برج قابوس بلندترین برج آجری جهان میزبان گردشگران

برج قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان و تنها اثر بین المللی استان، هر ساله میزبان مسافران نوروزی است.
کد خبر: ۷۸۳۴۸۵
برج قابوس بلندترین برج آجری جهان میزبان گردشگران

این برج که در سال ۱۳۹۱ ثبت بین المللی شد، در طول سال از جمله نوروز رکوردار جذب گردشگر بوده و شمار زیادی از علاقمندان به میراث تاریخی و فرهنگی استان را به خود جذب می کند. تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای گردشگران و مسافران وارده به گلستان است که از این شاهکار معماری ایرانی اسلامی دیدن کنند.

این برج بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵متر قرار گرفته ودر سال۳۹۷ هـ.ق به‌عنوان یادمان شمس‌المعالی قابوس بن و شمگیر ساخته شده است. ارتفاع این برج ۵۵ متر و با احتساب بلندی تپه در مجموع ۷۰ متر از سطح زمین است.

میل گنبد بیش از هزار سال، سرفرازانه سر به آسمان کشیده و تمدن کهن مردم این دیار را رخ جهانیان می کشد، این بنا از چهار بخش تشکیل شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می شود و ارتفاع بنا ۷۰ متر ، بدنه بنا ۳۷ متر و دارای ۱۰ ترک است.

این بنای باشکوه به دستور قابوس بن وشمگیر، مشهورترین پادشاه آل زیار که به گفته یاقوت حموی هم جنگجویی بی همتا و هم ادیبی فاضل بود، ساخته شد و لازم است در حال حاضر پس از گذشت قرنها، این بنا با همکاری مردم و همت مسئولان به آیندگان منتقل شود.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امید
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
۰
۰
دورتادور بدنه میل نوشته شده -عنصرالمعالی كیكاووس بن اسكندر بن قابوس بن وشمگیر-از گرگان به این شهر 90كیلومتر است -واقعا دیدنی وجذاب است -حیفه كه تو مسیر مشهد این اثر باستانی رو نبینید

نیازمندی ها