برخی معتقدند ارومیه در گذشته «خورومه» بوده و از دو کلمه «خور» به معنی خورشید و «مه» به معنای ماه ساخته شده یعنی زیباییهای طبیعی این نقطه، طعنه به زیبایی خورشید و ماه می زنند.
کد خبر: ۷۸۳۳۷۱
ارومیه؛ شهری به زیبایی ماه و خورشید

ارومیه از جمله شهرهای ایران با ‌عنوان «شهر نخستین های ایرانی» یاد می‌شود، در این شهر یک ساختمان چوبی با حدود ۱۵۰ سال قدمت وجود دارد که نامش در لیست اولین های شهر جا خوش کرده است.

ارومیه یک لغت آشوری است و از دو واژه «اور» به معنی نزدیک و «میه» به معنی آب گرفته شده است؛ که مرکز استان چکمه ای شکل آذربایجان غربی در شمال غرب کشور ایران واقع شده است، قدمت شهر اورمیه با قدمت شهرهای تاریخی و باستانی سارد و نینوا برابری می کند اما از این دو شهر قدیمی اثری جز توده ای خاک برجای نمانده، در حالی که این شهر پس از چندین قرن هنوز پابرجاست و به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران به شمار می رود.

این شهرستان که در جلگه ای بطول ۷۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر در کنار دریاچه ارومیه گسترده است از شرق با دریاچه ارومیه، از غرب با کشور ترکیه، از جنوب با شهرستانهای مهاباد، نقده و اشنویه و از شمال با شهرستان سلماس همسایه است.

ارومیه از سوی غالب مورخان و جغرافی نگاران ایرانی، زادگاه زرتشت قلمداد شده است. تا این اواخر نیز مردم منطقه، غاری را در شمال شرقی شهر نشان کرده و معتقدند که زرتشت در آن مکان زندگی می کرده است. وجود همین عقاید، صرف نظر از اینکه تا چه اندازه به حقیقت نزدیک است، خود حاکی از اهمیت این شهر از نظر کیش زرتشتی دارد.

این شهربه جهت گردآمدن اقوام و ادیان مختلف از قبیل آشوری ها، ارمنی ها و زرتشتی ها یهودی ها و بالاخره مسلمانان یادگارهایی از قرن های مختلف را در دامان پیر و زیبایش پاس داشته است.

در حال حاضر علاوه بر انگور، سیب، گلابی، گردو، تخمه آفتابگردان و کدو، هلو، زردآلو، شلیل و گیلاس، چغندرقند و دانه های روغنی نیز اطراف ارومیه کاشته می شود، امروزه حلوا گردویی، نقل، عرق بیدمشک از رهاوردهای ارومیه هستند.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها