روحانی: اگر توافق نیز انجام نشود، سازمان تحریم به صورت قبلی نمی‌تواند ادامه پیدا کند

«وین»، میزبان دور تازه گفت‌وگوهای ایران و 1+5

درحالی‌که پیش از این گفته شده بود که دور تازه گفت‌وگوهای ایران و 1+5 روز سه‌شنبه این هفته برگزار می‌شود، سیدعباس عراقچی دیروز از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای از چهارشنبه خبر داد و گفت که «وین»، میزبان دور تازه این مذاکرات خواهد بود.
کد خبر: ۷۸۸۸۹۳

همزمان اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدارهای دوجانبه «هلگا اشمیت» مدیر سیاسی اتحادیه اروپا و «عباس عراقچی» مذاکره‌کننده ایرانی از بیست‌ودوم آوریل در وین آغاز خواهد شد و این مذاکرات در بیست‌وسوم آوریل با حضور دیگر مدیران سیاسی گروه 1+5 ادامه خواهد یافت.

در همین حال خبرگزاری صداوسیما به نقل از فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش داد که وی گفته درمورد تبدیل شدن توافق اولیه درباره برنامه هسته‌ای ایران به یک توافق نهایی تا پایان ماه ژوئن، «اطمینان» دارد.

این همان موضعی است که جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست «جی ـ 7» اتخاذ کرد و گفت که به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی خوشبین است.

فرانک اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز اظهار کرد: جان کری این اطمینان را به همتایان خود در نشست جی ـ 7 داده که کاخ سفید معتقد است «کنگره با توافق هسته‌ای که بر مبنای چارچوب تفاهم سوئیس باشد، موافقت خواهد کرد.»

اشتاین مایر افزود: ما همه امیدوار هستیم پس از 12 سال به نتیجه‌ای مطلوب برسیم که این امر راه را برای مذاکره در دیگر مقولات نیز هموار خواهد کرد.

در حاشیه نشست جی ـ 7، وزرای خارجه هفت کشور از نتیجه نشست سوئیس نیز اظهار رضایت کردند، اما اظهار داشتند هنوز نکات کلیدی برای مذاکره باقی مانده‌ است. آنها تاکید کردند از تلاش‌های صورت گرفته توسط ایران و دیگر طرفین مذاکره حمایت می‌کنند و توافق نهایی که سی‌ام ژوئن ضرب‌الاجل نهایی برای آن در نظر گرفته شده، این اطمینان را خواهد داد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

هونگ‌لی، سخنگوی وزارت خارجه چین هم با ابراز امیدواری به نتیجه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی از طرف‌های حاضر خواست تا برای دستیابی به توافق جامع تلاش کنند.گفته شده است که باراک اوباما 23 و 24 اردیبهشت درباره مذاکرات هسته‌ای با کشورهای منطقه رایزنی کرده و همزمان دبیرکل سازمان ملل هم از کمک به اجرای این توافق خبرداده است.

سازمان تحریم از هم پاشیده است

همزمان با ابراز امیدواری طرف‌های غربی از دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با «روی دی ماشه‌ته» همتای پرتغالی خود، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در مسیر برخورداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای حرکت کرده و هیچ‌گاه انحرافی نداشته است.از دیگر سو، رئیس‌جمهور کشورمان نیز در سفر به استان گیلان، در نشستی با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این‌که اگر توافق میان ایران و کشور‌های 1+5 صورت نگیرد، دولت چه برنامه‌هایی مدنظر دارد، اظهار کرد: اصلا قصد نداریم در ارتباط با این‌که توافق نشود، چه خواهد شد، صحبت کنیم. پیش از این نیز بیان کردم که ما تنها نیازمند به توافق نیستیم، زیرا این توافق چیزی است که همه به‌ آن نیاز دارند.وی با بیان این‌که مذاکرات ایران و 1+5 پیچیده‌ است و ساده نیست، تاکید کرد: اراده و تصمیم ایران این است که در مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی به صورت جدی راه خود را ادامه دهیم؛ به واقع کاری که تا امروز پیش رفته بسیار اهمیت داشته است و در بخش بزرگی از مسائل با طرف‌های مذاکره‌کننده به تفاهم رسیدیم.

وی ادامه داد: اکنون براساس همان متن بیانیه مشترک، چارچوب توافق‌ نهایی و پارامترهایی که مورد نیاز بوده مورد تفاهم قرار گرفته، ولی تا توافق نهایی مسیر و راه دشواری پیش‌رو داریم. ‌برای توافق نهایی دو ماه زمان پیش داریم، بحث باید تکمیل و نوشته شود و ریزه‌کاری‌های زیادی دارد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر اراده‌ای که کشور‌های 1+5 تاکنون از خود نشان دادند، به همین صورت ادامه داشته باشد، در همین فرصت باقیمانده شدنی است که به تفاهم برسیم.

روحانی با تاکید بر این‌که اگر توافق نیز انجام نشود، سازمان تحریم به صورت قبلی نمی‌تواند ادامه پیدا کند، اظهار کرد: پیش از این نیز اعلام کرده‌ام که سازمان تحریم به‌هم خورده است، اگر توافق نشود این سازمان تحریم باقی نمی‌ماند البته توافق نشدن به نفع کسی نیست. ما به‌دنبال این هستیم که در فرصت باقیمانده به توافق عزتمندانه با حفظ منافع ملی دست پیدا کنیم.

تاکید رئیس‌جمهور کشورمان بر علاقه 1+5 به توافق نهایی با ایران همان نکته‌ای است که جیمز بیکر، وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز با نگارش یادداشتی در روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال بر آن تاکید کرده و با اشاره به اشتیاق کشورهای گروه 1+5 برای از سرگیری روابط تجاری با ایران خواستار آن شده که واشنگتن طوری رفتار کند که مقصر شکست مذاکرات قلمداد نشود.

این مقام اسبق آمریکا با اشاره به روند فعلی مذاکرات خاطرنشان می‌کند: در صورتی که توافق نهایی محقق نشود و آمریکا عامل این شکست قلمداد شود، این کشور در موضع بدتری نسبت به امروز قرار می‌گیرد زیرا تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا از هم خواهند پاشید. به اعتقاد وی، آمریکا تنها یک گزینه خواهد داشت و آن اعمال تحریم‌های یکجانبه است که از اثربخشی کمتری برخوردار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها