در این فیلم بیننده شاهد صحنه‌های آزادی 227 نفر از شهروندان ایزدی عراق از اسارت گروه تروریستی داعش خواهد بود.
کد خبر: ۷۸۶۲۹۶
نجات ایزدی ها از کابوس مرگبار داعش + فیلم

به گزارش جام جم آنلاین، گروه تروریستی داعش این شهروندان ایزدی از جمله زنان، کودکان و سالخوردگان را حدود هشت ماه پیش به اسارت گرفت اما در نهایت، آنها را با میانجیگیری آزاد کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سرلشگر "وستا رسول" فرمانده نیروهای پیشمرگه در مناطق جنوبی کرکوک گفت: ما روز چهارشنبه از 227 شهروند ایزدی از جمله زنان، کودکان و شیوخ و سالخوردگان در منطقه الحمیره واقع در 35 کیلومتری جنوب کرکوک استقبال کردیم.

وی افزود: طی گفتگوهایی که چند روز به طول انجامید توانستیم به واسطه سران عشایر منطقه حویجه در جنوب غربی کرکوک، ایزدی های ربوده شده را آزاد کنیم. این منطقه دارای اکثریت سنی است.

در ضمن 2 خانواده کرد مسیحی نیز در بین افراد آزاد شده از چنگال دژخیمان داعش نیز وجود دارند.

فرمانده نیروهای پیشمرگه همچنین وضعیت سلامتی این افراد را خوب ارزیابی کرد.

"محی عبدالله حمو" 69 ساله یکی از رهایی یافتگان از دست داعش گفت: پیش از انتقال به کرکوک، داعش ما را از چندین مسیر از سنجار تا تلعفر سپس موصل عبور داد و دیشب (سه شنبه شب) به حویجه رسیدیم و بامداد چهارشنبه در آنجا بودیم.

این دومین عملیات آزادسازی شهروندان عراقی - از زمان آزادی سازی 200 عراقی به دست داعش در ماه ژانویه گذشته- به شمار می رود.

گروه تروریستی داعش در ماه آگوست با یورش به مناطق دارای اقلیت ایزدی در شمال عراق، جنایات گسترده ای را علیه آنها مرتکب شد تا حدی که سازمان ملل متحد چنین جنایتی را نسل کشی دانسته است.

داعش با متهم کردن اقلیت ایزدی به پرستش شیطان، دستکم صدها نفر از آنها را ربوده و زنان را بعنوان برده جنسی بکار گرفته است.

227 شهروند ایزدی نجات یافته، پس از توقف در شهر "لالیش"، به شهر کردنشین دهوک انتقال خواهند یافت. یک از مهمترین معابد دینی ایزدی ها در شهر لالیش قرار دارد.

برخی از این افراد نیز با به تشریح رنج های خود طی دوران اسارت پرداختند و در همین راستا، "غزال خلف" 25 ساله که از مشکلاتی در ناحیه پای چپش رنج می برد، گفت: داعش پسر 7 ساله ام را از من جدا کرد.

وی در حالیکه فرزند دو و نیم ساله اش را در آغوش گرفته بود، افزود: تروریست ها از من خواستند که با سالخوردگان بروم اما به آنها گفتم بدون کودکانم جایی نمی روم.

غزال خلف تصریح کرد: تروریست های داعش مبلغ 20 هزار دلار برای بازگشت پسر بزرگم درخواست کردند که برادرم در دهوک از طریق واسطه ها برای آنها ارسال کرد.

اما درخصوص "احلام قاسم" 35 ساله، عناصر داعش سه فرزند از مجموع شش فرزندش را از او جدا کردند.

وی در این باره گفت: بارها و بارها از ستیزه جویان خواستم که فرزندانم را به من برگردانند اما آنها مخالفت کرده و از سرنوشتشان اظهار بی اطلاعی می کردند.

گروه تروریستی داعش در ژوئن 2014 میلادی بر مناطق گسترده ای در شمال و غرب عراق مسلط شدند. سپس در ماه آگوست همین سال، با یورش به شمال عراق به مرزهای منطقه محلی کردستان عراق نزدیک شدند.

حملات تروریست های داعش در استان نینوا و مناطق نزدیک به منطقه کردستان عراق، آوارگی دستکم 200 هزار شهروند را در پی داشته است.

منبع: العالم و شیعه نیوز

تدوین : جواد ودودزاده/جام جم نما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها