بزرگ‌ترین گردهمایی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حالی از فردا، یعنی روز جهانی صنایع دستی، به مدت یک هفته کارش را شروع می‌کند که تفاوت‌هایی با نمایشگاه‌های صنایع دستی سال‌های گذشته دارد.
کد خبر: ۸۰۵۹۹۳

به گزارش جام‌جم، صبح دیروز بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی خبری توضیحاتی درباره این نمایشگاه و حواشی آن ارائه کردند.

به گفته نامور مطلق، این نمایشگاه در سه سالن 8، 9 و 27 نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا می‌شود. 305 غرفه در سال‌های 8 و 9 به رایگان در اختیار بیش از 300 هنرمند و صنعتگر 31 استان کشورمان قرار گرفته تا محصولات و آثار خود را در معرض نمایش و فروش بگذارند. یکی از تفاوت‌ها از همین‌جا نشأت می‌گیرد. برخلاف سال گذشته که همه غرفه‌ها به رایگان در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار گرفت، در نمایشگاه امسال غرفه‌های سالن 27 با دریافت هزینه به متقاضیان واگذار شد.

البته به گفته پویا محمودیان، دبیر اجرایی چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی، این متقاضیان از میان سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، بازرگانان و تجار و هنرمندان و صنعتگرانی بودند که شرایط دریافت غرفه رایگان در نمایشگاه امسال را نداشتند.

آن طور که معاون صنایع دستی بیان کرد این موضوع دو دلیل عمده دارد؛ نخست این‌که برای برگزاری نمایشگاه امسال 500 میلیون تومان اعتبار در اختیار معاونت صنایع دستی قرار گرفته است، یعنی 300 میلیون تومان کمتر از نمایشگاه پارسال. بهمن نامور مطلق در این جلسه به نکته دیگری هم اشاره کرد.

به گفته او، در سنوات گذشته از آنجا که هزینه‌های مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه از سوی معاونت پرداخت می‌شد برخی از آنها تهران‌گردی را به حضور در نمایشگاه و غرفه خود ترجیح می‌دادند. او عنوان می‌کند حتی در نمایشگاه فلورانس متوجه شدیم برخی از هنرمندان ما به جای حضور در غرفه به گردش در شهر فلورانس می‌پرداختند.

با وجود اعتبارات کم برای برپایی نمایشگاه، نامور مطلق معتقد است، صنایع دستی برکت دارد و دست‌اندرکاران برگزاری آن توانسته‌اند با مدیریت اعتبارات حتی برخلاف گذشته صد میلیون تومان به تبلیغات اختصاص دهند. معاون صنایع دستی کشور همچنین از صدا و سیما درخواست کمک می‌کند تا مانند سال گذشته در پخش رایگان تیزرهای نمایشگاه یاری‌شان کند. بر اساس برآورد او، تیزرهایی که‌ سال گذشته از شبکه‌های صدا و سیما به رایگان پخش شد چیزی حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌برد.

او با بیان این‌که متاسفانه معاونت صنایع دستی به دلیل کمبود اعتبارات از پرداخت این هزینه ناتوان است، پخش این تیزرهای تبلیغاتی را در نمایشگاه سال گذشته بسیار موثر خواند.

نامور مطلق با بیان این‌که سخنرانی‌ها، تجلیل از هنرمندان و فعالان برتر، رونمایی از نشان اعتماد صنایع دستی و... از برنامه‌های دیگر این نمایشگاه است، افزود: نشست منطقه‌ای غرب آسیا با مدیریت ایران از برنامه‌های مهم ما به‌شمار می‌آید که صبح جمعه با حضور پنج کشور برگزار می‌شود.

از سوی دیگر کشورهای لبنان، هندوستان، جمهوری آذربایجان، کویت، الجزایر، ترکیه و انجمن‌های دوستی صربستان و تاجیکستان و ... در نمایشگاه امسال حضور دارند.

بیست و پنجمین نمایشگاه ملی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی از فردا تا 25 خرداد میزبان علاقه‌مندان به هنر ملی ایران‌زمین است.

کمیل انتظاری / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها