رئیس‌جمهور عراق، هراس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را بی‌دلیل دانست

روحانی: ملت عراق اجازه تجزیه این کشور را نخواهد داد

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور عراق به تهران، فواد معصوم در دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان، در رابطه با گسترش مناسبات دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداخت.
کد خبر: ۷۹۷۹۵۶

روسای جمهوری ایران و عراق در این دیدار، با اشاره به اهتمام جدی مسئولان 2 کشور برای توسعه روابط، بر همفکری، هماهنگی و همکاری در جهت شناسایی راه‌های گسترش مناسبات تهران - بغداد و نیز حل معضلات و مشکلات منطقه‌ای تأکید کردند. حسن روحانی در دیدار فواد معصوم تصریح کرد: ایران با هرگونه سخن و اظهارنظری که در آن نشانه‌ای از برهم خوردن وحدت عراق باشد، مخالف است و ملت بزرگ عراق نیز اجازه نخواهد داد کسانی در آن سوی آب‌ها و در محافل خود بخواهند در مسیر تفرقه و انشقاق در این کشور سخن گفته و تصمیم بگیرند.

روحانی با تأکید بر حفظ امنیت و ثبات در عراق گفت: تروریسم در منطقه مخاطره‌ای است که همه منطقه باید برای دفع آن به یکدیگر کمک کنند و اگر کسانی از طریق گروه‌های تروریستی و کمک به آنها، عراق را با مشکل مواجه کردند، باید بدانند این معضل در عراق باقی نمی‌ماند و برای آنها نیز خطرآفرین خواهد شد. رئیس شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد:‌ این طنز مضحک در تاریخ باقی خواهد ماند که کشورهایی به گروه‌های تروریستی پول بدهند و آنها را مسلح کنند و همان کشورها در زمان دیگری بگویند ائتلافی درست کرده‌اند تا همان تروریست‌ها را بمباران کنند. او با بیان این که ایران نسبت به امنیت و ثبات در عراق به عنوان کشور همسایه اهتمام دارد، اظهار کرد: زمانی که تروریست‌ها و داعش به مناطقی از عراق حمله کرده و آنجا را اشغال کردند جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که به ندا و درخواست دولت عراق برای کمک پاسخ مثبت داد. ما زمانی که احساس کردیم برخی از مناطق اقلیم کردستان و اربیل در معرض خطر است به آنها برای مبارزه با تروریست‌ها یاری رساندیم و همچنان در این مسیر در کنار دولت و ملت عراق خواهیم بود.رئیس‌جمهور کشورمان در بخشی دیگر از سخنان خود به همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق اشاره کرد و با تأکید بر این‌که منافع دو کشور در مسائل اقتصادی به هم گره خورده است، به کاهش ناعادلانه قیمت نفت و ضرر همه صادرکنندگان از این بابت اشاره کرد و خواستار همفکری و هماهنگی بیشتر برای تعادل بازار شد. رئیس شورای‌عالی محیط‌زیست به مسأله ریزگردها و آثار آن در دو کشور هم اشاره کرد و گفت: ریزگردها به مشکلی مشترک برای ما و منطقه تبدیل شده، بنابراین باید همه کشورهای منطقه در این باره به یکدیگر کمک کنند. روحانی در پایان از موضع عراق نسبت به مذاکرات 1+5 استقبال کرد و گفت: پایان موفقیت‌آمیز این مذاکرات به نفع همه خواهد بود.

معصوم: به توسعه روابط با ایران اصرار داریم

فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق نیز در این دیدار گفت: روابط دو کشور همواره گرم و خوب بوده است و اگر مهمان‌نوازی ایرانی‌ها از خانواده‌های عراقی نبود، آنها در معرض کشتارهای دسته‌جمعی رژیم بعث قرار می‌گرفتند؛ چنان که امروز نیز گورهای دسته‌جمعی در جنوب و مرکز عراق کشف می‌شود. ما همچنین کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به قربانیان حلبچه را فراموش نخواهیم کرد. وی با تأکید بر این‌که برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها اصرار داریم نیاز کشورش به استفاده از توان و تجربیات ایران در حوزه صنعت و کشاورزی را خاطرنشان کرد و گفت: عراق برای پیشبرد برنامه‌هایش در حوزه صنایع نفتی نیازمند متخصصان و دانش فنی ایران است.

روحانی: امنیت عراق، امنیت ایران است

رئیس‌جمهور کشورمان پس از این دیدار، در نشست خبری مشترکی با فواد معصوم، امنیت عراق را امنیت ایران دانست و تصریح کرد: ایران آماده است در راستای حفظ ثبات، امنیت و مقابله با تروریسم، هر مساعدتی را که دولت عراق بخواهد، انجام دهد. روحانی با بیان این‌که ملت بزرگ عراق اجازه نخواهد داد که ملت‌های دیگر برای تجزیه یا اختلاف در این کشور سخنی بگویند یا تصمیمی اتخاذ کنند، اظهار کرد: عراق، کشوری واحد و متحد است و به همه کشورهایی که در آن سوی دنیا برای آینده عراق خواب‌های آشفته می‌بینند، اعلام می‌کنیم که ملت عراق، ملتی واحد است و برای ثبات و انسجام خود به عنوان یک ملت بزرگ برنامه دارد.فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق در این کنفرانس خبری با بیان این‌که درباره یمن نیز از همان روز اول نظرمان بر آن بوده است که دخالت نظامی نباید در این کشور صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در یمن باید روی گفت‌وگو میان طرف‌های سیاسی تمرکز کرد چرا که جنگ در این کشور به ایجاد شکاف میان اقشار ملت یمن منجر خواهد شد.

فواد معصوم با اعلام حمایت از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 گفت: معتقدیم وقتی این مذاکرات به موفقیت برسد به نفع کشورهای منطقه و دوستداران صلح و امنیت در منطقه و جهان خواهد بود و قطعا هیچ دلیلی وجود ندارد که هیچ کشوری از این توافق‌نامه احساس ترس کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها