جام جم آنلاین گزارش می دهد

پیام سفر احمدزی؛ حضور ایران یعنی امنیت

اشرف غنی رئیس ‌جمهور افغانستان امروز برای دیداری رسمی وارد تهران ‌شد. کارنامه تاریخی روابط دو کشور نشان می‌دهد که ایران و افغانستان از ظرفیت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دینی بسیاری برای توسعه روابط برخوردار می‌باشند. اشرف غنی در حالی شش ماه از دوران ریاست جمهوری‌اش را سپری می‌کند که افغانستان با چندین چالش مواجه است.
کد خبر: ۷۸۹۴۴۵
راهکارهای دو همسایه

بخش مهمی از چالشهای افغانستان را بحران اقتصادی این کشور تشکیل می‌دهد. به رغم 13 سال حضور اشغالگران در افغانستان وعده‌های آنها برای بازسازی این کشور محقق نشده در حالی که عملیات‌های نظامی و حضور آنها زمینه‌ساز ویران‌تر شدن افغانستان گردیده است و بحران امنیتی ، تولید گسترده مواد مخدر، شرایط بدی را پیش‌روی افغانستان قرار داده است.

محور دیگر، امنیت افغانستان است. آمارها نشان می‌دهد که 13 سال حضور بیگانگان در افغانستان عملا دستاورد امنیتی برای این کشور نداشته چنانکه از یک سو ادعای غرب مبنی بر تشکیل ارتش مقتدر افغانستان اجرا نشده و از سوی دیگر گروه‌های تروریستی از جمله طالبان همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. جالب توجه آنکه این گروه‌ها به مذاکره و حتی روابط با کشورهای غربی مشغولند که زمینه‌ساز ناتوانی دولت و ارتش افغانستان برای مقابله با آنان شده است.

با توجه به این شرایط و به ویژه کارنامه ناموفق حضور بیگانگان در افغانستان برای این کشور و منطقه می‌توان گفت که توسعه روابط با ایران از اهمیت بسیاری برای کابل برخوردار است و می‌تواند در سطوح وسیع تری گسترش یابد. در این میان برخی سیاستهای افغانستان نظیر رویکرد تعاملی با طالبان که بحران‌ساز منطقه هستند وابستگی و برخی توافقات کابل با کشورهای غربی که 13 سال عامل اصلی بحران این کشور و منطقه بوده‌اند. برخی گرایشات منطقه‌ای افغانستان نظیر حمایت از جنگ‌افروزی عربستان در یمن که مورد تایید مردم افغانستان نیز نمی‌باشند، می‌تواند تاثیرات منفی بر تعاملات منطقه‌ای افغانستان داشته با شد حال آنکه این کشور با رویکرد بر دوستان واقعی خود در منطقه نظیر جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای خروج از بحران‌های کنونی کسب نماید که مسلما اراده دولت و ملت افغانستان نیز بر این امر استوار است و برخی سیاستهای نادرست آنها برگرفته از برخی مولفه‌های درونی و بیرونی است که برای رسیدن به مطلوب خود باید با آنها مقابله نمایند.

قاسم غفوری - جام حم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها