شناسایی۳۰۰ هزار حفاری غیرمجاز

نجات آب در زیر زمین هم کلید خورد

جشنواره و نمایشگاه فناوری‌های آب، خاک و محیط‌زیست روز گذشته با حضور وزیر نیرو و معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در شبستان مصلای بزرگ امام خمینی(ره) افتتاح شد.
کد خبر: ۸۰۷۷۷۱
رفع مشکلات آب و محیط‌ زیست به کمک فناوری‌های بومی

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه فناوری‌های آب، خاک و محیط‌ زیست با تاکید بر ضرورت بهره گیری از فناوری‌های نوین در حوزه‌های آب، خاک و محیط‌ زیست گفت: حل مشکلات و محدودیت‌های پیش رو در این حوزه از اولویت‌های اصلی کشور ماست و رفع آنها مستلزم توسعه فناوری و ارائه ایده‌های نوآورانه در بستر شرکت‌های دانش بنیان است. بنابراین تردیدی نیست که به کمک پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی که با بخش خصوصی همکاری دارند بتوان معضلات کشور را در این حوزه برطرف کرد.

دکتر ستاری با اشاره به سابقه شرکت‌های با تجربه در این حوزه اظهار امیدواری کرد برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست بتواند انگیزه‌ای برای توجه هر چه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه باشد.

معاون علمی و فناوری با اشاره به نقش موثر پژوهش در درآمدزایی گفت: بسیاری از فناوری‌های بومی ارزشمند در کشور ما از ظرفیت تجاری‌سازی و ایجاد اشتغال برخوردار است و در همه این حوزه‌ها معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در بستر قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و اعطای معافیت‌های مالیاتی و صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق اعطای وام و تسهیلات کم بهره از ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آب و خاک حمایت می‌کند.

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی و محیط‌زیست با تاکید بر این که راه‌حل ایجاد اشتغال و درآمدزایی ، بهره‌کشی از محیط‌زیست و استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی نیست، تاکید کرد: هر جا بشر به صورت بی‌رویه از منابع طبیعی استفاده کرده است محیط‌ زیست بعد از گذشت یک یا دو دهه انتقام سختی گرفته است. در گذشته تصور می‌کردیم اگر از منابع طبیعی و محیط‌ زیست بیشتر بهره بگیریم زندگی بهتری خواهیم داشت. این در حالی است که تبعات این روند غیرقابل تحمل و غیرقابل جبران است.

وی بر ضرورت وجود نگاه صحیح به مسائل و مشکلات زیست‌محیطی تاکید کرد و گفت: می‌توان از این مشکلات فرصت‌های جدیدی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده فراهم کرد. تاکنون به این حوزه به‌عنوان یک مقوله اشتغال‌ساز و درآمدزا توجه نشده است و همواره کمک‌های دولتی مبنای حل مشکلات بوده است؛ در حالی که بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نه تنها به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود بلکه می‌تواند به رونق اقتصادی و حل مشکلات این حوزه بینجامد.

نجات منابع آب به کمک فناوران

وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری‌های آب، خاک و محیط‌ زیست با اشاره به ضرورت ایجاد بازار جدیدی برای فناوری‌های مطرح در حوزه آب گفت: اگر اقتصاد آب در کشور به‌ درستی مدیریت شود چنین زمینه‌ای ایجاد خواهد شد و به این ترتیب بسیاری از مشکلات و موانع موجود در حوزه آب برطرف شده و می‌توان به پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه دست یافت.

به گفته چیت‌چیان، مشکل کمبود آب در کشور از طبیعت و ماهیت کشور ما ناشی می‌شود و می توان با کمک فناوران این بحران را پشت سر گذاشت. تجدید نظر در روند چگونگی مصرف آب کلیدی برای عبور از مشکل کمبود آب است که باید در حوزه‌های کشاورزی و مصارف خانگی مورد توجه قرار گیرد.

وی مدیریت هوشمند شبکه آب شهری و روستایی و توجه به فرهنگ درست آب را از مهم‌ترین راهکارهای کاهش مصرف آب در بین مردم دانست و افزود: حجم زیادی از آب کشور پشت سدها تبخیر می شود و بر این اساس راهکارهایی به‌منظور پیشگیری از تبخیر آب در منابع می‌تواند به کاهش پیامدهای ناشی از کمبود منابع آب کمک کند.

وزیر نیرو، شیرین سازی آب و رفع آلودگی منابع آب را از دیگر راهکارهای مهم برای تامین آب در کشور عنوان کرد و افزود: برای نجات منابع آب در کشور به همکاری فناوران نیاز است و امیدواریم با ایجاد زمینه‌ای برای این همکاری این هدف در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

بستری جدید برای عرضه و تقاضای فناوری

به گفته دبیر علمی جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری‌های آب، خاک و محیط‌زیست، این جشنواره با هدف ایجاد فضایی مناسب برای آشنایی و تفاهم میان عرضه‌کنندگان فناوری و نهادهای استفاده‌کننده از فناوری و تجاری سازی این فناوری‌ها برگزار شده است.

دکتر حسین علی بهرامی از همه صاحبان ایده و فناوران دعوت کرد در غرفه ای که برای ثبت ایده‌های فناوران و صاحب‌نظران در این نمایشگاه ایجاد شده ایده‌های خود را به ثبت برسانند.

وی با اشاره به تجاری‌سازی فناوری‌های مرتبط با موضوع این جشنواره به‌عنوان یکی از اهداف مورد نظر افزود: طرح‌ها و فناوری‌های موسسات و شرکت‌ها در دو بخش عرضه فناوری و عرضه محصولات تولید شده در نمایشگاه ارائه شده است تا بتواند دریچه ای به دنیای پرهیاهوی فناوری باشد و فعالیت‌های فناوران و نوآوران را ارج نهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ایجاد محیطی مناسب برای آشنایی و ایجاد تفاهم بین عرضه‌کنندگان فناوری و نهادهای استفاده‌کننده از فناوری و سرمایه‌گذاران عرصه تجاری را از مهم‌ترین اهداف مطرح شده در برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.

بی‌شک از مهم ترین اهداف مطرح در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی که در حوزه علم و فناوری برگزار می شود تجاری‌سازی است. امیدواریم این نمایشگاه‌ها بتواند به این اهداف برسد و فراهم‌کننده زمینه مناسبی برای تجاری‌سازی باشد و آنچه به عنوان هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست مطرح می شود فقط به یک شعار محدود نشود تا فناوران کشور بتوانند اثر و نتیجه آن را در روند تحقیقات علمی کشور نظاره‌گر باشند.

جشنواره و نمایشگاه فناوری‌های آب، خاک و محیط‌ زیست از 23 تا 26 خرداد به همت و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) میزبان عموم علاقه‌مندان خواهد بود.

فرانک فراهانی جم - گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها