برنامه شب گذشته «هفت» در حالی روی آنتن شبکه 3 سیما رفت که آنا نعمتی بازیگر سینما بعد از مدتها مهمان برنامه «هفت» شد وپس از نمایش تصاویری از آنا نعمتی، گبرلو وارد گفتگو با این بازیگر شد.
آنا نعمتی در ابتدای برنامه در واکنش به پخش تصاویر دوران بازیگری خود گفت :با دیدن تصاویر هیجان زده شدم زیرا خیلی از خاطرات فراموش نشدنی برایم یاد آوری شد. اولین فیلم من «هیوا» بود در آن زمان بازیگری را در کلاس استاد سمندریان می گذراندم و افراد زیادی برای گرفتن تست سراغ من میآمدند و من تست های زیادی دادم تا اینکه باباپور به سراغم آمد و در حضور آتیلا پسیانی تست دادم و با انتخاب شدنم برای نقش «گلشن»، خیلی خوب دیده شدم.
وی در ادامه افزود:ورود من به بازیگری اتفاقی بود. در آن زمان بیشتر تمرکز بازیگران روی تئاتر بود تا اینکه اساتیدی مثل «اسماعیل شنگله » برای تدریس سینما آمدند.
بازیگر فیلم «عصر یخبندان» عنوان کرد: استاد سمندریان همیشه از بیان من ایراد می گرفت و به همین دلیل من دوباره دوره بیان دیدم. در 18 سال پیش دوره ای که با سمندریان گذراندیم سبک سلاسکی بود و کتاب هایی که مطالعه می کردم سوال داشتم که چرا نظر سلاسکی و ادلور در باره بازیگری با هم فرق دارد؟
وی افزود: اتفاق ویژه ای افتاد و من بعد از فیلم «یکی می خواد باهات حرف بزنه» به شدت در گیر نقش «لیلا»بودم و نمی توانستم آن را فراموش و یا نقش دیگری را بازی کنم. وقتی به خاطر شرکت در یک برنامه به امریکا رفتم به واسطه کارنامه ای که داشتم من را برای شرکت در یک دوره سه ماهه کلاس های بازیگریشان پذیرفتند.
این بازیگر خاطرنشان کرد:کلاسهای سمندریان و هالیوودیها یک جور لازم و ملزم هم بودند. این کلاس ها،نقطه مخالف کلاس سمندریان بود و بعد از 16 سال حضور من در سینما و تلویزیون جذاب بود.
نعمتی گفت: فیلم «انارهای نارس» بهترین کار من در این سالها است. من همیشه فکر می کردم به خاطر ظاهر و استایلم نتوانم چنین نقشهایی را بازی کنم. اما با پیشنهاد نقش «انسی» به من یک آرزوی محال من بر آورده شد.
وی ادامه داد: برای بازی در فیلم «انارهای نارس» چندین کیلو وزن اضافه کردم و گریمی عجیب روی صورتم شد کارگردان به من گفت از گریم صورتت ناراحت نیستی ؟ من گفتم از شما خواهش می کنم طوری گریم کنید که صورتم تغییر کند و آنها بینی من را با گذاشتن ویژوال تغییر دادند.
بازیگر فیلم «یکی می خواد باهات حرف بزنه» عنوان کرد: «انار های نارس» بزرگترین اتفاق بازیگری من به حساب میآید. چون همیشه حسرت این نقش را داشتم و قصه ی آن پر از ارزش های انسانی بود. شخصیت انسیه برآمده از شرایط فرهنگی اجتماعی ما و قابل لمس برای بیشتر مردم است.
وی افزود: در این کار فیلمنامه قوی و تیم خوب ترس من را برای قالب شکنی کم می کرد. من بعد از لحظه ای که فیلم برای دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو انتخاب شد و جوایزی که در مسکو و دیگر جشنواره ها و محافل خارجی گرفت تازه باور کردم که موفق شدم و آن ترس ابتدای کار کم شد. الان خوشحالم که فیلم توانست راه خود را پیدا کند و موفق باشد.
آنا نعمتی گفت: زیبایی برای بازیگر در اصل تعریف خاصی ندارد. در هنر اولین شرط برای حضور و ماندگاری هنرمند سیرت زیبا است. من هم در اوایل دغدغه زشت نشدن داشتم. دوربین به حدی واقعیت ها را نشان می دهد که از زشت شدنت می ترسی. اما بعد از مدتی خواهی فهمید که دوربین سیرت زیبا را نمایش می دهد و گذشت زمان به تو این مسئله را می آموزد. من بعد از یک مدت فراموش کردم که صورتم در کجای دوربین قرار می گیرد و بر خلاف درس های گذرانده علاقه داشتم ساختار های قبلی را بشکنم و تیپ های تکراری بازی نکنم.
بازیگر فیلم «آل» خاطر نشان کرد: به نظرم در سینمای ایران سختیهای فراوانی وجود دارد. مخصوصا در حال حاضر نسل جدید با دیدگاه سینمای جهانی پیش می روند. کار در سینما در دهه های قبل اسان تر بود و به این اندازه دور خوانی و تمرین نداشتیم.
وی ادامه داد: برای مثال در «یکی می خواد باهات حرف بزنه» و «انارهای نارس» برای باور پذیرتر کردن نقشم 10 کیلو اضافه وزن پیدا کردم و 2 سال کار نکردم و وزنم در حال بازگشت به حالت ایده آل بود که «انارهای نارس» به من پیشنهاد شد. در این فیلم شرایط بسیار سخت بود و روز اول گریم با لباس های خاص به همراه عوامل به پایین شهر رفتیم. من «انسیهای» مختلف را دیدم و با آنها آشنا شدم و با صحنه اول فیلم زندگی کردم.
این بازیگر اظهار داشت: مطالعه ،فیلمنامه، قابلیت های نقش و حضور یک کارگردان کار بلد و عوامل حرفه ای دیگر و همچنین دیدگاه کارگردان و اینکه تو بدانی او چقدر مسلط است نکته ی بسیار مهمی است. بازیگر هر چقدر هم که حرفه ای باشد حتما خطا هم خواهد داشت. من در امتداد حس و بازی یک جاهایی اشتباه کردم و این کارگردان است که در چنین مواقعی می تواند تو را راهنمایی کند.
آنا نعمتی گفت: من به تمام آرزوهایم رسیده ام زیرا «رایکا» دختر 13 ساله ی من و پدر و مادر خوبم در کنارم هستند و دستشان را میبوسم. دخترم بزرگ ترین انگیزه ی من در زندگی است و خوشحالم که چنین فرزند فهیمی دارم.
بازیگر فیلم «انار های نارس» خاطر نشان کرد: خوشبختانه مردم ما آگاه هستند و قهر آنان با سینما به مدیریت های اشتباه برمیگردد. ما فقط بلدیم میز گرد تشکیل دهیم و هیچ کاری را پیش نبریم. دردناک است که سینما در فروردین 94، 60 درصد کاهش مخاطب داشته است.
وی ادامه داد: تفکر ما باید به سمت سینمای فرهنگ و اندیشه برود تا با کمک همه سینمای مستقل و اندیشمند داشته باشیم و سلیقه مخاطب را عوض کنیم شاید مخاطب به دنبال فیلم های جنجالی نباشد. اگر سینما در جهت رشد فرهنگ، هنر و اندیشه قدم بردارد پیشرفت خواهد کرد. در حال حاضر توسط مسولان تلاش می شود اما باید بستر سازی مناسب شکل گیرد و لازمه ی آن پشت میز گرد نشستن نیست. مردم سینما را دوست دارند اما چرا به سراغ جامعه شناسی نمی رویم تا بفهمیم خواستار چه چیزی هستند؟
نعمتی عنوان کرد: این یک موضوع طبیعی است که هر هنر پیشه باید در هر فصل اکران یک فیلم داشته باشد. اما هنر مندان ایرانی روز به روز زیاد تر و تعداد ورودی به کلاس های بازیگری هم بیشتر می شود. خانواده ها نیز با امید به بازیگر شدن فرزندشان هزینه می کنند. با ورود فرزندشان به این عرصه دوست دارند پیشرفت کند اما خیلی ها با بازی در فیلم به مرور محو می شوند.
وی افزود: ما نمی توانیم در سینمای ایران ستاره را تعریف کنیم هنرمندان ما امنیت شغلی ندارند سینما هیچ وقت بیمه نبوده چهرههای پیشکسوت برای هنر مند ما است. در این سالها هیچ جوابگویی برای پاسخ به سوالات بازیگران وجود ندارد از خانه سینما در مورد بیمه پرسیدم هیچ جوابی نداشت. الان بیمه تئاتر بعد از 15 سال قطع شده یک بازیگر باید پولش را خرج کدام مسئله زندگیش کند ؟من هنوز هم از بیمارستان تجریش رد می شوم یاد فتحی می افتم می گویم اگر من کار نکنم چه بلایی سرم خواهد آمد؟ آن شش ماهی که بیکار بودم چه کسی از من سراغی گرفت؟ما فقط استاد استاد می کنیم. استاد جایگاه دارد.
این بازیگر افزود: از زمانی که وارد بازیگری شدم گلچهره سجادیه استادم بود. الان او کجاست ؟ شاید او با سینما قهر است. این ها سرمایه های هنری ما هستند چه سرمایه گذاری بر رویشان می شود؟ ما بازیگران در جاهای مختلف همه ی تلاش خود را می کنیم که هنر مندان ماندگار باشند ناراحت کننده است شنیدن خبر بیماری هنر مندان و فراموش شدن انها .مشکلات ما هزار جور است و من نمی دانم درد دلم را با کجا بکنم و در جواب او گبر لو به طنز گفت:حالا که دارید با صدا و سیما درد دل می کنید!
وی ادامه داد: آرامشی برای هنرمندان ما وجود ندارد. گاهی اثری از یک هنر مند خوب میبینیم می گوییم چرا او این کار را کرده است؟ در صورتی که باید دلیل را فهمیده و به او کمک کنیم. استاد سمندریان می گفت: در همه جای دنیا ورود به سینما مثل قیف می ماند. افراد انقدر تلاش می کنند تا بتوانند وارد شوند و وقتی وارد می شوند ماندگار هستند ولی در ایران ژبر عکس است همه وارد سینما می شوند اما ماندگاری آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد. این ها درد دل شخصی من نیست.
آنا نعمتی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم سازمانی در یک روز که به سن بازیگری من قد بکشد پیدا شود که ما عضوش شده و بازنشستگی داشته باشیم هنر مند از احساس و روحش مایه می گذارد رسیدن به یک نقش آسان نیست هنوز وقتی به لحظه های «لیلا » فکر میکنم حالم بد میشود و دخترم هم آسیب دید و من غم را در چشمانش می دیدم و این آسیب ها و تلنگرها نهایتا هر فردی را خورد می کند.
وی افزود: باید هنر ایرانی همیشه در دنیا حرف اول را بزند همین طور که الان هست سینما را نجات دهید و هوای هنرمندان را داشته باشیم. حال عزیزانی را که نمی دانیم کجا هستند، جویا شویم و اگر به جوانان امید می دهیم راه درست را به آنها بیاموزیم اینگونه نباشد که دوره ای بزرگ شان و بعد فراموش کنیم یک فرد تنها 2 یا 3 بار می تواند بعد از زمین خوردن بلند شود در پایان از صدا سیما می خواهم به سینما کمک کند و با کمتر کردن هزینه تیزرها سبب آگاهی مردم از فیلمها شود. خانواده سینما مردم را دوست دارند برای سینما هنر و تجربه هم آرزوی موفقیت دارم. (روابط عمومی برنامه هفت)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم
ابراهیم الموسوی، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با «جامجم»:
در گفتوگو با بهرام کلهرنیا، دبیر هفدهمین جشنواره تجسمی فجر عنوان شد
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران درگفتوگو با «جامجم»: