ترقی در گفت‌و‌گو با جام‌جم عنوان کرد

امنیت جهانی بازیچه تروریست‌ها

هر روز اخباری مبنی بر پیوستن شمار زیادی از مردم اروپا و آمریکا به صفوف داعش منتشر می‌شود که این موضوع سوالاتی را درباره انگیزه‌های این گروه تروریستی ایجاد کرده است. در همین رابطه با حمیدرضا ترقی استاد دانشگاه و رئیس مرکز بین‌الملل حزب مؤتله اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید:
کد خبر: ۸۰۳۳۰۵
امنیت جهانی بازیچه تروریست‌ها

سازمان ملل می‌گوید 25 هزار نیرو از 100 کشور وارد خاورمیانه شده و به صفوف داعش پیوسته‌اند. این افراد چه چیزی را دنبال می‌کنند؟

داعش از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال جذب تروریست‌ها از کشورهای جهان است زیرا با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو شده و شماری از افراد این گروه یا از جنگ فرار کرده‌اند یا کشته شدند. داعش با جذب این نیروها که با گذرنامه‌های جعلی خود را از کشورهای مختلف به مراکز داعش می‌رسانند، در پی بازسازی نیروهای خود و ضربه زدن به ارتش سوریه و عراق است.

داعش یک برنامه دراز مدت را برای ناامنی و بی ثباتی در کشورهای منطقه دارد و علی رغم این‌که غربی‌ها می‌توانند جلوی گسترش داعش را بگیرند اما در برابر آنها کاملا سکوت اختیار کرده‌اند و اقدام امنیتی را انجام نمی‌دهند و از ادامه درگیری‌ها و بی ثباتی در منطقه پشتیبانی می‌کنند. دولت‌های منطقه نیز همچون عربستان، ترکیه و قطر وظیفه پشتیبانی مالی تروریست‌ها را برعهده دارند و تسلیحات لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

انگیزه این افراد برای پیوستن به گروه‌های تروریستی چیست؟

این انگیزه‌ها ناشی از تعصبات وهابی‌گری افراطی است که توسط علمای جاهل عربستان القا شده و مبنای فکری و عقیدتی ندارد. برخی دیگر نیز به خاطر پول به صفوف داعش پیوسته‌اند زیرا این گروه تروریستی مقادیر قابل توجهی را به اعضای خود پرداخت می‌کند.

دلیل ناکارآمدی ائتلاف ضد داعش چیست؟

ائتلاف ضد داعش با هدف مقابله با این نیروها شکل نگرفته است. همانطور که اخیرا یکی از فرماندهان داعش گفته بود اجازه تیراندازی به عناصر آمریکایی را نداریم که این موضوع نشان می‌دهد تشکیل ائتلاف بیشتر برای فریب افکار عمومی جهان در رابطه با مقابله با تروریسم است. ائتلاف ضد داعش در حقیقت ائتلافی خیالی است که بیشتر برای رصد کردن فعالیت داعش و پیشروی آن و نحوه عملکرد این گروه تروریستی در منطقه شکل گرفته است.

کشورهایی که رسما به ائتلاف ضد داعش پیوستند ابتدا تصور می‌کردند حرکتی علیه تروریسم صورت خواهد گرفت اما بعدها متوجه شدند که این ائتلاف با هدف حرکت در راستای اهداف آمریکا شکل گرفته است. بعضی از کشورها در همان ابتدای شکل‌گیری ائتلاف از این گروه خارج شدند که ژاپن یکی از این موارد بود. غیر از خود آمریکا و ترکیه که علنا همراه با داعش هستند، کشور دیگری حضور فیزیکی فعالی دراین ائتلاف ندارد.

وظیفه مسلمانان در این میان چیست؟

یکی از مهم‌ترین وظایف ملت‌های اسلامی این است که در ابتدا ریشه تولید گروه‌های افراطی را خشک کنند. علمای اسلام قبل از آن‌که به معلول این پدیده برخورد کنند، باید علت را از بین ببرند. زیرا اگر ریشه از بین نرود همچنان باید شاهد تولید چنین عناصر تروریستی و تکفیری باشیم که درکل امنیت جهانی را به خطر انداخته‌اند.

معصومه زارع‌ /‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها