بهزاد. الف هستم از اصفهان تماس می‌گیرم ( 09130000758). 32 سال دارم. سه شب پیش بر اثر لرز شدید از خواب بیدار شدم. بعد از آن تب کردم اما سریع قطع شد. این تب و لرز با تعرق شدید همراه بود. خیلی ترسیدم به این دلیل که در فصل تابستان و با توجه به گرمای هوا، این حالت خیلی عجیب و غیرمنتظره بود. فردای آن روز بازهم به این مشکل دچار شدم. به پزشک مراجعه کردم. توضیح دادند که ممکن است بدن من به عفونتی دچار شده باشد. تنها موردی که به نظرم آمد این بود که من حدود یک ماه پیش برای پیک‌نیک خارج از شهر رفتم. همراه با ناهار ماست محلی و فردای همان روز هم شیر خوردم. لبنیاتی که خوردم، پاستوریزه نبود. وقتی این نکته را به پزشک توضیح دادم، گفت شاید دچار تب مالت شده‌ام. آیا تب مالت با همین نشانه‌ها ظاهر می‌شود؟ نشانه‌های دیگر آن چیست و آیا درمان می‌شود؟
کد خبر: ۸۱۶۹۵۹

دکتر طاهره سوری / متخصص عفونی

ابتدا توضیح بدهم که تب و لرز و تعرقی که به آن اشاره می‌کنید، یک نشانه است. برای مثال نشانه ابتلا به یک عفونت که به صورت تب و لرز بروز کرده است. بنابراین آنچه به طور قطع علت تب و لرز شما را مشخص می‌کند، بررسی نتیجه آزمایش شماست. بنابراین تا زمان دریافت نتیجه آزمایش نمی‌توان نظر قطعی درباره آن داد. اما با توجه به این‌که اشاره می‌کنید از لبنیات غیرپاستوریزه مصرف کرده‌ و بعد از مدتی دچار این علامت شده‌اید، یکی از احتمالات می‌تواند ابتلا به «تب مالت» باشد. این بیماری، یکی از انواع عفونت‌های باکتریایی است که از گاو، گوسفند و بز آلوده به عامل بیماری به انسان منتقل می‌شود. این بیماری از فرد به فرد قابل انتقال نیست؛ بنابراین اگر شما به این بیماری مبتلا شده باشید، خانواده شما درمعرض خطر ابتلا به این بیماری قرار ندارند؛ مگر این‌که عامل بیماری استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه بوده و خانواده شما هم از آن استفاده کرده باشند. عامل بیماریزای تب مالت، کبد، طحال، مغز استخوان و غدد لنفاوی را درگیر می‌کند. علت فاصله بین مصرف لبنیات غیرپاستوریزه و بروز علامت، طی کردن دوره نهفتگی بوده است. به این معنی که بیماری می‌تواند از 5 تا 60 روز در بدن فرد به صورت نهفته باقی مانده و ناگهان ظاهر شود. این بیماری به دو شکل حاد و مزمن شخص را درگیر می‌کند. اگر به نوع حاد این بیماری دچار شده باشید نشانه‌های آن به شکل تب و لرز متناوب، تعرق؛ درد در موقع لمس ستون فقرات؛ خستگی مفرط و آزاردهنده و سردرد بروز می‌کند. نشانه‌های نوع مزمن آن با نوع حاد متفاوت است.

علت ابتلا به این بیماری ایجاد عفونت در بدن ناشی از باکتری‌هایی به نام «بروسلا» است. راه انتقال این بیماری هم نوشیدن شیر یا مصرف دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه است. مصرف محصولات گوشتی آلوده به این عامل عفونی هم از دیگر راه‌های ابتلا به این بیماری است. راه تشخیص قطعی این بیماری همان‌طور که متخصص هم برای شما تجویز کرده است، آزمایش خون و بررسی دقیق آن است. برای درمان هم باید استراحت و مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک را در دستور کار قرار دهید. معمولا درمان 3 تا 4 هفته طول کشیده و نشانه‌ها بتدریج برطرف می‌شوند. اگر دیگر اعضای خانواده شما هم از محصولات لبنی استفاده کرده باشند، باید وضعیت آنها هم مورد بررسی و معاینه قرار گیرند. معمولا برای درمان از داروهای ضددرد برای کنترل شرایط عضله‌ها هم استفاده می‌شود. برای آن که دوره درمان بخوبی طی شود باید در دوره مصرف دارو استراحت کنید تا ضعف بدنی باعث تاخیر در روند درمان نشود.

نگار. الف هستم از تهران پیامک می‌زنم (09120000394). هفته پیش دختر خاله‌ام به دلیل دل درد شدید به پزشک مراجعه کرد. بعد از معاینه گفتند که باید وضعیت او از نظر بیماری‌های زنان بررسی شود و همان جا گفتند که احتمال دارد به بیماری آندومتریوز دچار شده باشد و این نشانه‌ها به دلیل ابتلا به آن بیماری است. خیلی نگران هستیم به این دلیل که درباره این بیماری چیزی نمی‌دانیم. این بیماری قابل درمان است؟ نشانه‌های دیگر آن چیست و در افراد مبتلا به این بیماری چه مشکلاتی را ممکن است ایجاد کند؟

دکتر کتایون برجیس/ متخصص زنان، زایمان و نازایی

اولین نکته این‌که درباره سن دخترخاله‌تان توضیح نداده‌اید. به این دلیل که این بیماری اگرچه در سن زیر 20 سال و بالای 30 سال هم بروز می‌کند اما سن بروز نشانه‌های این بیماری سن 20 تا 30 سالگی است. این بیماری زمانی در فردی بروز می‌کند که بافت رحم یا آندومتر در نقاط غیرمعمول یعنی خارج از دیواره رحم رشد کند. به این ترتیب که بافت رحم یا آندومتر در نقاطی مثل پشت رحم، روی تخمدان یا تخمدان‌ها حفره لگنی و دیواره روده رشد می‌کند. البته ممکن است بندرت این بافت در نقاط دیگری هم رشد کند. این بیماری چهار مرحله شامل محدود، خفیف، متوسط و شدید است. از نشانه‌های این اختلال زنان می‌توان به درد شدید لگنی در مدت زمان عادت ماهیانه، در مواردی وجود خون در ادرار یا مدفوع یا هر دو، کمردرد همراه با انقباض روده‌ها، چسبندگی احشای لگنی، مشکلات ادراری و اجابت مزاج، لکه‌بینی پیش از عادت ماهیانه و نازایی اشاره کرد.

علت‌ ابتلا به این بیماری را می‌توان اختلال در روند دفع دیواره آندومتر در زمان عادت ماهیانه و انتقال بخش‌هایی از آن به داخل حفره لگنی دانست. سابقه ژنتیکی ابتلا به این بیماری هم از دیگر علت‌های ابتلا به آن بوده و عواملی مثل عدم بارداری یا بارداری دیرهنگام، بسته یا تنگ شدن گردن رحم آن را تشدید می‌کنند. درمان برحسب سن، مرحله بیماری، تصمیم به بارداری یا عدم بارداری، جراحی و برداشتن بافت کاشته شده در جای نامناسب یا در زنانی که قصد بارداری ندارند از طریف برداشتن رحم و تخمدان‌ها میسر است. برای تخفیف درد و کنترل شرایط بیمار داروهای متعددی برای او تجویز خواهد شد که این داروها باید با تجویز متخصص زنان باشد. بهتر است افراد متبلا به این بیماری از مصرف کافئین خودداری کنند به این دلیل که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث تشدید درد خواهد شد. پیاده‌روی ساده‌ترین و بهترین ورزشی است که می‌تواند سطح استروژن خون را کاهش داده و به تخفیف درد و کند شدن رشد آندومتر کمک کند. البته پس از جراحی باید تحرک بدنی بیمار کمی کم شود تا بدن توان بازسازی بعد از عمل را داشته باشد. بنابراین با توجه به نشانه‌هایی که در دخترخاله شما ظاهر شده است، بعید نیست که به این بیماری مبتلا باشد. بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر او را نزد متخصص زنان ببرید تا شرایط او تحت نظر متخصص بررسی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها