مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران:

امکان افزایش صادرات گاز به ترکیه وجود ندارد

تفاهم جدید گازی ایران و ترکیه در راه است

با وجود مخالفت اولیه آنکارا با شرط تهران برای کاهش قیمت گاز، به نظر می‌رسد که در نهایت ترکیه در مقابل این پیشنهاد ایران عقب‌نشینی کرده و فرمول کاهش قیمت به شرط افزایش حجم صادرات را پذیرفته است.
کد خبر: ۸۱۱۳۹۷

به این ترتیب به نظر می‌رسد یک تفاهم جدید گازی میان ایران و ترکیه در راه باشد که بر مبنای فروش گاز بیشتر در ازای قیمت کمتر بنا شده است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر اختلافاتی میان تهران و آنکارا درباره نرخ صادرات گاز ایران به ترکیه رخ داده و حتی دو شکایت نیز توسط مقامات آنکارا در مجامع داوری بین‌المللی مطرح شده که البته در داوری اول رای به نفع ایران صادر شده است.

در همین حال تهران در سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به ایران، وزیرنفت ایران برای کاهش دادن اختلافات به آنکارا پیشنهاد داده بود که حاضر است قیمت گاز صادراتی را کاهش دهد، اما به شرطی که ترکیه نیز میزان گاز وارداتی از ایران را افزایش دهد که البته به گفته بیژن زنگنه، این امر با مخالفت این کشور مواجه شده بود.اما با وجود این اختلافات، دیروز سفیر ایران در ترکیه اعلام کرد که ترکیه درباره واردات گاز بیشتر از ایران در ازای قیمت کمتر، با کشورمان به توافق رسیده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به گفته علیرضا بیگدلی، تهران و آنکارا به یک توافق اولیه برای افزایش واردات گاز ترکیه از ایران و همچنین تعدیل قیمت گاز دست یافته‌اند.وی خاطرنشان کرد: این توافق دورنمای امیدوارکننده‌ای را برای همکاری انرژی میان این دو کشور همسایه به تصویر می‌کشد.

بیگدلی در پاسخ به گزارش و ادعای رسانه‌های ترک مبنی بر رای دادگاه بین‌المللی به نفع ایران در مورد اختلاف میان تهران و آنکارا درباره قیمت گاز، گفت: براساس توافق‌نامه امضا شده میان ترکیه و ایران، هر دو کشور مجاز هستند که درباره قیمت گاز صادراتی به یک دادگاه بین‌المللی مراجعه کنند، اما تا جایی که می‌دانم، این دادگاه هنوز حکم نهایی خود را صادر نکرده است.

ایران و ترکیه در هشتم آگوست سال 1996 در جریان سفر نجم‌الدین اربکان رئیس‌جمهور سابق ترکیه به تهران قراردادی 25 ساله درباره تجارت گاز منعقد کردند. واردات گاز ترکیه از ایران در دهم دسامبر سال 2011 شروع شده و از آن تاریخ تاکنون این کشور نزدیک به 66 میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد کرده است.

ترک‌ها از یک سو مدعی کم‌فروشی ایران در گاز ارسالی به ترکیه هستند و از سوی دیگر می‌گویند قیمت گاز ایران گران است و خواستار کاهش 25 درصدی قیمت گاز صادراتی هستند.

همچنین استانبول پیش از این درباره کم‌فروشی گاز ایران به ترکیه شکایت کرده بود که دادگاه در این پرونده به نفع ایران رای داده بود، اما پرونده دوم درباره گران‌فروشی گاز هنوز در جریان بوده و قرار است در هفته‌های پیش‌رو رای صادر شود. اما با وجود تفاهم جدیدی که در راه است به نظر می‌رسد این شکایت پیگیری نشده و به فراموشی سپرده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها