست آیت‌الله‌ها سپرده است... چرا که اگر ایران ظرف یکسال، پنج سال یا ۱۰ سال به سلاح اتمی دست پیدا کند، مردم آمریکا دنبال این خواهند رفت که چه کسانی از این توافق حمایت کردند که باعث دستیابی آنها (ایرانی‌ها) به سلاح هسته‌ای شد».

«استیو ایزرائیل» نماینده دموکرات نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا هم گفته است: «من از همان ابتدا نسبت به مذاکرات تردید داشتم و هنوز هم نسبت به ایرانی‌ها شکاک هستم. در جریان رای‌گیری در مورد این توافق، وظیفه خود دانسته که خط به خط، پاراگراف به پاراگراف آن را بررسی کرده تا مطمئن شوم نگرانی‌هایی که وجود دارد، رفع شده باشد».

سناتور «باب منندز» از حزب دموکرات نیز گفت نگران است که شاید این توافق، «در نهایت حضور ایران به عنوان یک حکومت اتمی را مشروع کند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور منندز گفت: «من نگرانم خطوط قرمزی که ما کشیدیم، به خطوط سبز تبدیل شده باشد و ایران به جای این که برنامه اتمی خود را برچیند، آن را فقط محدود کرده باشد و جامعه جهانی هم در مقابل تحریم‌ها را بردارد».

پس از ثبت متن توافق، نمایندگان ۶۰ روز مهلت دارند که در مورد آن رای موافق یا مخالف داده یا حتی در مورد آن هیچ کاری انجام ندهند.

«تد یوهو» نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا نیز گفت: «مثال (این توافق) مانند این شده که به یک تمساح دندان‌های بیشتری بدهند و فکر کنند حالا دیگر این تمساح با ما مهربان خواهد بود».

اما «باربارا باکسر» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا گفت: «اگر این توافق همین باشد که دولت آمریکا می‌گوید، یک دستاورد بزرگ و تاریخی دیپلماتیک خواهد بود».

این گزارش حاکی است کمیته‌های مختلف مجلس سنا و مجلس نمایندگان در مورد این توافق بحث‌های بیشتری خواهند کرد اما احتمال این که پیش از ماه اوت و تعطیلات تابستانی کنگره در مورد توافق اتمی با ایران رای‌گیری کنند، بسیار پایین است.

«چاک شویمر» نماینده دموکرات ایالت نیویورک گفت: «حمایت یا مخالفت از این توافق کار ساده‌ای نیست و من در نظر دارم پیش از هر گونه تصمیم‌گیری هوشمندانه، به دقت مفاد آن را بررسی کنم».

بر اساس جمع بندی ۱۵۹ صفحه‌ای وین که روز سه‌شنبه از سوی ایران و قدرت‌های جهانی تایید شد، برخی از فعالیت‎‌های هسته‌ای ایران تعطیل خواهد شد و محدودیت‌های ایران در این زمینه تا ۱۰ سال ادامه خواهد داشت. در مقابل، فهرست بلندی از اشخاص، شرکت‌ها و موسسات ایرانی از شمول تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل خارج خواهند شد.

با این حال این توافق تا زمان اجرا حدود سه ماه زمان نیاز دارد تا در پایتخت‌های شش قدرت جهانی و ایران مورد تصویب نهایی قرار گیرد.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با استقبال از این توافق، خطاب به کنگره تهدید کرد که اگر توافق با ایران را رد کند مصوبه آنها را وتو خواهد کرد. بلااثر کردن وتوی رییس‌جمهوری آمریکا نیاز به آراء دو سوم اعضای هر دو مجلس نمایندگان و سنا دارد.

از سوی دیگر سناتور «میچ مک کانل» رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا، در سخنانی رویکرد باراک اوباما به مذاکرات هسته‌ای را از اساس «اشتباه» دانست و گفت: «اوباما به جای پیشبرد اهداف ملی آمریکا و پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران، با این رویکرد وارد مذاکرات شد که به بهترین توافق قابل پذیرش برای ایران دست یابد».

آنگونه که سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز دوشنبه گفت، نشست‌های پرسش و پاسخ برای بررسی این توافق از اواخر ماه جاری میلادی آغاز خواهد شد و رای‌گیری در زمینه تصویب یا رد این توافق، اواسط ماه سپتامبر صورت خواهد گرفت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
۰
۰
افراطیون صهیونیست ! نگرشتان مثبت باشد و به اربابتان اسرائیل بگوئید كه ظلم نكند چون پایه ظلم حباب روی آب است وگرنه شب و روز دروغ میشود .
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
۰
۰
آقای گراهام : لطفاً بفرمایید این همه بودجه و سلاح برای تروریستهای داعش ، النصره ، بوكوحرام ، طالبان ، و..... از كجا تأمین می شود؟ نكنه حضرتعالی مدعی هستی كه ایرانآنها را ساپورت می كند.؟!!!!!! ما ایرانیان یك تكه كلامی داریم كه آنرا به شما هم می گوییم . آقای گراهام خجالت هم خوب چیزی است.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
۰
۰
اقای سناتور ! این پولها مال شما نیست كه به ما می دهید .بلكه ثروت این ملت است كه شما ظالمانه بلوكه كرده اید . در ضمن ما خودمان تشخیص می دهیم كه پولهایمان را كجا هزینه كنیم و ارتباطی به شما ندارد .

نیازمندی ها