رئیس اداره آمار واطلاعات سازمان بورس:

همه تلاشمان حفظ اعتماد در بازار سرمایه است

در حالی که مدت زمان زیادی از ماجرای ابطال معامله سهام پتروشیمی مبین به علت ظن به تخلف نگذشته،دیروز نیز معامله سهام شرکت لیزینگ ایرانیان به علت دسترسی غیرمجاز برخی افراد به اطلاعات نهانی باطل شدتا سوالات درباره نوع عملکرد بورس در فروش سهام و سلامت معاملات باردیگر مطرح شود.در همین حال جام‌جم دیروز ازکیوان شیخی، رئیس اداره آمار واطلاعات بورس تهران چند و چون این ماجراراپرسید:
کد خبر: ۷۹۶۷۱۱

چرا معامله سهام لیزینگ ایرانیان باطل شد؟

یکی از اصولی که در بازار سرمایه حاکم است، دسترسی منصفانه و عادلانه به اطلاعات تعیین کننده شرکت‌های بورسی است. نماد معاملات شرکت لیزینگ ایرانیان با توجه به این‌که ظن استفاده از اطلاعات نهانی توسط عده‌ای از افرادی که می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند، وجود داشت و این موضوع که توسط بورس اوراق و بهادار محرز شده بود باعث شد تا نماد شرکت جهت تعدیل درآمد هر سهم بسته شده و از سوی دیگر کلیه معاملات روز یکشنبه این نماد باطل شود.

چه نوع اطلاعاتی از این شرکت مورد سوءاستفاده قرارگرفته بود؟

این شرکت در آستانه ارسال اطلاعات به بورس درباره تعدیل درآمد هر سهمش بوده که در این میان عده‌ای که دسترسی به اطلاعات دارند زودتر وارد میدان شده واز این اطلاعات استفاده کرده‌اند. لذا از آنجایی که بحث دسترسی عادلانه در بازار سرمایه حاکم است تصمیم گرفته شد تا کلیه معاملات این شرکت دیروز باطل شود.

این ممنوعیت معاملات تا کی ادامه دارد؟

بعد از ارائه اطلاعات جدید توسط این شرکت، اطلاعات به قسمت ناشران بورس اوراق بهادار ابلاغ می‌شود و بعد از بررسی صحت این موضوع، نماد مجدد بازگشایی و فرآیند کشف قیمت دوباره در معرض دید خریدار و فروشنده قرار می‌گیرند و در نهایت آن اطلاعات جدید اثر خود را روی کشف قیمتی که در روزهای آینده اتفاق می‌افتد خواهد گذاشت. لذا مهم‌ترین دلیلی که باعث ابطال معامله سهام شرکت لیزینگ ایرانیان شده است همان پیامی بوده که ناظر معاملاتی سامانه معاملات ارسال کرده و گفته درز اطلاعات بوده است. در چنین مواقعی بورس اوراق بهادار به‌دلیل حساسیت زیاد، اقدام به ابطال کلیه معاملات آن شرکت کرده تا گزارش آن شرکت و همچنین کارشناسان بورس اعلام شود.

در روزهای اخیر اتفاق ابطال معاملات به دلایل مختلف تکرار شده است فکر نمی‌کنید این موضوع در اعتماد مردم به بازار سرمایه تاثیرگذار باشد؟

بیشترین عاملی که باعث ابطال معاملات می‌شود درز اطلاعات است. این ارسال اطلاعات هم در مورد لیزینگ ایرانیان توسط خود شرکت انجام شده است. درخصوص ابطال قبلی معاملات هم که درباره پتروشیمی مبین اعمال شد، بحث عدم دسترسی عادلانه برای انجام معاملات مطرح بود.یعنی یک ترافیکی برای سفارش‌گیری خرید ایجاد شده بود که در نهایت معدود افرادی توانستند سفارش خریدخود را وارد سیستم کنند. بار ترافیکی در سیستم معاملات باعث می‌شود تا سیستم از حالت عادی خارج شود. روز بعد از ابطال معاملات پتروشیمی مبین نیز ما برای هر فرد حقیقی و حقوقی به ازای هر نفر 100 هزار سهم تعیین کردیم که هم از بار ترافیکی سیستم کاسته شود و هم این‌که به صورت منصفانه هر خریدار بتوانداز عرضه‌ای که انجام می‌شود سهم خریداری کند.از اینها گذشته،همه تلاش ما این است که افزایش اعتماد درفضای بورس اوراق بهادار حاکم شود. چون یکی از پایه‌های اصلی فعالیت بورس اعتماد سهامداران است. این را هم بگویم که سیستم معاملات ما مشکلی ندارد و از این سیستم در همه دنیا استفاده می‌شود. اکنون در برخی شبکه‌های اجتماعی موضوعاتی مطرح می‌شود که صحت ندارد و این افراد باید از نظر شرعی در برابر اظهاراتشان پاسخگو باشند. عملکرد بورس در این زمینه در روزهای آینده مشخص خواهد شد که همه تلاش ما در راستای افزایش اعتماد سهامداران به بازار سرمایه است.

محمدحسین علی‌اکبری / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها