استقلال و پرسپولیس، این‌بار بهانه‌ای برای بدبازی کردن ندارند

دربی بازنده‌ها

بی‌آن‌که در کورس قهرمانی باشند یا شانسی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان داشته باشند، آماده می‌شوند تا در هفته پایانی لیگ چهاردهم، یک دربی دیگر را به نمایش بگذارند؛ این همه چیزی است که هواداران استقلال و پرسپولیس، در آستانه هشتادمین رویارویی 2 تیم از آن صحبت می‌کنند.
کد خبر: ۷۹۷۹۲۵

دربی تشریفاتی. شاید این بهترین عنوان برای بازی روز جمعه استقلال و پرسپولیس باشد. 10 روز قبل از آغاز لیگ برتر وقتی قرار شد استقلال و پرسپولیس در آخرین هفته به مصاف هم بروند، همه از حساسیت بالای این بازی گفتند و این‌که اگر یکی از این 2 تیم در کورس قهرمانی باشد چطور باید هیجان مضاعف دربی را کنترل کرد. آن زمان حتی بدبین‌ترین هواداران 2 تیم هم فکر نمی‌کردند وقتی لیگ به هفته سی‌ام خود برسد، خبری از استقلال و پرسپولیس در میان 5 تیم بالای جدول نباشد.

برای پرسپولیسی که در یک فصل گذشته 4 مدیر و 3 سرمربی به خود دیده قرار گرفتن در مکان نهم جدول خیلی تعجب‌برانگیز نیست. آنها با این همه بازیکن تاثیرگذار و گرانقیمت یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های نیم فصل دوم بودند و از 14 بازی خود فقط 11 امتیاز کسب کردند. پیروزی مقابل 2 تیم پدیده و پیکان در طول یک نیم فصل، آماری است تلخ و تاریک برای قرمزها که شاید هیچ‌وقت تکرار نشود.

اما استقلال با داشتن ثبات در مدیریت و کادر فنی خود، فقط کمی بهتر از پرسپولیس بود. آبی‌ها در جدول گرچه 14 امتیاز بیشتر از پرسپولیس اندوخته‌اند، اما جایگاهشان بهتر از ششمی نیست تا آنها هم از سهمیه آسیایی فصل بعد محروم باشند. چیزی شبیه نتایج فاجعه‌بار پرسپولیس در کل نیم فصل دوم، برای استقلال در 6 بازی اخیر این تیم رقم خورد؛ جایی که فقط 5 امتیاز کسب کرد و فقط یک بازی را به سود خود خاتمه داد.

10 امتیاز از 13 امتیازی که تیم قلعه‌نویی در این 6 هفته از دست داد، برای قهرمانی این تیم در لیگ چهاردهم کافی بود، اما مشکلات مالی و حاشیه‌هایی که حول نیمکت سرمربیگری این تیم چرخ می‌زد آنقدر گسترده بود که در اردوی آبی‌ها هم کسی به قهرمانی فکر نکند.

استقلال در بهترین حالت پنجم می‌شود و پرسپولیس هم اگر خوش‌شانس باشد می‌تواند لیگ را با عنوان هشتمی به پایان ببرد؛ اما اینها برای سرخابی‌ها انگیزه‌ساز نیست. انگیزه اصلی بازیکنان 2 تیم بردن برای مخفی شدن پشت یک فصل ناکامی است. حالا همه نگاه‌ها به این بازی است، به این امید که فصل برای هواداران پرشمار یکی از این 2 تیم با لبخند به پایان برسد.

استقلال که هفته پیش در ورزشگاه آزادی با نتیجه ۴ بر یک مغلوب تراکتورسازی شد، در آخرین بازی فصل اگر بتواند پرسپولیس را ببرد شاید بتواند تلخی‌ ناکامی‌های اخیر را از ذهن هوادارانش دور کند، خصوصا این‌که امیر قلعه‌نویی برای ماندن روی صندلی داغ سرمربیگری این تیم، نیاز مبرمی به شکست دادن پرسپولیس دارد. در سوی دیگر پرسپولیس هم می‌خواهد یک فصل پرحاشیه و پرنوسان را با یک پیروزی شیرین برابر استقلال به پایان ببرد. سرخپوشان که با حضور برانکو تا حدودی به آرامش رسیده‌اند، پیش از دیدار بزرگ و حیاتی خود برابر الهلال نیاز دارند که در این بازی حیثیتی هم پیروز شوند.

هشتادمین بازی استقلال و پرسپولیس ساعت 17 روز جمعه، پیش از آغاز دیگر دیدارهای هفته پایانی آغاز می‌شود؛ دیداری که امیدواریم به خاطر نبود حاشیه‌های کاذب زیبا و تماشایی برگزار شود.

عدد بازی

دربی پایتخت دوباره به بهار افتاد، فصلی که تا امروز سرخابی‌ها ۱۷ مرتبه در آن برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند و حاصلش ۷ برد برای استقلال، ۳ پیروزی برای پرسپولیس و ۷ تساوی بوده است. همچنین این چهارمین رویارویی 2 تیم در اردیبهشت‌ محسوب می‌شود، ماهی که باز هم برتری به سود آبی‌هاست، زیرا در آن 2 برد شامل ۳ بر یک و ۳ بر صفر به‌دست آوردند. البته آخرین تقابل 2 تیم در دومین ماه سال به ۱۳ سال و ۶ روز قبل از این دربی برمی‌گردد، مسابقه‌ای که برنده نداشت و با تساوی بدون گل به پایان رسید.

در مجموع ۷۹ نبرد تاریخی 2 تیم، استقلالی‌ها ۲۴ مرتبه و پرسپولیسی‌ها ۱۹ مرتبه پیروز شده‌اند و ۳۶ بازی دیگر 2 تیم هم با تساوی به پایان رسیده است. در این دیدارها استقلال ۷۳ مرتبه دروازه پرسپولیس را باز کرده و ۷۶ بار دروازه‌اش مقابل بازیکنان سرخپوش گشوده شده است.

در این بین آخرین برد پرسپولیس در آخرین تقابل 2 تیم در دوم آذر سال گذشته به‌دست آمد که این باخت یک بر صفر را با برتری ۲ بر یک عوض کرد. آخرین برد آبی‌ها در دربی هم به ۷ دربی قبل بازمی‌گردد، روز جمعه ۱۸ آذرماه ۹۰ که استقلال در رقابت‌های جام حذفی با ۳ گل پرسپولیس را مغلوب کرد.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها