گزارش خبرنگار پارلمانی جام جم آنلاین

وزیر آموزش و پرورش کابینه روحانی رفتنی شد

رویکرد مجلس به درخواست استیضاح وزرا

همدلی و همزبانی بهارستان و پاستور

طبل استیضاح وزرا در سال آخر مجلس نهم در حال نواخته شدن است و تذکرات به هیات رئیسه مجلس برای اعلام وصول درخواست ها بالا گرفته اما همچنان مقاومت در مقابل نظرات با استدلال «گفتگو حلال بسیاری از مشکلات است» و تاکید بر شعار سال مبنی بر« دولت و ملت همدلی وهمزبانی» ادامه دارد.
کد خبر: ۷۹۱۴۸۳
همدلی و همزبانی بهارستان و پاستور

این روزها صحبت از طرح استیضاح های جدید بین نمایندگان زیاد است که البته هیچکدام هم خیلی جدی نیست ولی برخی تلاشها وپیگیری ها نشان می دهد طراحان کمر همت بسته و قصد برکناری وزیری را که آنرا ناتوان می دانند دارند.

استیضاح وزرای ارشاد، کشور، نفت، آموزش و پرورش ،نیرو ،صنعت، کار و تعاون و رفاه اجتماعی از جمله درخواست هایی است که زمزمه آن در میان بهارستان نشینان و مطبوعات شنیده می شود.

البته در میان این درخواست ها ظاهرا استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که یک کارت زرد مجلس را نیز در کارنامه خود دارد باقوت بیشتری از سوی نمایندگان درحال پیگیری است.

چهارم آذر ماه سال گذشته علی ربیعی اولین کارت زرد خود پس از بررسی سؤال ملی محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان را گرفت و ظاهراً پیگیری‌های همین نماینده است که تاکید دارد با حدود 40 امضا،استیضاح وزیر را تهیه و تقدیم هیات رئیسه مجلس کرده است.

کاهش رشد بخش سرمایه گذاری در بخش تعاون و کوچک شدن این بخش از اقتصاد کشور در ماه​های گذشته، عملکرد ضعیف وزارتخانه تعاون، عملکرد ضعیف بانک توسعه تعاون توزیع نامتوازن تسهیلات در استان ها، مسئولیت پذیری تعدادی از مدیران وزارتخانه جهت پرورش سرمایه اجتماعی، فقدان هماهنگی مدیریت کلان وزارتخانه تعاون با نهادهای مرتبط و همچنین تلاش کافی نکردن وزارتخانه در جهت رشد اشتغال​زایی از دلایل نمایندگان درخواست کننده استیضاح ربیعی وزیر تعاون است.

محمد رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید دارد که عملکرد ضعیف وزیر در چنین وزارتخانه مهمی باعث شده که اراده کافی برای استیضاح وزیرکار در مجلس وجود داشته باشد.

نماینده کرمان گفت:وزارت رفاه به اندازه 5 وزارت اقتصادی حجم عملیات دارد اما درخصوص حوزه کاری خود اصلاً پاسخگو نیست.

البته برخی از نمایندگان امضا کننده استیضاح علی ربیعی از جمله حسین طلا نماینده تهران و محسن صرامی نماینده خمینی شهر در گفتگو با جام جم آنلاین بر این نظر هستند که درصورت پاسخگویی و گفتگو قطعاً امضای خود را پس خواهند گرفت.

محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه پیگیر چندین استیضاح بوده تاکید دارد که باید با گفتگو وتفاهم مباحث را حل کرد .

وی افزود:به تجربه ثابت شده که با همدلی وگفتگو، وزرا به برخی تعهدات خود عمل کرده‌اند که یکی از آنان وزیر کار است.

نماینده خمینی شهر با بیان اینکه به عنوان یکی از امضا کنندگان استیضاح وزیر کار قصد دارد امضای خود را پس بگیرد گفت: دیگر موضوعیتی برای استیضاح وجود ندارد چرا که آقای ربیعی به تعهدات خود عمل کرده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر استیضاحی که موضوعیت دارد وزیر صنعت معدن وتجارت است چرا که وزیر با عملکردی که داشته صنایع خانگی را به نابودی کشانده و باید بازنشسته شود.

حسین طلا نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان نیز که یکی از امضا گنندگان استیضاح است تاکید دارد که با گفتگو می‌توان بسیاری از سوالات وابهامات را بر طرف کرد تا کار به استیضاح نکشد.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه نمایندگان مجلس برای پاسخگو کردن وزرا ابزاری جز سوال تحقیق و تفحص و نهایتاً استیضاح ندارند یادآور شد: بهتر است وزرا نیز در سال همدلی وهمزبانی، بیشتر به ملت پاسخگو باشند تا نمایندگان مجبور نباشند از ابزار قانونی خود استفاده کنند.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون اجتماعی نیز در مخالفت با استیضاح وزرا تأکید کرد در جایی که می‌توان با گفتگو مسایل را حل کرد نیازی نیست که با استیضاح وقت مجلس گرفته شود.

وزیر اسبق وزارت رفاه و تامین اجتماعی و نماینده فعلی کرمانشاه با بیان اینکه در فضایی دوستانه می‌توان مسایل را حل کرد یادآور شد که در سال همدلی و همزبانی باید آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم.

محمد اسماعیل سعیدی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی نیز با اشاره به اینکه فعلاً انجام استیضاح به صلاح نیست گفت:با استیضاح مشکل حل نمی‌شود و باید مشکلات با نشست های تخصصی در کمیسیون ها برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی وزرا نمی توانند خواسته برخی نمایندگان را تحقق ببخشند افزود:برخی نمایندگان نظرات منطقه ای دارند و از وزرا درخواست‌هایی دارند که باید به تصویب هیأت دولت برسد لذا عملاً دست وزیر بسته است و باید درک کردکه وزیر هم تابع دولت است.

فاطمه امیری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها