جام جم ورزشی: ... و بالاخره از رئال مادرید رفت. سنگربان افسانه‌ای رئال مادرید که یکی از برترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال به شمار می‌رود، به 25 سال حضور خود در این باشگاه پایان داد و بر خلاف میل بسیاری از هواداران این باشگاه راهی پورتوی پرتغال شد تا فصل جدیدی از دوران فوتبالی خود را آغاز کند.
کد خبر: ۸۱۷۱۳۶
پایان افسانه «ایکر» در کهکشان مادرید

به گزارش جام جم ورزشی ، او اکنون در حالی که اصراری برای برگزاری بازی خداحافظی ندارد، به هواداران خداحافظ می‌گوید تا راهی پرتغال شود. افتخارات و آنچه ایکر در رئال از سر گذراند، مفصل‌تر از این حرف‌هاست. با این حال می‌توان برجسته‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات 25 سال حضور کاسیاس در مادرید را به طور اجمالی مرور کرد.

ـ ایکر، سال 1990 به آکادمی رئال مادرید پیوست و 9 سال بعد یعنی 12 سپتامبر 1999 برای نخستین بار در ترکیب رئال مادرید به میدان رفت. این سنگربان افسانه‌ای نخستین بازی خود را برای رئال مادرید مقابل اتلتیک بیلبائو انجام داد. او در نخستین فصل حضور خود در ترکیب رئال مادرید فقط 19 سال داشت و به جوان‌ترین دروازه‌بانی تبدیل شد که لیگ قهرمانان اروپا را با تیمش فتح می‌کند. این اتفاق پس از پیروزی مقابل والنسیا در فینال پاریس رخ داد و رئال، هشتمین و ایکر نخستین قهرمانی خود را در اروپا به دست آورد.

ـ در پایان فصل 2001 ـ 2000 ایکر کاسیاس 20 ساله نخستین قهرمانی خود در لالیگا را به همراه رئال مادرید به دست آورد. رئال در حالی با 80 امتیاز قهرمان لالیگا شد که با تیم دوم جدول یعنی دپورتیو لاکرونیا 7 امتیاز فاصله داشت. در همان فصل رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا در مرحله نیمه نهایی مقابل بایرن مونیخ شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

ـ یکی از سخت‌ترین فصل‌های کاسیاس در رئال مادرید وقتی بود که او باید با سزار سانچز، رقیب اصلی خود مبارزه می‌کرد تا درون دروازه بایستد. این رقابت وقتی تمام شد که سانچز مصدوم شد تا کاسیاس بسرعت جای او را بگیرد. در فینال لیگ قهرمانان اروپا که در آن فصل در گلاسکو برگزار شد، رئال با تک‌ گل تاریخی زین‌الدین زیدان حریف آلمانی را شکست داد و قهرمان شد. ایکر در آن دیدار واکنش‌هایی عالی از خود نشان داد.

ـ عملکرد خوب کاسیاس در فصل 2002 ـ 2001 ثابت کرد او باید دروازه‌بان شماره یک تیم ملی فوتبال اسپانیا در جام جهانی 2002 کره و ژاپن باشد. او با عملکرد خوب خود با رئال مادرید به مقام قهرمانی در لالیگا سوپرکاپ اروپا رسید.

ـ آگوست 2003 کاسیاس با رئال سوپرکاپ فوتبال اسپانیا را برد، اما پس از آن تا سه سال رنگ جام و قهرمانی را ندید. در این مدت رئال مادرید و رئیس آن فلورنتینو پرز بشدت تحت فشار انتقادها قرار گرفتند، اما در تمام این مدت کاسیاس همچنان دروازه‌بان ثابت و مطمئن رئال به شمار می‌رفت.

ـ مادریدی‌ها در فصل 2007 ـ 2006 دوباره به جاده قهرمانی برگشتند. آنها با سرمربی ایتالیایی خود فابیو کاپلو قهرمانی در لالیگا را جشن گرفتند. کاسیاس در آن فصل 45 مرتبه برای تیمش به میدان رفت.

ـ فوریه 2008 اتفاق مهمی برای کاسیاس افتاد؛ او قرارداد خود را با باشگاه محبوبش تمدید کرد. رامون کالدرون، رئیس وقت باشگاه رئال مادرید در آن زمان اظهار کرد کاسیاس باید در رئال مادرید بازنشسته شود. او پیش‌بینی ‌کرد که کاسیاس تا سال 2017 در رئال بازی کند، اما این پیش‌بینی هرگز به واقعیت تبدیل نشد.

ـ پایان فصل 2008 ـ 2007 توام با یک قهرمانی دیگر برای رئال مادرید و کاسیاس در لالیگا بود. او در آن زمان برای اولین و آخرین بار جایزه زامورا را به خود اختصاص داد. جایزه زامورا در پایان هر فصل لالیگا به دروازه‌بانی داده می‌شود که در طول فصل کمترین گل را خورده باشد. کاسیاس در آن فصل 32 گل خورده بود.

ـ فصل 2009 ـ 2008 برای کاسیاس و یارانش یک فاجعه بود. آنها نه تنها هیچ افتخاری به دست نیاوردند، بلکه از لحاظ فنی ضعیف بودند. باخت تاریخی 6 بر 2 مقابل بارسلونا در ال کلاسیکو، شکست مقابل لیورپول و حذف از لیگ قهرمانان اروپا و حذف از کوپا دل ری فصل بدی را برای رئالی‌ها رقم زد. شگفت آن که در این فصل بسیار بد کاسیاس از معدود بازیکنان خوب فصل تیمش بود.

ـ بازگشت پرز به رئال به عنوان رئیس باشگاه برای کاسیاس نتایج مهمی داشت. با آمدن پرز فوق ستاره‌هایی مانند کاکا، بنزما، آلونسو و رونالدو به رئال پیوستند و رائول گونزالس افسانه‌ای نیز از جمع کهکشانی‌ها جدا شد تا از این پس کاسیاس کاپیتان رئالی‌ها باشد. در آن فصل پلگرینی سرمربی رئال بود.

ـ‌ تابستان 2010 آقای خاص دنیای فوتبال یعنی خوزه مورینیو به رئال مادرید آمد تا سرمربی جدید این تیم باشد. این مربی بعدها مهم‌ترین تاثیر را بر فوتبال کاسیاس گذاشت چرا که وی را پس از سال‌ها نیمکت‌نشین کرد. کاسیاس پس از دوره مورینیو هرگز جایگاه گذشته خود را در رئال به دست نیاورد.

ـ در نخستین فصل حضور مورینیو در رئال این تیم قهرمان کوپا دل ری شد. نخستین بار بود که کاسیاس این موفقیت بزرگ را به دست می‌آورد. این قهرمانی به دنبال پیروزی مقابل بارسلونا در فینال به دست آمد.

ـ‌ فصل 2012 ـ 2011 برای کاسیاس اهمیت زیادی دارد. او در این فصل برای چهارمین بار در طول دوران حضور خود در رئال موفق شد جام قهرمانی لالیگا را به همراه هم‌تیمی‌هایش بالای سر ببرد. این آخرین قهرمانی کاسیاس با رئال در لالیگا بود. ایکر در همان فصل 53 مرتبه برای تیمش به میدان رفته بود.

ـ اختلافات کاسیاس و مورینیو از سال 2012 آغاز شد؛ یعنی زمانی که او به نیمکت ذخیره‌های رئال تبعید شد و این نیمکت‌نشینی در ماه‌های بعد نیز ادامه یافت. ـ یک ماه بعد از آغاز نیمکت‌نشینی کاسیاس در رئال، او در تمرینات و در پی برخورد با آربلوا دستش شکست. دست شکسته کاسیاس باعث شد باشگاه رئال با دیه‌گو لوپز قرارداد ببندد؛ دروازه‌بانی که در سویا می‌درخشید. این دروازه‌بان به رئال کمک کرد قهرمانی در سوپرکاپ اسپانیا را به دست بیاورد.

ـ مورینیو تابستان 2013 از رئال رفت، اما سرمربی جدید یعنی کارلو آنچلوتی هم کاسیاس را نیمکت‌نشین کرد. البته کاسیاس فرصت برابری برای به میدان رفتن با لوپز را داشت، اما واقعیت این بود که او دیگر انتخاب اول دروازه نبود.

ـ فصل 2014 ـ 2013 برای کاسیاس رویایی بود. او با رئال مادرید قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و کوپا دل‌ری را به دست آورد. قهرمانی در اروپا در پی پیروزی مقابل اتلتیکومادرید رقم خورد و قهرمانی در کوپا دل ری نیز پس از پیروزی مقابل بارسلونا به دست آمد. البته کاسیاس در فینال اروپا اشتباه مرگباری را مقابل اتلتیکومادرید مرتکب شد و از دیه‌گو گودین گل خورد. اگر گل لحظات پایانی سرخیو راموس بازی را به وقت‌های اضافه نمی‌کشاند، هواداران رئال هرگز این دروازه‌بان را نمی‌بخشیدند.

ـ رئال با کیلور ناواس، سنگربان تیم ملی فوتبال کاستاریکا قرارداد امضا کرد، اما کاسیاس با این که دیگر جایگاه گذشته‌اش را نداشت حاضر به ترک باشگاه نشد. او فکر می‌کرد می‌تواند دوباره همان شماره یک همیشگی شود، اما این اتفاق هرگز نیفتاد.

ـ 11 جولای 2015 جدایی کاسیاس از رئال مادرید و پیوستن او به پورتوی پرتغال قطعی شد. حالا ایکر 34 ساله بعد از 25 سال رئال را ترک می‌کند. داستان باشکوه ایکر مقدس با رئال همین‌جا به پایان می‌رسد.

سایت گل

مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
۰
۰
من هم باكاسیاس گریه كردم دوست داشتنی

نیازمندی ها