کشف 90 درصد جرایم سایبری در کشور، راه‌اندازی 80 هزار سایت با انگیزه مجرمانه در هفته، برخورد با اقدامات گروهک‌های تروریستی در فضای مجازی و خنثی‌شدن حمله هکر آمریکایی به وزارت نفت و تشریح بزرگ‌ترین سرقت‌های اینترنتی کشور از مهم‌ترین محورهای مطرح شده در همایش «جرایم سایبری در دنیای به هم پیوسته» بود.
کد خبر: ۸۰۲۲۶۷
جرایم سایبری، مردم هوشیار باشند

به گزارش جام‌جم، این همایش دیروز به میزبانی ایران و با حضور مهمانان خارجی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

وزیر کشور در سخنان خود با اشاره به کشف 90 درصد جرایم سایبری کشور از سوی پلیس تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های فنی موجب شده به‌رغم وجود 46 میلیون کاربر اینترنتی در مقایسه با دیگر کشورها، جرایم نسبتا پایینی در حوزه سایبری شاهد باشیم.

امروز توسعه روزافزون فضای سایبر و استفاده از فناوری نوین و نسل جدید در جهان موجب وابستگی زندگی مردم به این فضا شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی ادامه داد: با توجه به آسیب‌پذیری این فضا و روند رو به رشد مهاجرت از دنیای سنتی به فضای مجازی، خطر و میزان آسیب‌پذیری سامانه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات ـ که در این برهه برای همه کشورها حیاتی است ـ افزایش یافته است.

بر همین اساس، دولت‌ها باید برای کاهش تهدیدات ناشی از فعالیت‌های مجرمانه، تمهیدات لازم را در جهت تقویت امنیت در فضای سایبری و توسعه اقدامات نظارتی اتخاذ کنند و گام‌های جدی در جهت نهادینه کردن ثبات و امنیت در این فضا و مصون‌سازی آن بردارند.

وی همچنین به طرح‌ریزی و اجرای سازمان‌یافته جرایم سایبری در سطح دنیا و ماهیت فراملی و فرامنطقه‌ای آن اشاره کرد و گفت: این موارد موجب شده گروه‌های تروریستی، مافیای مواد مخدر، قاچاقچیان انسان و اسلحه، عاملان پولشویی و حتی مجرمان سنتی نیز با استخدام افراد متخصص و با استفاده از فضای سایبر، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

برخورد با گروهک‌های تروریستی در فضای مجازی

فرمانده نیروی انتظامی نیز در ادامه این همایش گفت: تنها پنج سال از افتتاح پلیس سایبری کشور گذشته، اما اقدامات بسیار خوبی توسط این پلیس انجام شده که می‌توان گفت امروز این پلیس با دیگر پلیس‌های سایبری که بیش از 15 سال از راه‌اندازی آنها گذشته می‌تواند رقابت کند.

سردار حسین اشتری ادامه داد: امروز متاسفانه گروهک‌های تروریستی از فضای سایبری برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند، اما پلیس سایبری کشور نیز اقدامات پیشگیرانه را در مقابل آنها انجام می‌دهد. وی تاکید کرد: تاکنون با عنوان فعالیت در گروه‌های تروریستی دستگیری نداشته‌ایم.

راه‌اندازی 80 هزار سایت مجرمانه در هفته

رئیس پلیس سایبری کشور، دیگر سخنران این همایش بود که با اشاره به این که در هر 12 ثانیه یک نفر قربانی جرایم سایبری می‌شود، گفت: هر هفته نیز 80 هزار سایت با انگیزه مجرمانه ساخته می‌شود.

حمله هکرها به سایت وزارت نفت

سردار کمال هادیانفر در رابطه با سایت‌های همسریابی گفت: سایت‌های همسریابی که متولی آن وزارت ورزش و جوانان است در کشور فعالیت ندارند و تاکنون به هیچ سایتی مبنی بر فعالیت‌های همسریابی مجوز داده نشده است و اگر سایتی از این طریق فعالیت کند، قطعا با آن برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: پشت پرده سایت‌های همسریابی اغلب کلاهبرداری و انحرافات اخلاقی نهفته است که این کلاهبرداران به نام کاربری و رمزعبور افراد دسترسی پیدا کرده و حساب بانکی آنها را خالی می‌کنند. به‌عنوان مثال فردی را دستگیر کردیم که 23 سرور مجازی در دنیا داشت و 70 ایمیل برای خود درست کرده بود.

وی با ترفند سایت همسریابی به حساب بانکی 2000 نفر دست پیدا کرده و 4000 اطلاعات از افراد به دست آورده بود که بازداشت شد.

سردار هادیان‌فر به یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های کشف شده در پلیس فتا اشاره کرد و گفت: شخصی که سابقه فنی هم داشته به یکی از بانک‌های کشور نفوذ کرده و از همین طریق توانسته بود به شبکه شتاب کشور نفوذ و 117 میلیون تومان را در مدت یک ماه برداشت کند که دستگیر شد.

وی همچنین به سایت‌های آموزش تولید مواد مخدر اشاره کرد و گفت: تمام سایت‌هایی که در کشور در حوزه مواد مخدر فعالیت ‌می‌کردند 656 سایت بود که شناسایی شد و 257 سایت نیز در حوزه آموزش تولید مواد مخدر در آپارتمان و خرید و فروش آن فعال بود که با پیگیری‌های پلیس فتا این سایت‌ها بسته شد و تعدادی هم دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتای کشور به شکایت هنرمندان اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از هنرمندان کشور شاکی بودند که صفحاتی در برخی از شبکه‌های اجتماعی به نام آنها ایجاد شده است و پلیس فتا نیز آن صفحات را حذف کرد. همچنین مردم می‌توانند گزارش ها و شکایات خود را به مرکز فوریت‌های پلیس فتا گزارش دهند.

وی با بیان این که شبکه اجتماعی اینستاگرام در کشور فیلتر نیست، گفت: نظام فیلترینگ هوشمند بر شبکه اینستاگرام حاکم است و مصادیق مجرمانه آن توسط شورای مصادیق مجرمانه حذف می‌شود. سردار هادیان‌فر به حمله هکرهای آمریکایی به وزارت نفت در سال جدید اشاره کرد و گفت: مرکز فوریت‌های واکنش به حملات سایبری که در پلیس فتا فعال است، توانست در سال جدید حمله هکرها به وزارت نفت را خنثی کند.

وی در تشریح این ماجرا اظهارکرد: IP این هکرها از کشور آمریکا بود و ما با نامه‌ای رسمی به آنها اعلام کردیم و دستور قضایی بین‌المللی نیز ارسال کردیم و این موضوع از سوی وزارت امورخارجه درحال پیگیری است. این هکرها در چهار روز تعطیلی ایران به وزارت نفت حمله کردند و ما توانستیم درگاه‌های حملات سایبری را متوقف کنیم و همچنین به هکرها واکنش نشان دهیم که حملات آنها خنثی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها