به گزارش جام جم آنلاین، کیا کارنز به نسبت مدل پیشین خود حدود 20 میلی متر از طول کوتاه تر، 15 میلی متر از عرض باریکتر و 45 میلی متر هم از ارتفاعش کاهش یافته که در مجموع ابعاد آن در طول به 4545 میلی متر، عرض آن به 1820 میلی متر و ارتفاع آن نیز به 1720 میلی متر رسیده است، ولی در عوض 50 میلی متر فاصله بین دو محور آن افزایش یافته و به 2700 میلی متر رسیده که موجب افزایش فاصله صندلیها با یکدیگر و به دنبال آن افزایش فضای پای سرنشینان شده است و با اصلاح فضای داخلی کابین هم حدود 71 لیتر حجم داخل کابین بیشتر از مدل قبل خود شده که در مجموع به 1650 لیتر علاوه بر خواباندن صندلیهای دو ردیف عقب، رسیده است.
طراحی بیرونی خودرو نیز خیلی بهتر از نسل قبل طراحی شده که همانطور هم که در ابتدا گفته شد، ظاهری شبیه به کیا «Ceed» پیدا کرده است که از مهمترین قسمتهای آن میتوان به جلوپنجرهای مشبک به سبک جلوپنجرههای کیا کادنزا و کیا سید، چراغهای تمام LED زیبا با پس زمینهای تاریک و مه شکنهای اطراف سپر با قابی مربعی شکل در نمای جلو و یک اسپویلر سقفی بزرگ نسبت به سایر اتومبیل ها و چراغهای دو تکه کشیده شده از روی درب عقب تا اطراف بدنه و شب نماهای اطراف سپر در نمای عقب اشاره کرد.
داخل اتومبیل هم طراحی اجزا در کنار یکدیگر همخوانی بینظیری داشته و با استفاده از دو ترکیب رنگ بندی در مجموعه سپر و همچنین شکل گیری فضای داخلی کابین هم محیطی زنده و نسبتا شاد را در کنار تجهیزات و امکانات روز صنعت اتومبیل سازی ارائه کرده است.
کیا در بخش فنی اتومبیل هم برای راحتی بیشتر راننده و هدایت بهتر اتومبیل، یک سیستم فرمان هیدرولیکی به همراه یک غربیلک فرمان خوش دست را در اختیار راننده قرار داده و برای خنثی کردن حداکثری ارتعاشات وارده از سطح زمین به کابین و همچنین افزایش سطح رفاهی حاکم در فضای کابین هم از یک مجموعه سیستم تعلیق پیشرفته استفاده کرده که بر روی محورهای جلو سیستم تعلیق مستقل مک فرسون برای هر یک از چرخهای جلو و بر روی محور عقب هم یک سیستم تعلیق چند اتصاله یا مولتی لینک را نصب کرده است.
برای مهار صحیح اتومبیل به بهترین شکل ممکن هم کیا به طور استاندارد در بخش ترمزی از ترمزهای دیسکی خنک شونده 300 میلی متری بر روی چرخهای جلو و ترمزهای دیسکی 284 میلی متری بر روی چرخهای عقب استفاده کرده است.
در قسمت اصلی اتومبیل یعنی بخش مولد قدرت کارنز هم کیا چند نوع پیشرانه مختلف را مورد استفاده قرار داده است.
پیشرانه کارنز وارداتی به طور کل متشکل از یک موتور درون سوز بنزینی 2 لیتری چهار سیلندر خطی 16 سوپاپه یورو 3 با انژکتورهای پاشش مستقیم و حجم دقیق 1998 سی سی سیلندر است که با مصرف سوخت شهری 11.5 لیتری و مصرف 8 لیتری سوخت در بزرگراه و همچنین مصرف ترکیبی 8.4 لیتری سوخت در صد کیلومتر مسافت پیموده شده، حداکثر 145 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6000 دور بر دقیقه و حداکثر 188 نیوتن متر گشتاور را هم در محدوده 4250 دور بر دقیقه تولید میکند که با ارسال این نیرو به یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، پس از تبدیل دور و گشتاور به محورهای جلو و در نهایت وارد رینگهای 16 اینچی با سایز لاستیک 60/205 میشود تا زمینه را برای رسیدن حداقل شتاب صفر تا صد این اتومبیل 1563 کیلوگرمی در 11 ثانیه فراهم کند.
از سایر امکانات و آپشنهای مورد استفاده در کیا کارنز هم میتوان به 2 کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای ضد قفل ABS، سیستم کلید ضد سرقت دارای قفل مرکزی در اختیار راننده، ریموت کنترل رادیویی، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم در جهت عمودی به همراه دکمههای تنظیم سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق، دریچه خروجی هوا برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگو با قابلیت پخشCD و مجهز به پورتهای ورودی USB ،AUX و iPod Cable، نمایشگر میزان باد تایرها، نمایشگر اطلاعات سفر و نمایشگر اطلاعات راننده، سیستم هوشمند پشت سریها برای جلوگیری از صدمات در بروز تصادف، روکشهای چرمی صندلیها، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی با روکش چرم و پشت سری فعال و همچنین سیستم هوشمند تنظیم برقی به همراه گرمکن، تنظیم برقی تمام پنجرهها، سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها، سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی، مه شکن، سنسور پارک و... اشاره کرد.(خودروبانک)
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد