وام 100میلیونی مسکن در راه است

پرداخت وام بدون سپرده‌گذاری

در حالی وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن به عنوان یکی از سیاست‌های خانه دار شدن برای اقشار متوسط به بالا مطرح شده که هنوز هم بخشی از قشر متوسط پس انداز کافی برای استفاده از این وام را ندارند.
کد خبر: ۸۰۷۰۸۷
چه کسانی می توانند از وام مسکن ۸۰ میلیونی استفاده کنند؟

در روزهای اخیر صندوق پس انداز مسکن یکم از سوی وزیر راه و شهرسازی در بانک مسکن افتتاح شد، این تسهیلات با سقف ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومانی به خانه اولی‌ها پرداخت می‌شود و هر فرد به ازای سپرده گذاری در دو دوره ۶ ماهه می‌تواند دو برابر مبلغ سپرده، وام دریافت کند اما موضوع این است که به ازای دریافت این وام، افراد چه خانه‌ای را می‌توانند خریداری کنند و میزان استقبال از این وام چه مقدار خواهد بود.

به گفته آخوندی، وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن برای اقشار متوسط به بالا طراحی شده است که مبلغی را به عنوان پس انداز در اختیار دارند و می‌توانند با استفاده از این وام خانه‌ای را خریداری کنند، این در حالی است که با گذشت حدود دو سال از آغاز به کار دولت یازدهم هنوز برای دیگر اقشار جامعه که نیاز بیشتری به مسکن دارند، برنامه‌ای اجرا نشده است.

هرچند که طرح مسکن حمایتی برای مشمولان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و دیگر سازمان‌های حمایت کننده تعریف شده است اما تکلیف مابقی اقشار جامعه که نیاز به مسکن دارند اما جزو هیچ یک از این گروه‌ها نیستند هنوز مشخص نیست. در واقع تعداد بالایی از متقاضیان مسکن وجود دارند که جزو رده‌های پایین اقشار متوسط هستند و پس انداز کافی برای خرید خانه ندارند ضمن آنکه نیاز این بخش به حمایت دولت بیش از سایر اقشار است.

براین اساس متقاضیانی که در میانسالی قرار دارند و با وجود داشتن خانواده هنوز خانه‌ای را ندارند و امکان پس انداز را دراین مدت نداشته اند با این تسهیلات هم نمی‌توانند صاحبخانه شوند و به نظر می‌رسد این اقشار در سیاست‌هایی که دولت تاکنون اجرایی کرده جایگاهی نداشته‌اند.

هرچند که پروژه مسکن مهر قصد داشت به این دسته از متقاضیان پاسخگو باشد اما اجرای نامناسب و وضعیت ثبت نام‌ها در تعاونی‌ها باعث شد که بازهم این قشر به خانه دار شدن نرسد.

از سو دیگر، وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن نمی‌تواند برای خانواده ای چندین فرزند دارد مفید باشد، زیرا آنها با پس انداز آنها حداکثر یک آپارتمان ۴۰ متری می‌توانند در کلانشهرها خریداری کنند که مناسب یک خانواده پرجمعیت نیست، ضمن آنکه در شرایط اعطای این وام آمده که باید مسکن خریداری شده حداکثر ۷ ساله باشد که نرخ چنین آپارتمانی حداقل در شهر تهران ۳ میلیون تومان است.

از سوی دیگر، آپارتمان‌هایی با متراژ کمتر، گران‌تر از سایر آپارتمان‌ها در همان منطقه به فروش می‌رسد؛ بنابراین متقاضیان مسکن باید پول بیشتری را برای خرید این آپارتمان‌ها بپردازند ضمن آنکه این وام ۸۰ میلیون تومانی بر قیمت این آپارتمان‌ها هم تاثیرگذار است و می‌تواند نرخ آن را افزایش دهد.

در حال حاضر یک آپارتمان کمتر از ۴۰ مترمربع در مناطق میانی شهر تهران با عمر حدود ۸ سال با قیمت هر متر مربع ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شود بنابراین متقاضیان برای خرید یک واحد ۳۵ متری باید ۱۲۵ میلیون تومان بپردازد، ضمن آنکه این متراژ فقط برای خانوارهای و نفره مناسب است.

بنابراین هنوز تکلیف متقاضیانی که پس انداز خرید مسکن ندارند و با وام ۸۰ میلیون تومانی هم صاحبخانه نمی شوند، مشخص نیست.

در واقع با توجه به تورم بخش مسکن در این سال‌ها می توان گفت که این وام در حد همان وام ۲۰ میلیون تومانی سال‌های قبل است و ارزش چندانی از نظر ریالی ندارد، بنابراین نمی تواند به متقاضیانی که سال‌ها در انتظار خانه دار شدن هستند، کمکی کند.

به گفته کارشناسان، این تسهیلات فقط در بخش مسکن ارزان قیمت، تحرک ایجاد می‌کند ضمن آنکه بازپرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی برای این اقشار دشوار است و اغلب آنها که در طی این سال‌ها نتوانستند پس انداز مناسبی داشته باشند، قادر به پرداخت اقساط نیستند بنابراین به نظر می رسد بازهم وام مسکن نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند و هنوز هم تعداد بالایی از متقاضیان هستند که نیاز به طرح‌های مناسب تری دارند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ه
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
۰
۰
قشر پولدار و دلالان خانه
دشمن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
۰
۰
چقدر كینه دیگه شورشو دراوردید مگه دولتهایی كه شما طرفدارش بودید و باعث تمام معضلات و گرانیها بودند چقدر وام میدادند ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها