اختصاصی جام جم آنلاین

آن پزشکان معترض به « در حاشیه » بدانند....

آیا امکان دارد گروهی از خبرنگاران، در انجام مسئولیت های شان سستی کنند؟ ممکن است آنجا که باید حقیقت را فریاد بزنند، سکوت کنند یا باج بگیرند تا به ناحق فریاد بکشند؟ سیاستمداران چه طور ؟ احتمال دارد برخی از آنها دچار فساد، انحراف و تخلف شوند؟ پلیس ها چی ؟ وزرشکاران ... بازیگران ... معلم ها.... خلبان ها ... روانشناس‌ها.... مدیران ارشد... کارمندان... رانندگان تاکسی ... فروشنده‌ها ...
کد خبر: ۷۸۴۰۰۰
آن پزشکان معترض به « در حاشیه » بدانند....

بالاخره در هر جامعه‌ای آدم هایی از آب گل آلود ماهی می گیرند،‌ خوب بودن را بلد نیستند یا بلد هستند اما نمی خواهند خوب باشند، کجروی می‌کنند، حق ضعیفان را می بلعند،‌ مظلومان را به سلابه می‌کشند، به وظایف شان عمل نمی‌کنند یا برای انجام مسئولیت های شان بر سر مردم منت می‌گذارند.

این آدم ها مسلماً هر کدام شغلی دارند و نوع مسئولیت شان، در شیوه بهره کشی نامشروع شان از جامعه تأثیر دارد اما همه در یک اصل با هم مشترکند؛ هر یک از آنها شبیه چرخ‌دنده‌ای معیوب هستند که عملکرد ناقص شان، نظام اجتماعی را با مشکل مواجه می‌کند و بر اساس این که در چه سطح یا طبقه اجتماعی قرار دارند با کجروی های شان مانع دستیابی کامل جامعه به اهدافش می‌شوند.

در این میان، کسانی وظیفه اصلاح دارند، کارشان شناسایی متخلف ها و برخورد با آنهاست. این برخوردها، گاهی به شکل قانونی است، مانند تذکرهای جدی اداری، جریمه های نقدی، زندان یا حتی انفصال از خدمت؛ گاهی در قالب نقدهای رسانه‌ای است مثل انتشار گزارش هایی در روزنامه‌ها یا رسانه‌های دیداری و شنیداری؛ گاهی در پوشش طنز است؛ طنزی که هم باعث نشاط اجتماعی می‌شود و به تقویت روحیه مردم می انجامد و هم تیغی تیز دارد برای اصلاح انحرافات.

ماهیت طنز اصلاً همین است و اگر هدفش فقط خنداندن باشد ،هزل می‌شود و اگر فردی خاص را به سخره بگیرد و از او بد بگوید، هجو که البته هیچکدام از این دو ،‌خاصیت اصلاح کردن را ندارند.

همه این ها را گفتیم که برسیم به حاشیه‌های سیاه سریال طنز « در حاشیه » ، ساخته مهران مدیری ؛ سریالی که با پخش چند قسمتش در نوروز ، تکیه کلام های شخصیت های آن میان مردم مد شده است و با همان تکیه کلام ها، برای هم لطیفه ساخته‌اند و در جمع های خودمانی، درباره‌اش حرف می‌زنند.

نخستین برداشت از این واکنش ها، از جنبه روانشناسی اجتماعی این است که سریال « در حاشیه» ، توجه مردم را جلب کرده است، برداشت های عمیق تری هم البته می‌شود از این رفتار گروهی داشت مثلاً این که جامعه ما، تشنه طنز است و مردم به شادی و نشاط نیاز دارند و مهمتر این که آنها، برنامه های طنز را به هزل و لودگی ترجیح می‌دهند و دل شان می خواهد صدای انتقادشان در قالب این نوع برنامه ها به گوش مسئولان برسد.

«در حاشیه» اما به مذاق همه خوش نیامده و برخورد شدید گروهی از پزشکان را بویژه در فضای مجازی در پی داشته است.

توجه داشته باشید که ما از لفظ « جامعه پزشکی » استفاده نکردیم چون مسلماً رفتار ناخوشایند شماری از پزشکان در انتقاد به این سریال را نمی شود پای جامعه پزشکی گذاشت، همانطور که زیرمیزی گرفتن‌ها، بدخلقی ها، توهین ها، خطاهای عمدی و غیر عمدی پزشکی، خرج تراشی ها برای بیماران و زد و بندها با آزمایشگاه ها و داروخانه‌ها و مراکز درمانی از سوی اندک شماری از این گروه را هم نمی‌شود به کل جامعه پزشکی نسبت داد چرا که تعداد اعضای دلسوز، مهربان، وظیفه شناس، صبور و با اخلاقش بسیار بیشتر از متخلف‌های آن است.

اعلام نارضایتی برخی پزشکان از سریال « در حاشیه »، در برخی موارد حتی ناجوانمردانه نیز بوده است. به طوری که برخی پزشکان در نامه هایی توهین آمیز مشاغل دیگر اقشار جامعه را پایین تر از خود دانسته‌اند و با پوشاندن لباس تقدس به حرفه شان سعی کرده‌اند آن را از بقیه حرفه‌ها جدا کنند و به همه اعلام کرده‌اند که کسی حق نقد کردن شان را ندارد.

گروهی اما، پا را از این هم فراتر گذاشته‌اند و به کارگردان و بازیگران سریال توهین کرده‌اند و انتقادات مطرح شده در سریال را در تحلیلی کودکانه، به این نسبت داده‌اند که لابد همه منتقدان شان، در تب پزشک شدن می‌سوخته‌اند و چون نتوانسته اند در کنکور، رتبه تک رقمی کسب کنند برای آنها نقشه کشیده‌اند و عملکردشان را نقد کرده‌اند.

بدترین‌ها اما آنهایی هستند که به افشای مسایل خصوصی عوامل سریال پرداخته‌اند مثل یکی از پزشکان که نامه‌اش مورد توجه خیلی از خبرگزاری ها هم بوده است و علناً از ساده ترین اصول اخلاقی در حرفه پزشکی عدول کرده است و بخشی از پرونده روانشناسی و پزشکی یکی از عوامل سریال را افشا کرده و به جراحی های زیبایی و درمانی گروهی دیگر اشاره کرده است، حال آن که چه از جنبه قانونی و چه از جنبه اخلاقی هیچ پزشک یا روانشناسی حق ندارد از پرونده‌های بیمارانش در تسویه حساب های شخصی با آنها استفاده کند و به این طریق به آنها آسیب بزند.

به نظر می‌رسد سازمان نظام پزشکی هم به عنوان نماینده پزشکان از دور، دستی بر آتش دارد و از اواسط نوروز، به شکلی غیر مستقیم پزشکان را تشویق به اعتراض حضوری به پخش این سریال کرده و این موضوع را به رأی گذاشته است؛ رأی گیری که بی طرفانه نیست و در پرسش آن هم، سریال را « هتاکانه » خوانده است!

نکته اما این است که ما مردم، چگونه رفتار کرده‌ایم که شماری از پزشکان باور کرده‌اند حرفه آنها برتر از سایر مشاغل است یا برای درمان بیماران باید منتی بر آنها بگذارند، در حالی که همه مشاغل به یک اندازه مهم هستند و نبودشان، حرکت جامعه به سوی پیشرفت و توسعه را کند می‌کند و علاوه بر این، درمان بیماران اصلی ترین وظیفه حرفه‌ای پزشکان است؛ همان پزشکانی که در حقیقت از بیت المال یعنی جیب مردم ، برای تحصیل شان هزینه شده است.

از سوی دیگر ، مقدس بودن حرفه پزشکی نمی‌تواند علتی بر نقدناپذیر بودن آن باشد و به عبارتی دیگر، جامعه پزشکی، معصوم یا عاری از گناه و تخلف نیست و ساده انگارانه و حتی مغرضانه است اگر تصور کنیم هر کسی، در هر سمتی ممکن است دچار انحراف و وسوسه شود، بجز پزشکان که قابل ستایش هستند و کسی حق ندارد به آنها انتقاد کند یا اشتباهات شان را تذکر بدهد!

طبیعی است که در هر شغل و حرفه‌ای ، برخی تاب نقد شنیدن ندارند و با کوچکترین اشاره‌ای آشفته می‌شوند و فریاد بر می آورند و رفتارهای اخیر شماری اندک از پزشکان هم اثبات همین اصل است اما مسلماً این واکنش ها از سوی مسئولان و مدیران ارشد و برخی نمایندگان جامعه پزشکی که باید گوشی شنوا برای شنیدن انتقادات و عزمی جزم برای جبران کاستی ها داشته باشند، تا حدی بعید و دور از انتظار است. و اما بهترین داوری را مردم می‌توانند در این زمینه داشته باشند. آن را به مردم می‌سپاریم تا خود هم درباره سریال در حاشیه داوری کنند و هم درباره رفتارهای برخی پزشکان که البته هر کدامشان به نوعی با آنها در تماس هستند.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۸
یك روستائی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
۰
۰
متاسفانه برخی از جامعه پزشكان خیلی زودرنج تشریف دارند و علی رغم اخذ چندین برابری دستمزد خدماتشان باز هم از مردم طلبكارند
یادش بخیر در اوایل انقلاب در درمانگاه روستایمان پزشكی بنگلادشی كه بسیار حاذق وتوانمند بود خدمت میكرد كه شبانه روز در خدمت مردم روستا ی ما وروستاهای اطراف بود شبی حال پدرم نامساعد بود به ناچار ساعت دو بعد از نیمه شب به درمانگاه برده ودرب خانه دكتر را كه روبروی درمانگاه بود زدیم (لازم به ذكر است كه درمانگاه شبانه روزی نبود)ایشان با روی گشاده درب را بازكرد وپس از آگاهی ار ماجرا سریع لباس خودرا پوشید ودر درمانگاه حاضر و به مداوای مریض پرداخت وقتی ازش تشكر میكردم واز مزاحمت نا بهنگام عذر خواهی كردم گفت هیچ كار فوق العاده ای انجام نداده است كه نیاز به تشكر داشته باشد و فقط وظیفه اش را انجام داده است
این پزشك وظیفه شناس زمانیكه در پایان ماموریت در حال ترك روستا بود با بدرقه همراه با اشك وحسرت روستائیان مواجه شد
كاش پزشكان وطنی نیز گوشه ای از اینگونه رفتارها یاد بگیرند.
بازرس علوم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
۰
۰
تازه این سریال به مسایل اصلی جامعه ی بزشك ها وارد نشده كه اون ...
سوگل
United States
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
۰
۰
هیچ قشری از جامعه نیست كه مرتكب خلاف نشده باشه ،بگذریم از وجود تعداد معدودی از حكما كه بحق نام حكیم شایسته انهاست نظیر پرفسور سمیعی ها و... اما در این قشر هم افراد ناشایستی وجود دارند كه می خواهند نقش قهرمان را بازی كنند ، پزشك تازه فارغ التحصیلی كه واردیه مركز بهداشتی یا مركز تحقیقاتی میشه و هنوز دست چپ و راستش را نشناخته امریه صادر میكنه از این دست هستند گفتن اسم خانم دكتر یا اقای دكتر عقده های درونی بعضی هارو التیام میده اتفاقا مدیری درون بعضی از این افراد رو خوب و شفاف دیده و الا چه بسیارند متخصصین محترمی كه نقش طبابت را به نحو احسنت انجام میدن و اونو با تجارت اشتباه نكردن
یه شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
۰
۰
خدا نكنه كارت به بعضی از این دكتر های ... بیافته . یكی از آشناهای من عمل ضروری داشت . تا روز عمل مبلغ 15 میلیون ( كل هزینه ها ) باید پرداخت می شد و پرداخت كرد اونم با كلی قرض و وام و ... . 15 دقیقه به عمل از مطب دكتر فلانی تماس گرفتن گفتن اگر الان 5 میلیون دادید كه عمل می شه اگر ندادید عمل نمی شه !!!! درست كاری تا چقدر . جدیدا هم شماره كارت نمی دن و یا دستگاه POS تو مطب ها نمی زارن .اگر هم باشه دكور هستش . فقط نقد كار می كنن. اون هم به چند دلیل : 1- فرار از مالیات . 2- فرار از شكایت بیماران . این است رسم روزگار ما با دكتر های بی وجدان . جام جم فیلتر نكن خواهشن
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
۰
۰
بنده از نقطه نظرات سركار خانم یوشی زاده بسیار ممنونم. اینجانب پزشك نیستم و از این سریال نیز بسیار خوشم آمده است ولی از ایشان یك سوال دارم كه بسیار ممنون میشوم اگر پاسخی دریافت نمایم. سوال من اینست كه آیا امكان ساخت سریالی طنز همانند در حاشیه با محوریت برخی اقشار خاص كه همانند دیگر مشاغل جامعه میتواند مفسده انگیز باشد وجود دارد یا خیر؟ آیا اصولا در جامعه ما میتوان این قشر را با زبان طنز به نقد گرفت یا خیر؟. بسیار ممنونم
بی نام
United States
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
۰
۰
ان شاء الله كه پخش این سریال موجب اصلاح انحرافات برخی پزشكان و اصلاح برخی از اعضای جامعه بشه!! نمیدونم سطح سلیقه ی مردم رو اینقدر اوردن پایین یا آقای مدیری سوژه كم اورده كه تو این سریال از هر چیزی واسه خنداندن مردم داره استفاده میكنه..تو بعضی قسمت ها كه مثل طنزهای بیمزه ی شبكه های استانی یا مثل فیلم اخراجی ها جوك های تكراری رو به تصویر میكشه..یا حتی خستگی پزشك و پرستار اورژانس یا اینكه دكتر داره چای میخوره باید آدم رو بخندونه! كه البته قطعا اینجور شوخی های سخیف موجب اصلاح انحرافات خواهد شد
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
۰
۰
خانم خبر نگار شما بهتره افراد در سطح خودتونو نقد كنید
حیران
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
یكی به مخالفش گفت تو پشه ای درمقابل من .طرف گفت من هیچ نیستم پشه هم خود تویی. بعضی از پزشكان ازچی می ترسند از احترام نگذاشتن مردم؟ اكثریت مردم باشعورند وفهیم ؛ یك كمی سعه صدر داشته باشید
پزشك این سرزمین
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
۰
۰
آیا تا به حال در موقعیتهای بسیار حساس و دلهره اور یك بیماری اورژانسی قرار گرفته اید, همان لحظات سراسر از احساس بیم و امید, امید به خدا ولی از دستان كه؟ همان كادر درمان ,همان پزشكی كه عمری بر خود سخت گرفته,از خیلی از خوشی ها و لذت ها گذشته تا به ان سطح از دانش و تجربه برسد كه بیمار شما را نجات دهد, معنی قداست فقط این است نه چیز دیگری ....
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
۰
۰
چرا توی این چند مدت گروههای جامعه بر علیه پزشكان جبهه گرفته اند ؟ چرا از پزشكان گمنامی كه برای رضای خدا كار میكنند و از افراد بی بضاعت هزینه نمیگیرند و حتی كمك مالی هم میكنند فیلم و حتی یادی نمیشود بله در طبقه و در هر جامعه وقتی جهشی میشود در كنارش كمی و كاستی هایی وجود دارد ولی نباید به این شكل انتقاد شود بلگه باید از طریق قوی مققنه و قوی قضا كنترل شود.
نه اینكه مسخر كرد و همه را به یك چشم دید. واقعا این طنز آثار مثبتی در جامعه پزشكان , پرستاران ... دارد ؟ ایا اگر این سریال به اتمام برسد این جامعه خوب میشود یا بد بینی در ذهن مردم میگذارد.
منوچهر عبدالعلی زاده
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
۰
۰
من به عنوان یك پزشك
انتقاد سازنده را قبول دارم و از آ ن استقبال میكنم
سازمان نظام پزشكی نه تنها خود منتقد كارهای اعضای خود بوده و است و حتی هی های بدوی وتجدید نظر و شورای عالی نیز دارد كه به تخلفات اعضای خود به طور جدی و بدون اغماض رسیدگی میكند
پس این جامعه از انتقاد دوری نمی گزیند
بلكه به سخره گرفتن را نه برای خود و نه برای هیچ كس دیگر نمی پسندد.
این جامعه بی دفاع همیشه مورد هجوم تبلیغاتی و بی حرمتی قرار گرفته است
اهانت به حرفه ها مورد پسند كسی نیست.
دكتر م منوچهر عبدالعلی زاده
دبیر پزشكان عمومی استان آ آذربایجان غربی
16-01-1393

هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
۰
۰
یعنی جامعه ی پزشكان اذعان دارند كه همه پاك پاك هستند و تا حالا هیچ گونه تخلفی نداشته اند؟!!! از دیدگاه بنده باید این سریال تا قسمت پایانی پخش شود، دیده شود آنگاه آن را تجزیه و تحلیل نمود
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
۰
۰
انتقادپذیر نبودن پزشكان رو حتی در مطب هاشون هم میشه دید زمانی كه حتی به حرفت گوش نمیدن و فقط از روی حدسیات خودشون تجویز میكنن و وقتی بهشون معترض میشی میگن تو بهتر میدونی یا من و یا زمانی كه دو تا سوال اضافه تر ازشون میپرسی چنان برخورد میكنن كه انگار داری كفر میگی و میخوان كه زودتر بری بیرون تا بتونن مریضهای بیشتری رو ویزیت كنن و پول بیشتری بگیرن .... همین رفتار باعث میشه كه برای یه مریضی مجبوری به چند پزشك مراجعه كنی كه در كمال تعجب خیلی كم پیش میاد نظر دو تا از پزشك ها با هم یكی باشه ... البته تقصیر از اونها نیست تقصیر از ماست كه به حقوق خودمون آگاه نیستیم و در مقابل این رفتار نه تنها واكنش نشون نمیدیم كه سعی میكنیم مطابق میل اونها رفتار كنیم مبادا كه عصبانی بشن ... والا این دكترهایی كه با پول و دانشگاه آزاد دكتر شدن هیچی نیستن
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
۰
۰
تفاوت است بین طنز تا مسخر ه بازی همان طور كه استاد جمشید مشایخی نیز به مسخره بازیهای یكی دیگر ازاین بی هنران درمدتی قبل گلایه نمودند جای تاسف است عده ای ... جامعه پزشكی ما راكه جایگاه بالایی در علوم پزشكی دنیا دارد چنین به سخره بگیرند
یك مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
۰
۰
اگر پزشكی پرونده خصوصی عامل سریال را افشا بكند به نظر شما ممكن است كه بقیه شان هم امانت دار نباشند و از این كارها بكنند ؟ قانون چه می گوید ؟ حفظ اسرار روانشناسی و پزشكی قانونی است یا فقط اخلاقی است ؟
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
۰
۰
با عرض سلام من كارمند شركتی دولتی هستم. هفته پیش بد حال شدم سرگیجه و سر درد داشتم . پیش پزشك شركت رفتم. گفت فقط یه سرما خوردگی كوچیك. در صورتی كه دكتر برونشیت زا نتونسته بود از سرما خوردگی تشخیص بده. یا شاید هم با مسولین شركت تبانی كرده بود كه مرخصی استعلاجی برای بد حالی به كسی نده. اكثریت این جامعه كاری، ارزش دفاع كردن را ندارن چه برسه به نقد كردن و تحلیل كردن
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
۰
۰
سلام
بعضی ازاین اقایون پزشكان محترم كه دوست ندارند كارشون نقد بشه
من میخوام به بعضی ازاین اقایونی كه به رتبه تك رقمیشون مینازن بگم كه اولا كلیه پزشكان عزیز رتبشون تك رقمی نیس چرا كه بعضیاشون رتبه 4رقمی بودن
ثانیا اون نفری كه رتبش دو رقمی شده والان بهترین مهندسای این مملكتن چه گناهی كردن كه بعضی از این اقایون بظاهر متشخص ودرباطن كلاهبردار به این عزیزان توهین میكنن

نیازمندی ها