سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران مطرح کرد

پایین‌ترین دستمزد برای کارگران ایرانی

می گویند حالا که بنزین گران شده است همه قیمت ها سر به فلک می کشد، وموج گرانی ها در شرایطی که امسال تنها هفده درصد به دستمزد کارگران اضافه شده ،همین رقم ناچیز را از جیب آنان با خود می برد.
کد خبر: ۸۰۳۲۱۸
بررسی تبعات افزایش قیمت بنزین با حضور 2 وزیر

آثار حذف یارانه بنزین تاکسی ها اولین شوکی است که مسافران می تواند نتایج آنرا در تردد های شهری احساس کنند چون با بالا رفتن نرخ کرایه ها وبه تبع تاثیر آن در خدمات جانبی،اولین واکنشی که بروز وظهور پیدا می کند درخواست کرایه اضافه از سوی رانندگان خودرو های مسافر بری است.

ظاهرا آثار تورمی افزایش قیمت بنزین و حذف سهمیه یارانه تاکسی ها وتصمیم دولت برای تک نرخی شدن وافزایش قیمت بنزین نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا در صدد باشند که دو وزیر نفت و اقتصاد را به مجلس و کمیسیون اقتصادی بیاورد تا در خصوص ابعاد تصمیم دولت توضیحی را دریافت کنند.

محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه مجلس از وزیران اقتصاد ونفت سوال خواهد کرد اما این راه امر آرامبخشی زود گذر است گفت:این راه حل نهایی نیست ولی به هر حال دولت ومجموعه باید متوجه شوند که زمان تک نرخی کردن به دلیل بحث مذاکرات وانتخابات مجلس الان نبود.

نماینده خمینی شهر با بیان اینکه در کلیت تک نرخی شدن بنزین اعتراضی نیست افزود:ما دچار رکود تورمی هستیم وهرچقدر ادعا کنیم که این اتفاق تاثیری در نرخ خدمات وگرانی اقلام اساسی ندارد نظر واهی است.

وی با بیان اینکه دولت باید در بحث حمل ونقل عمومی بازنگری نماید افزود:کسانی از حمل نقل عمومی بهره می برند که از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند لذا در اینجا از رئیس جمهور می خواهم بر اساس شعار تدبیر وامید وتوانمندی دولت در این بخش تجدید نظر کند ونرخ حمل ونقل عمومی را کار شناسی وبازنگری نماید.

بهتر بود قانون هدفمندسازی یارانه ها مبنای کار قرار می گرفت

محمدرضا پورابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی نیزدر گفتگو با مهر با اشاره به تصمیم دولت واینکه پایان سال گذشته چنین تصمیمی باید اتخاذ می شد گفت: نمی توان هر چند ماه یک بار شوک قیمتی را به اقتصاد کشور وارد کرد چون تبعات آن به گونه ای می شود که در ابتدای کار و با افزایش حقوق و دستمزد به نوعی شوک قیمتی به جامعه وارد شده و مجددا در خرداد ماه با افزایش قیمت سوخت چنین فضایی ایجاد می شود؛ ظرفیت عمومی جامعه پذیرش چنین شوک هایی را ندارد و از سوی دیگر چنین تصمیماتی زحمات دولت را در مهار و مدیریت تورم دچار چالش می کند.

نماینده کرمان ادامه داد: به نظر می رسد اگر قرار بود افزایش قیمت سوخت در کشور با این رویکرد اتفاق بیفتد، بهتر بود قانون هدفمندسازی یارانه ها مبنای کار قرار می گرفت، چراکه آن قانون بهتر می توانست به این مسئله کمک بکند؛ چون در این صورت بهتر تصمیم گرفته می شد که منابع حاصل از افزایش قیمت سوخت چگونه هزینه شود.

پورابراهیمی افزود: با این تصمیم دولت قیمت بنزین بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است اما این رویکرد می توانست بسیار جامع تر و در اجرای فاز دوم یا فازهای بعدی هدفمندی یارانه ها اتفاق بیفتد و این موضوع کمک می کرد تا منابع و مصارف این بخش بهتر مدیریت شود.

وی با اشاره به حذف سهمیه یارانه ای بنزین ناوگان حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: این تصمیم آثار و تبعات تورمی بسیار زیادی خواهد داشت؛ چراکه باید حداقل ها را برای قشر متوسط جامعه در نظر گرفت، باید از کسانی که از ناوگان حمل و نقل شهری استفاده می کنند حمایت شود و حداقل خدمات به آنها ارائه شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با توصیه به دولت برای حضور در این کمیسیون در ارائه گزارش درباره اهداف خود از این تصمیم و جمع بندی آن در کمیسیون گفت: هرچند اختیار این افزایش قیمت به دولت داده شده بود، اما تصور نمی کردیم که به این شیوه اقدام شود.

تصمیم دولت در تکنرخی کردن قیمت بنزین قانونی بود

از سوی دیگر برخی از نمایندگان مجلس در تایید اقدام دولت مبنی بر تک نرخی شدن بنزین از سوی دولت چنین تصمیمی را مربوط به قانون بودجه دانستند و یاد آور شدند که براساس قانون باید قیمت فرآوردههای نفتی نظیر بنزین و گازوئیل درصدی افزایش می یافت تا جلوی فروش‎‎ غیررسمی از سهمیههایی که وجود دارد را میگرفت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث تک نرخی شدن بنزین در راستای اجرای قانون هدفمندی بوده و دولت این تصمیم را در راستای طرح هدفمندی یارانه‌ها اتخاذ کرده است گفت: چنین اقدامی نیازبه اجازه مجدد از مجلس نداشته و ندارد .

حسین امیری خامکانی نماینده زرند به ایسنا گفت که البته باید منتظر بمانیم تا دولت کنترل گرانی هارا مدیریت کرده و کاری کند که افزایش قیمت بنزین اثر روانی بر روی تورم نگذارد.

وی افزود: خوب بود دولت در کلانشهرهایی که ساختار حمل و نقل عمومی فعال دارند، این طرح را اجرا و در شهرهای کوچک و روستاها که مردم می خواهند برای تامین مایحتاج خود رفت و آمد بکنند، به گونه دیگری برخورد می شد.

امیری خامکانی گفت:ما امیدواریم دولت با کنترل ، موجب افزایش قیمت در کالاهای اساسی و ناوگان عمومی نشود.

احتمال افزایش قیمت از نکات منفی اقدام دولت

عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه وبودجه نیز با بیان آنکه آزادسازی قیمت بنزین از تبعات مثبت و منفی برخوردار است، رفع مشکل نقدینگی در بازتوزیع محل هدفمندی یارانه ها را از نکات مثبت و احتمال افزایش قیمت برخی از محصولات مورد نیاز مردم را از نکات منفی این اقدام دولت عنوان کرد.

نمانده آمل در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه به طور معمول افزایش قیمت فرآورده های نفتی در ایران، تورم و افزایش ناگهانی برخی از کالاها و خدمات را به دنبال خواهد داشت، گفت: نظارت دولت در جلوگیری از سوءاستفاده برخی از ارائه کنندگان کالاها و خدمات در افزایش ناگهانی قیمت ها را در این برهه حساس بسیار ضروری و اگر در بخش هایی نیز به اجبار بایستی افزایش قیمت صورت گیرد، این اقدام باید تحت نظارت دولت و کاملا مدیریت شده باشد.

فاطمه امیری جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اشكان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
دلیل افزایش قیمت تخم مرغ چیست ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها