براساس نتایج اولیه همه پرسی

مردم یونان به اتحادیه اروپا نه گفتند

آمادگی مشروط یونان برای پذیرش اصلاحات بستانکاران

با پایان ضرب‌الاجل یونان برای پرداخت بدهی‌هایش به طرف‌های اروپایی و همزمان با نزدیک شدن به همه پرسی روز یکشنبه یونان، برخی منابع خبری از آمادگی مشروط آتن برای پذیرش درخواست طرف‌های اروپایی گزارش داده‌اند.
کد خبر: ۸۱۳۴۱۸

روزنامه فایننشال‌تایمز روز گذشته اعلام کرد، الکسی سیپراس نامه‌ای به مقامات اروپایی فرستاده و اعلام کرده به صورت مشروط حاضر است به بسیاری از درخواست‌ها جامه‌عمل بپوشاند. در این نامه به بستانکاران (اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک‌جهانی)‌ اعلام شده در صورت پذیرش این شروط، آتن تا پایان این هفته آماده قرارداد با اروپایی‌ها خواهد بود. بنا به گزارش این روزنامه، سیپراس در این نامه تنها دو تغییر را خواستار شده است: اول این که میزان مالیات بر ارزش افزوده بر شهروندان یونانی افزایش پیدا نکرده و ثابت بماند و دوم این که افزایش سن بازنشستگی به 67 سال از ماه اکتبر اعمال شود. بنا به درخواست اروپایی‌ها قرار بود افزایش سن بازنشستگی به 67 سال طی چند روز آینده عملی شود. هنوز مقامات اروپایی به این دو درخواست پاسخی نداده‌اند. وزرای اقتصاد منطقه یورو روز سه‌شنبه به درخواست یونان برای تمدید مدت پرداخت بدهی‌ها پاسخ منفی دادند. در همین حال منابع خبری اعلام کردند، روز گذشته پس از آن که بانک‌های آتن بعد از چند روز تعطیلی به علت بحران مالی بازگشایی شد تا بازنشستگان بخشی از حقوق و مستمری خود را دریافت کنند، در برابر ساختمان بانک ملی یونان در آتن اغتشاش و تنش به وجود آمد. وزارت خزانه‌داری یونان دستور داده است هزار شعبه از بانک‌های این کشور به مدت سه روز بازگشایی شود.

از سوی دیگر، براساس نتایج یک نظرسنجی که روز گذشته منتشر شد 46 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند به همه‌پرسی روز یکشنبه رای منفی و 37 درصد نیز گفتند جواب مثبت می‌دهند. 17 درصد نیز هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. در همه‌پرسی روز یکشنبه آینده مردم به این پرسش پاسخ می‌دهند که آیا حاضر به پذیرش شروط اروپایی‌ها برای حل بحران مالی یونان هستند یا خیر؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها