شبکه نمایش خانگی به عنوان یکی از فرصت‌های نمایشی، چند سالی است بیشتر از گذشته اهمیت و اعتبار پیدا کرده و برخی فیلمسازان و تهیه‌کننده‌ها، از ظرفیت‌های آن استفاده‌های مناسبی می‌کنند. پس از آزمون و خطاهای اولیه، شبکه نمایش خانگی و موسسات زیرمجموعه آن تصمیم گرفتند فقط به نمایش فیلم‌های سینمایی بسنده نکنند و خودشان هم سهمی در تولید و جذب مخاطب از راه ساخت آثار نمایشی داشته باشند.
کد خبر: ۸۱۰۶۹۷
ورود 5 متر مکعب عشق به خانه‌ها

موج سریال سازی برای شبکه نمایش خانگی از جایی به بعد رونق گرفت و نام‌هایی چون مهران مدیری، داوود میرباقری، سامان مقدم، محمدحسین لطیفی و این اواخر کمال تبریزی را هم به صرافت ساخت سریال‌هایی برای این شبکه انداخت. مدتی است حسن فتحی هم با بهره‌گیری از چند بازیگر شناخته شده، مشغول ساخت سریالی به نام «شهرزاد» برای این شبکه است و مهران مدیری هم پیش از ساخت سری جدید «در حاشیه»، مینی سریالی به نام «عطسه» را روانه شبکه نمایش خانگی خواهد کرد.

اما شبکه نمایش خانگی در غیاب رونق سریال‌‌های تولیدی به توزیع فیلم‌های سینمایی محدود شده و بتازگی پنج فیلم به نام‌های چند مترمکعب عشق، روز روشن، لامپ 100، نطفه شوم و بزرگمرد کوچک را عرضه کرده است. این شبکه اگرچه در ماه رمضان به لحاظ تولید و عرضه برنامه‌ها و فیلم و سریال‌های جذاب، عرصه را به رقیبان پرقدرتش همچون تلویزیون و سینما واگذار کرده، اما تلاش می‌کند با توزیع با کیفیت فیلم‌هایی شناخته شده و موفق، رضایت مخاطبان همیشگی اش را فراهم آورد.

چند مترمکعب عشق

نویسنده و کارگردان: جمشید محمودی، تهیه‌کننده: نوید محمودی، بازیگران: ساعد سهیلی، حسیبا ابراهیمی، مسعود میرطاهری، رضا استادی و نادر فلاح.

چند مترمکعب عشق به عنوان نخستین ساخته سینمایی جمشید محمودی ـ کارگردان افغان مقیم ایران ـ قصه کارگری افغانی به نام عبدالسلام را در ایران روایت می‌کند که با دخترش مرونا روزگار می‌گذراند، اما با عشق کارگر جوانی به نام صابر به مرونا، موقعیت زندگی آنها تغییر می‌کند.

این فیلم در نخستین حضورش در جشنواره دو سال قبل جشنواره فیلم فجر، توجه همزمان تماشاگران، داوران و منتقدان را جلب کرد و پس از آن به عنوان نماینده کشور افغانستان برای اسکار معرفی شد. فیلم بدون بهره بردن از بازیگرانی سرشناس و چهره و صرفا به دلیل فیلمنامه و ساختار خوب و گرمش توانست ارتباط مناسبی با تماشاگر برقرار کند. چند مترمکعب عشق این روزها با ضمیمه ترانه‌ای با صدای بنیامین بهادری در دسترس علاقه‌مندان است.

لامپ 100

نویسنده و کارگردان: سعید آقاخانی، تهیه‌کننده: محسن محسنی نسب، بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، مسعود کرامتی، نیما شاهرخ شاهی، حمید لولایی و پوریا پورسرخ.

این فیلم داستان زندگی فرزین، معتاد به مواد مخدر را به تصویر می‌کشد. او خانواده‌اش را در طول داستان درگیر ماجراهایی می‌کند.

لامپ 100 ابتدا در جشنواره سی و دوم فیلم فجر به نمایش درآمد و اواخر بهمن سال گذشته به صورت عمومی اکران شد. این فیلم نخستین ساخته سینمایی آقاخانی است که پیش از این سریال‌هایی چون زن بابا، خوش‌نشین‌ها و روزهای بد به در را برای تلویزیون ساخته بود.

لامپ 100 سعی می‌کند از زاویه جدیدی به موضوع بارها پرداخته شده اعتیاد نگاهی داشته باشد. طراحی چهره‌پردازی این فیلم را عبدالله اسکندری، استاد گریم ایران انجام داده که با چهره‌پردازی یکی از مهم‌ترین فیلم‌ها در زمینه اعتیاد، یعنی «گوزن‌ها» به یاد آورده می‌شود.

از نکات قابل اشاره دیگر درباره فیلم این است که محسن چاوشی، خوانندگی تیتراژ لامپ 100 را به عهده دارد.

روز روشن

نویسنده و کارگردان: حسین شهابی، تهیه‌کننده: غلامرضا گمرکی، بازیگران: پانته‌آ بهرام، مهران احمدی، روناک یونسی، امیر کربلایی‌زاده، سودابه بیضایی، رضا استادی و امیررضا دلاوری.

روشن یک دختر جوان و معلم مهدکودک است که در شش ساعت باقیمانده به اعدام پدر یکی از دانش‌آموزان خودتلاش می‌کند عده‌ای از همکاران شغلی او را که شاهد صحنه درگیری قتل بوده‌اند، به عنوان شاهد به آخرین دادگاه او بیاورد.

روز روشن که دی 92 روانه پرده سینماها شد، تاکنون در چند جشنواره خارجی حضور داشته است و عناوینی همچون بهترین فیلم بیست و چهارمین جشنواره فیلم شیکاگو آمریکا و بهترین کارگردانی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا هند را هم به خود اختصاص داده است.

این فیلم که در جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما هم تحسین شده، خیلی‌ها را به ادامه فیلمسازی حسین شهابی، کارگردان فیلم امیدوار کرده است. جالب است بدانید شهابی تحصیلکرده رشته موسیقی کلاسیک و مدرس سابق انجمن خوشنویسان ایران است.

بزرگمرد کوچک

کارگردان: صادق صادق دقیقی، نویسندگان: عبدالجبار دلدار و پروانه مرزبان، تهیه‌کنندگان: حبیب‌الله الهیاری و پروانه مرزبان، بازیگران: شبنم قلی‌خانی، پویا امینی، سوگل طهماسبی، حبیب‌الله الهیاری، پرهام دلدار و سلیمه رنگزن.

داستان فیلم به اوایل جنگ و حمله عراق به خرمشهر باز‌می‌گردد و قصه یک نوجوان تنها را به تصویر می‌کشد که به انگیزه دفاع از آب و خاک و ناموس، دست به کارهای بزرگی می‌زند. این نوجوان ابتدا به دست نیروهای عراقی می‌افتد و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد، اما اعتماد عراقی‌ها را جلب می‌کند و مواد غذایی و مهمات را به نیروهای ایرانی می‌رساند و جای عراقی‌ها را هم لو می‌دهد.

بزرگمرد کوچک پیش از هرچیز یادآور فیلم عجیبی به همین نام ساخته آرتور پن و بازی داستین هافمن است؛ اما موضوع و قصه فیلم ایرانی، ربطی به آن اثر ندارد و راه خود را می‌رود. فیلم نوجوانانه و دفاع مقدسی بزرگمرد کوچک ـ که مهر 92 اکران عمومی شده بود ـ بتازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است.

نطفه شوم

نویسنده و کارگردان: کریم آتشی، بازیگران: لاله اسکندری، سام درخشانی، محمد کاسبی، سیامک اطلسی، شراره دولت‌آبادی، مهوش وقاری، جلیل فرجاد، سیروس گرجستانی و جمشید هاشم‌پور

زن و مرد جوانی برای حل مشکلات خود سراغ خرافات می‌روند که باعث می‌شود مسائل بزرگ‌تری برایشان ایجاد کند. کریم آتشی، زمانی در دهه 70 شمسی، کارگردان پرکاری در سینمای تجاری و بدنه بود و فیلم‌هایی همچون 50 روز التهاب، انتهای قدر، سلام به انتظار و متهم را ساخت، اما ناگهان خبری از او نبود تا این که پس از بیشتر از یک دهه قصد کارگردانی کرد و فیلمی به نام نطفه شوم را ساخت؛ فیلمی که باز هم درحال و هوای فیلم‌های قبلی‌اش است و حتی عنوانش هم اسامی فیلم‌های دهه‌های گذشته را تداعی می‌کند.

نطفه شوم که از چهره‌هایی چون جمشید هاشم‌پور، لاله اسکندری و سام درخشانی بهره می‌برد، آبان سال گذشته در برخی سینماهای کشور اکران شد.

بامداد محمدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها