کیست‌های ساده تخمدان خوش‌خیم هستند و در بیشتر موارد با درمان ساده بهبود می‌یابند. کیست‌های ساده تخمدان، زنان را در سن باروری و معمولا قبل از چهل سالگی درگیر می‌کند.
کد خبر: ۷۹۲۸۰۶

مولود توتونچیان، کارشناس مامایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کیست‌های تخمدان خود را با علائمی همچون نامنظمی قاعدگی، لکه‌بینی و اختلال قاعدگی و رشد موهای زاید نشان می‌دهد. وی بهترین راه تشخیص کیست تخمدان را سونوگرافی دانست و افزود: ساده‌ترین راه درمان این نوع کیست‌ها، قرص‌های ضدبارداری است که در دوره‌های دو تا شش ماهه با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شود، اما چنانچه اندازه کیست از شش سانتی‌متر بزرگ‌تر باشد باید جراحی شود. وی تاکید کرد: کیست‌های یاد شده قابل عود است و بیمار باید با توجه به داشتن علائم هر شش ماه تا سالی یکبار سونوگرافی شود. البته کیست تخمدان در صورت بی‌توجهی به درمان ممکن است دچار پارگی یا پیچ خوردگی شود که مشکلاتی را به همراه دارد.

مثانه عصبی، ناشی از تخلیه ناقص ادرار

آموزش به کودکان برای تخلیه بهتر ادرار و موظف‌کردن آنها برای این‌که هر چند ساعت یکبار ادرار خود را تخلیه کنند، نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلا به مثانه عصبی دارد.

سیدعباس اسحاق‌حسینی، متخصص اطفال در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: وقتی مثانه در فرآیندی منظم و دقیق به حجم خاصی برسد باید بدون این‌که فشار و عفونت به کلیه‌ها منتقل شود، بتواند خود را تخلیه کند و اگر به هر دلیلی اختلالی در این روند ایجاد شود فرد به مثانه عصبی مبتلا شده است. وی تصریح کرد: ضایعات مغزی، نخاعی، عضلانی یا انسدادهایی که در مسیر خروجی مثانه وجود دارد، می‌تواند موجب ایجاد مثانه عصبی شود که در نهایت باعث عفونت و فشار مکانیکی روی کلیه‌ها می‌شود و اختلال کارکرد کلیه‌ها را همراه دارد.

وی توصیه کرد: خانواده‌ها باید نحوه ادرار را در کودکان زیر دو سال ـ که هنوز توانایی کنترل دفع ادرار ندارند ـ بررسی کنند، زیرا از این طریق می‌توان متوجه شد کودک نارسایی یا عفونت کلیه نداشته باشد. پیشگیری از بروز عفونت ادراری در کودکان و مصرف بموقع آنتی‌بیوتیک‌ها در صورت ابتلا به عفونت‌های ادراری نقش موثری در کاهش ابتلا به مثانه عصبی دارد.

کنترل اولیه فشارخون کودک با رژیم و ورزش

فشارخون در کودکان اگر بیش از 95 درصد نسبت به سن، جنسیت و قد فرد باشد، بالا تلقی می‌شود. دکتر پروین اکبری، متخصص قلب کودکان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که شایع‌ترین علت ثانویه فشارخون در کودکان بیماری‌های کلیوی است، گفت: عفونت‌های کلیوی، شایع‌ترین علت افزایش فشارخون در کودکان است. تنگی عروق کلیه نیز می‌تواند به پرفشاری خون در کودک منجر شود.

وی تصریح کرد: خونریزی بینی، سردرد، سوزش ادرار، تکرار ادرار، ادم یا ورم پاها و ورم چشم هنگام خواب زمینه پرفشاری خون را فراهم می‌کند که خود را به صورت گرفتگی عضلات پا نشان می‌دهد. البته مشکلات تیروئیدی، دیابت، استرس و چاقی نیز از دیگر علت‌های بروز فشارخون در کودکان است. البته کنترل رژیم غذایی و ورزش از توصیه‌های اولیه درمانی برای فشار خون کودکان است، اما برای فشارخون‌های متوسط و بالا علاوه بر توصیه فوق باید درمان مناسب نیز تجویز شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها