سیستم بانکی خودبرداشت!

اخیراً یکی از بانک‌های کشور ــ که نخواستیم نامش در سطح ملی فاش شود ــ در عمل، ما را متوجه اختراع یک سیستم نوین بانکی در کنار دستگاه‌های خودپرداز کرد که به نظر مبارک ما می‌توان نام «خودبرداشت» را بر آن نهاد، تا نظر تخصصی عزیزان فرهنگستان زبان و ادب فارسی چه باشد. (گرچه بسی بعید می‌نماید که در انتخاب اسم، از ما خوش‌ذوق‌تر بوده باشند!)
کد خبر: ۸۰۳۸۸۶
سیستم بانکی خودبرداشت!

نوشابه باز کنم خدمتتان؟!... (بعضی‌ها عادت دارند انگار که حرف‌‌های چرت ‌و ‌پرت بزنند؛ آن هم عدل وسط بیانات ارزشمند ما که باید با آب طلا بنویسند. آخه، وسط فرمایش‌های متین ما، وقت مناسبی برای باز کردن نوشابه است مرد حسابی؟!...)

اصل داغ خبر: در اخبار برخی جراید آمده بود که برخی دارندگان حساب در بانک ملی، اواخر هفته گذشته، با کسر مبلغ 5000 تومان از حساب بی‌زبان خود مواجه می‌شوند که اولش نفهمند از کجا خوردند. ای بسا همچین خیال کردند که به قضیه گران شدن بنزین ربطی دارد. در فضای مجازی به این جریان اعتراض می‌کنند و کم‌کم کاشف به عمل می‌آید که بانک مذکور این مبلغ را بابت پیامک‌های واریز و برداشت وجه از حساب اشخاص که برای آنها می‌فرستد، کسر کرده که البته گفتند برای مدت شش ماه است و قبلا هم به دارندگان حساب‌ها اطلاع داده شده که در صورت نداشتن تمایل، به سامانه ‌مربوط پیامک انصراف بزنند.

گمانه‌زنی فوری: اهل فضولی نیستیم، اما روحیه تحقیق و تفحص ما، چنین به ما حکم می‌کند که مجموعه فرضیات و حدسیات خود را در این باب که چرا بانک مورد نظر، دست به چنین کاری زده و پول پیامک‌های دارندگان حساب را از حساب آنها کسر کرده؛ به شرح زیر و خیلی شفاف و بدون بدگمانی‌های معمول، تقدیم حضور کنیم:

1- کشیدن مو از ماست: شاید که پول پیامک، چیز قابل‌داری نباشد؛ اما بانک مذکور خواسته به مشتریان محترم خود بفهماند ــ آن هم در عمل ــ که در حساب و کتاب‌های خود، دقیق و رقیق است و مو را از ماست می‌کشد بیرون. مبادا کسی خیال اختلاس به سرش زند!

2- قاطعیت و صمیمیت: بانک مذکور، هرچند که بانک شماست، اما صمیمیت و رفاقت سرجاش و شمردن گردوها سرجاش. حساب، حساب است و کاکا، برادر. با حساب گردوها که شل بگیرند، فردا نوبت حساب«سیبا»ست. سر کیسه شاید گرفتن به بیل.....(ببخشید؛ اشاره می‌کنند که سر کیسه غلط است و سر چشمه درست است. مهم نفس کار است که درست باشد. حالا چه سر چشمه باشد، چه سر کیسه!)

3- یادآوری نعمت: چون تا الان پیامک‌های بانکی برای ما مجانی می‌آمده؛ عین داستان همان ماهی داخل آب که معروف است؛ برای ما ارزش مادی پیامک‌ها معلوم نبوده و ای بسا همچین خیال می‌کردیم که لابد وظیفه مسئولان بانک هم هست که برای ما پیامک ارسال کنند که در طول هفته از تغییرات حسابمان با اطلاع باشیم و اصطلاحا آنلاین باشیم. خب خواستند که ارزش این پیامک‌ها را به ما یادآوری کنند. البته قابل شما را ندارد. مهمان ما باشید.

4- مدیریت زمان: حالا که همه هوش و حواس ملت به آزاد شدن بنزین معطوف است، بهترین وقت است که مدیریت‌های زمان‌شناس، برخی طرح‌های جزئی مورد نظرشان را پیاده کنند؛ بلکه کسی بو نبرد و آب از آب تکان نخورد. اگر هم خورد، هزار و یک راهکار برای پاسخگویی، داخل آستین هست. یکیش این که خب موقت است این طرح!

5- احتیاج و نیاز: خدا هیچ‌کس را محتاج نکند. تا نشوید، نمی‌فهمید چقدر سخت است. گاهی آدم مجبور می‌شود دست به کارهایی بزند که در حالت عادی دوست ندارد دست به آن کارها بزند. خب الان بانک‌های ما کلی بدهکاران کلان بانکی دارند که معلوم نیست پولی را که از بانک‌ها گرفته‌اند؛ چه کار کرده‌اند. حالا چه کار کرده‌اند، بخورد توی سرشان، معلوم نیست چرا پول‌های وام گرفته شده را پس نمی‌آورند و نمی‌آیند با بانک‌ها تسویه یا تصفیه کنند؟... خب، در این جور مواقع است که یک بانک، از پول یک پیامک ملت هم نمی‌تواند بگذرد. در حالتی که قطعا یک موی بدنش راضی به این کار نیست و الان از خجالت نمی‌توانند سرشان را بالا کنند.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها