رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: 1500 فلامینگو در تالاب‌های شمال استان بویژه ماکو فرود آمدند.
کد خبر: ۷۹۵۳۴۲
فرود 1500 فلامینگو در تالاب‌های شمال آذربایجان غربی

امید یوسفی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تالاب‌های آق‌گل و قره‌بولاغ از مهم‌ترین مناطقی هستند که این فلامینگو‌ها در آنها فرود آمده‌اند.

وی اظهار کرد: در پی بارش‌های اخیر و ذوب شدن برف، آب تالاب‌های آق گل و قره بولاغ که دو تالاب فصلی است، افزایش چشمگیری داشتند که همین موضوع موجب حضور پرندگان در این ناحیه شده است.

یوسفی گفت: آب این تالاب‌ها شور هستند و گونه شاخص در حال زیست در این دو تالاب آرتمیاست که منبع غذایی بسیار خوبی برای پرندگان است.

وی اظهار کرد: این تالاب‌ها پرنده‌پذیر بوده و پرندگانی همچون فلامینگو، آنقوت، چنگر، انواع مرغابی‌ها، حواصیل، کشیم‌ها، آبچلیک‌ها، غازسانان و سنقر تالابی در فصول سرد و گرم سال در این تالاب زمستان و تابستان گذرانی می‌کنند.

یوسفی ادامه داد: جمعیت زیادی از فلامینگوها هم‌اکنون در حواشی سد ارس فرود آمده‌اند که با توجه به بارندگی‌ها و ناپایداری هوا تعدادی از این پرندگان از این منطقه به تالابهای ماکو سفر کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در صورت شرجی تر شدن هوای استان فلامینگو‌ها به عرضه‌ای شمالی و حتی تالاب‌های کشور جمهوری آذربایجان مهاجرت می‌کنند.

فلامینگو 130 سانتی‌متر طول دارد که با پاهای بلند و گردن دراز در رنگهای صورتی و سفید با منقار به پایین برگشته از سایر پرندگان آب چر متمایز است.

فلامینگو هنگام پرواز پاها و گردن را کشیده و در امتداد بدن قرار می‌دهد و سر را اندکی پایین نگه می‌دارد. این پرنده در مناطق ساحلی و دریاچه‌های شور و کم عمق زندگی می‌کند و لانه خود را به شکل توده کاسه‌ای از گل ساخته و در همان جا تولید مثل می‌کند.

تالاب آق گل در شمال شرق ماکو و در جنب روستای آق گل واقع شده، وسعت این تالاب 475 هکتار است و تالاب قره بو لاغ نیز در جنب تالاب آق گل واقع شده و در فصول پر باران وسعتی افزون بر 3000 هکتار است.

به‌دلیل وجود آرتمیا و غذای مناسب هرساله فلامینگو‌ها و دیگر پرندگان آبزی این تالابها را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها