رئیس‌جمهور کشورمان با روسای جمهور روسیه و چین دیدار کرد

‌گسترش روابط ایران با قدرت‌های نوظهور اقتصادی

رئیس‌جمهور که روز پنجشنبه برای حضور در اجلاس سران سازمان شانگهای و بریکس در روسیه به‌سر می‌برد، با روسای جمهور روسیه و چین و سران برخی دیگر از کشورهای حاضر در این اجلاس دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۸۱۵۷۳۰

به گزارش سایت ریاست جمهوری، حسن روحانی در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به تحولات سریع منطقه بویژه در مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی، به موضوع تروریسم در عراق و سوریه اشاره کرد و همکاری‌های چند جانبه درباره این معضل منطقه‌ای را ضروری خواند. رئیس‌جمهور با تأکید بر راه‌حل سیاسی به منظور حل و فصل مشکل سوریه و با اشاره به حمایت ایران و روسیه از دولت قانونی این کشور اظهارکرد: تهران و مسکو باید گام‌های جدی خود را در مقابله با تروریسم تعمیق بخشند و با مشارکت دیگر کشورهای منطقه برای ریشه‌کنی این پدیده شوم همکاری کنند.

روحانی موضوع یمن را یک تراژدی در شرایط منطقه خواند و خواستار همکاری ایران و روسیه برای توقف درگیری و کشتار زنان و کودکان شد.

رئیس‌جمهور، روابط ایران و روسیه را راهبردی دانست و با تأکید بر همکاری‌های فزاینده اقتصادی دو کشور، گفت: روابط ایران و روسیه در ابعاد گوناگون اقتصادی، علمی و گردشگری در حال توسعه بوده و در خلال دو سال اخیر گام‌های خوبی برای تقویت این همکاری‌ها، برداشته شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار با اشاره به توسعه همکاری‌های دوجانبه، اظهار کرد: روابط تهران – مسکو در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی رو به گسترش است و این زمینه خوبی را برای برداشتن گام‌های مناسبی در روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه پیشرفت مذاکرات هسته‌ای را قابل توجه توصیف و عنوان کرد: روسیه تلاش‌های فراوانی را برای حل این مشکل و حمایت از حقوق هسته‌ای ایران به کار گرفته است. پوتین با تأکید بر ضرورت مقابله با تروریسم و افراط‌ گرایی، همکاری‌های منطقه‌ای بویژه تعاملات ایران و روسیه را برای ثبات و امنیت منطقه از جمله در سوریه ضروری دانست.

استقبال ایران از گسترش روابط با چین

روحانی همچنین در دیدار «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین با اشاره به همکاری‌های گسترده تهران – پکن تصریح کرد که ایران از گسترش بیش از پیش روابط با چین در همه عرصه‌ها استقبال می‌کند.

وی در این دیدار که در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس در شهر اوفای روسیه انجام شد، گفت: خوشبختانه حرکت پرشتابی در روابط دو کشور در حال شکل‌گیری است و امیدوارم برنامه توسعه همکاری سیاسی دو کشور که در گفت‌وگوی سران در شانگهای پایه‌ریزی شده است با همین شتاب به پیش رفته و تعاملات دوجانبه که شکل راهبردی دارد در کوتاه ترین مدت ممکن به نتیجه برسد.

رئیس‌جمهور در این دیدار همچنین با اشاره به روابط اقتصادی و بانکی دو کشور، علاقه مندی ایران به توسعه ابعاد مختلف این همکاری‌ها را ابراز کرد و گفت: ضرورت دارد به ارگان‌های ذی‌ربط درخصوص نهایی کردن فرصت‌های موجود و تبادل پیش‌نویس‌ها، دستورات برای اقدام لازم ارائه شود. روحانی با قدردانی از نقش چین در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، همکاری ایران و چین در مذاکرات هسته‌ای را از دیگر ابعاد تعاملات دو کشور دانست و خواهان گسترش این همکاری‌ها شد.

رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب و رو به توسعه تهران – پکن، تصریح کرد: چین علاقه‌مند به توسعه روابط راهبردی با ایران است.

«شی» اظهارکرد: از نظر ما اکنون نیز روابط میان دو کشور جنبه راهبردی دارد اما در عین حال این روابط باید بیش از پیش توسعه یابد.

وی همچنین به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: چین علاقه‌مند است این مذاکرات هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد و بر این باوریم که مذاکرات وارد مرحله نهایی شده و همه طرف‌ها خواهان به نتیجه رسیدن این مذاکرات هستند.

رئیس‌جمهور چین با اشاره به توسعه روابط اقتصادی اظهارکرد: دستورات لازم را برای پیگیری و تسریع در همکاری‌ها ارائه خواهیم کرد.

مذاکرات هسته‌ای با تدبیر و تفاهم به انتهای خود نزدیک شده است

رئیس‌جمهور همچنین شامگاه پنجشنبه طی سخنانی در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفای روسیه با تاکید بر این‌که «ایران، اکنون بیش از هر زمان دیگر، ایرانِ دوستی و همکاری و تعامل و تفاهم است»، گفت: ایرانِ فردای توافق با شش قدرت بزرگ جهانی و شروع دوران پس از تحریم، آماده همکاری‌های گسترده‌تر با قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان است تا ضمن کسب توانمندی بیشتر در برآوردن نیازهای جمعیت بزرگ خود، سهم افزون‌تری در صلح، ثبات و ‌امنیت جهانی ایفا کند.

روحانی خاطر نشان کرد: دوران تهدید و تحریم به سرآمده است و آنان که سالیان دراز، در مسیر نادرستی حرکت می‌کرده‌اند، اکنون در وین گرد هم آمده‌اند تا از این بحران خود ساخته، با منطق وگفت‌وگو، عبور کنند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: خوشبختانه مذاکرات هسته‌ای با تدبیر و تفاهم به انتهای خود نزدیک شده است و قدرت‌های غربی سرانجام با تکریم اذعان کرده‌اند رشد و توسعه علمی ایران توقف‌ناپذیر است.

روحانی خطاب به سران سه سازمان تاثیرگذار در عرصه سیاسی و اقتصادی جهان گفت: ما ‌با اتکا به سهم بیش از ۵۰ درصدی از جمعیت جهان، ‌نهادسازی‌های قدرتمند اقتصادی با حضور تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی جهان، از توانایی و ظرفیت لازم برای استقرار رویکردهای متناسب با شرایط جدید قرن ۲۱ برخوردار هستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که «پیشرفت‌های علمی و فناورانه، تأثیراتی گسترده بر فرآیند رشد اقتصادی و توسعه پایدار در تمامی کشورهای جهان داشته و موجب ارتقای مراودات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نهایتاً پدید آمدن اقتصادهای بزرگ نوظهور شده است»، گفت: ایران با جمعیت ۸۰ میلیون نفری، منابع کم‌نظیر انرژی، معادن فراوان کانی‌های فلزی و غیرفلزی و قرار گرفتن در میان بازاری وسیع، کانونی ویژه برای هم‌افزایی‌های اقتصادی است.

روحانی با تاکید بر این‌که «ایران به شکلی جدی علاقه‌مند است تا برای متنوع‌سازی روابط اقتصادی خود، در همکاری‌های بین‌المللی حضور و مشارکتی فعال‌تر داشته باشد»، اظهارکرد: ایران نقطه استراتژیک پیوند شرق و غرب است و با موقعیتی راهبردی، شبکه مناسب حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، فرودگاه‌های مجهز و استاندارد، بنادر تجاری در شمال و جنوب، عبور کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب، جاده ابریشم، راه‌آهن و بزرگراه سراسری آسیایی، گذرگاه اتصال اروپا – قفقاز - آسیا موسوم به تراسیکا و نیز کریدور جاده‌ای و ریلی اتصال چین و آسیای مرکزی به دریای عمان، هابِ ترانزیتی منحصر به فردی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. رئیس‌جمهور همچنین در حاشیه این مراسم با نخست‌وزیر هند و روسای جمهور بلاروس و افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها