در کنار برنامه‌هایی چون پخش زنده مسابقات فوتبال ایرانی و خارجی سریال‌ها همواره در زمره پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون قرار داشته‌اند. در سال 93 نیز جدول پخش تلویزیون از نظر تولید و پخش سریال سال پرباری را سپری کرد، به طوری که در طول سال در میان تعداد زیاد سریال‌هایی که از شبکه‌های مختلف روی آنتن رفت، درصد قابل توجهی از آنها با اقبال مخاطبان رسانه ملی روبه‌رو شد.
کد خبر: ۷۷۷۹۳۶
مروری بر سریال‌های پرمخاطب تلویزیون در سال 93

این اتفاق از همان اولین روزهای نوروز و با پخش سریال پایتخت برای مخاطبان رخ داد و سپس در مناسبت‌های بعدی مانند ماه مبارک رمضان نیز ادامه یافت. در اینجا قصد داریم نگاهی گذرا به پرمخاطب‌ترین سریال‌های سال 93 بیندازیم تا در آستانه سال 94 برآیند نسبی از آنچه رسانه ملی در سال گذشته برای مخاطبانش تدارک دیده است، دست یابیم.

پایتخت

قسمت سوم از سری مجموعه‌های پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم همچون دو قسمت قبل یکی از پرطرفدارترین سریال‌های سال لقب گرفت. قسمت سوم این سریال با وجود آن که فقط نامش پایتخت بود (و می‌توانست نام دیگری داشته باشد) از نظر کیفی نسبت به قسمت دوم به مراتب قوی‌تر بود و با وجود اتفاقات تازه‌ای از جمله مسابقات جهانی کشتی پیشکسوتان حتی از نظر هزینه و حجم تولید حتی از قسمت اول ـ که به اعتقاد بسیاری، بهترین سری از این مجموعه است ـ نیز در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. تیم بازیگری و نویسندگی قوی این مجموعه و کارگردانی مثل سیروس مقدم که در سال‌های اخیر یکی از موفق‌ترین سریال‌سازهای تلویزیون بوده، از پایتخت سریالی پرطرفدار ساخت که تا همین امروز در جامعه و فضای مجازی هنوز تکیه‌کلام‌ها و اتفاقات آن بین علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته می‌شود.

خوب، بد، زشت

نوروز 93 سریال مناسبتی شبکه دو «خوب، بد، زشت» نام داشت که منوچهر هادی آن را کارگردانی کرده بود. این سریال نیز با استفاده از کادر بازیگران سرشناسی مانند امین حیایی که کمتر در سریال‌های مناسبتی و روتین مقابل دوربین قرار می‌گیرد، توانست در جذب مخاطبان نوروزی موفق عمل کند. خوب، بد، زشت شاید اگر در زمان دیگری روی آنتن می‌رفت یا بهتر بگوییم نمایشش همزمان در همان روزهای پخش پایتخت نبود شاید به مراتب سریال پرطرفدارتری می‌شد.

روزهای بد به در

سعید آقاخانی سال خوبی را سپری کرد. نوروز 93 سریال مناسبتی‌اش «روزهای بد به در» روی آنتن شبکه سه رفت. این سریال نیز مانند دیگر کارهای آقاخانی یک کار طنز خانوادگی به شمار می‌آمد.با این وجود شاید بتوان این سریال را در میان کارهای آقاخانی جدی‌ترین آنها دانست.

درواقع این سریال بیشتر شبیه کمدی رمانتیک بود تا مانند آثار قبلی او که تا حدودی بیشتر داستان بر موقعیت‌های کمیک استوار بود. با این حال پخش این سریال از شبکه سه و حضور بازیگران طنز تلویزیونی نیز باعث شد سریال شبکه سه نیز در ابتدای سال 93 سریالی پرمخاطب لقب بگیرد.

مدینه

سیروس مقدم را می‌توان یکه‌تاز سریال سازی تلویزیون در سال 93 به شمار آورد. بعد از پایتخت‌3 که در نوروز روی آنتن رفت، در ماه مبارک رمضان سریال «مدینه» نیز توسط او ساخته و روی آنتن رفت. مقدم که نبض مخاطب تلویزیون را خوب شناخته در مدینه هم موفق بود، به طوری که این سریال نیز در زمان پخش از شبکه یک مخاطبان زیادی را جذب کرد. این در حالی است که مدینه برخلاف پایتخت یک سریال کاملا جدی و حتی در اغلب قسمت‌ها غم‌انگیز بود.

همه چیز آنجاست

شهرام شاه‌حسینی نیز سال خوبی را چه در تلویزیون و چه در سینما سپری کرد. او سریال پرمخاطب «همه چیز آنجاست» را برای شبکه‌سه ساخت که پخش آن بتازگی به پایان رسید. همه چیز آنجاست یکی از موفق‌ترین سریال‌های سال 93 به شمار می‌رود و با وجود فیلمنامه پر از شخصیتی که داشت، توانست در دوره پخش لقب پرمخاطب‌‌ترین سریال را به خود اختصاص دهد. شاه‌حسینی در زمان پخش این سریال فیلم «خانه دختر» از فیلم‌های برگزیده امسال را در جشنواره فیلم سی و سوم روی پرده برد.

جاده چالوس

داستان تولید جاده چالوس ساخته محمود معظمی به مراتب از داستان خود سریال پیچیده‌تر بود، به طوری که این سریال تا مدت‌ها بعد از ساخت روی آنتن نمی‌رفت. با این حال در زمستان 93 شبکه تهران عاقبت این سریال را پخش کرد و با وجود ریتم و ساختار ساده‌ای که داشت، توانست با مخاطبان ارتباط برقرار کند. حضور رضا یزدانی به عنوان خواننده تیتراژ نیز برجذابیت‌های این سریال اضافه کرد.

هفت سنگ

یکی از پرحاشیه‌ترین سریال‌های امسال بی‌شک سریال «هفت سنگ» ساخته علیرضا بذرافشان بود. این سریال به قول سازندگان، برداشتی آزاد و به قول منتقدان، کپی‌برداری از سریالی آمریکایی به نام «خانواده مدرن» بود و از همان اولین روزها تبدیل به سوژه اصلی بحث رسانه‌ها گردید. با این وجود «هفت سنگ» سریال جذاب و خوش‌ساختی از آب درآمد، هرچند گویا نسخه اصلی این سریال نیز سریالی جذاب باشد!

معراجی‌ها

مسعود ده‌نمکی که یک بار با «دارا و ندار» شانس خود را سریال‌سازی امتحان کرده بود، این بار فیلم سینمایی‌اش معراجی‌ها را همزمان به صورت سریال تولید کرد. معراجی‌ها با وجود تبلیغات مناسب به اندازه فیلم‌های موفق ده‌نمکی مانند اخراجی‌ها و رسوایی موفق از آب درنیامد، هرچند در زمان پخش «معراجی‌ها» با توجه به سوژه این سریال، مخاطبان قابل توجهی را پای شبکه یک نشاند.

دردسرهای عظیم

«دردسرهای عظیم» ساخته برزو نیک‌نژاد نیز سریالی خانوادگی با اتفاقات طنز از شبکه سه بود که هرچند کمی دیر اما بعد از چند قسمت بالاخره توانست مخاطبان مورد نظرش را جذب کند. دردسرهای عظیم هرچند اتفاق خارق‌العاده‌ای در میان سریال‌های تلویزیونی به شمار نمی‌آید، اما تیم بازیگری و سادگی روایت و داستان باعث شد تا مخاطب راحت بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

برابر اصل

سریال «برابر اصل» به کارگردانی سیدجلال‌الدین دری برای شبکه یک ساخته و روی آنتن این شبکه رفت. این سریال نیز با وجود آن که یک سریال پرستاره و پرهزینه نبود، اما به دلیل داستان پرکششی که داشت به آرامی جای خودش را در میان علاقه‌مندان به سریال‌های تلویزیونی پیدا کرد.

پرده‌نشین

بهروز شعیبی در همکاری مداومی که با یک تیم تولید دارد، این بار به عنوان کارگردان یک سریال جدی و حتی دشوار پشت دوربین قرار گرفت. «پرده‌نشین» نشان داد که «دهلیز» فیلم موفق شعیبی یک اتفاق نبوده و می‌توان از این پس از او به عنوان کارگردانی با آینده نام برد.پرده‌نشین که مجموعه‌ای از بازیگران سرشناس را در خود گردآورده بود، با روایت داستانی تازه از اتفاقات ملموس جامعه امروز به یکی از موفق‌ترین سریال‌های 93 تبدیل شد.

جلال‌الدین

سریال مهم «جلال‌الدین» که زندگی مولانا، شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم ایران را به تصویر کشیده، سریالی بزرگ ساخته شهرام اسدی و آرش معیریان است که پخش آن احتمالا در سال 94 ادامه خواهد یافت. این سریال به طور هفتگی از شبکه یک پخش می‌شود و فصل اول دوران خردسالی مولانا را روایت می‌کند. انتظار می‌رود با ورود داستان به دوران بزرگسالی این شاعر و عارف بزرگ میزان مخاطبان و علاقه‌مندان به طرز چشمگیری افزایش یابد.

حانیه

سریال مناسبتی شبکه دو برای ایام دهه فجر «حانیه» نام داشت که جلال دهقانی اشکذری آن را در شهر یزد کارگردانی کرد. این سریال نیز با وجود همزمانی پخش با دو سریال پرمخاطب در همین دوران از شبکه‌های دیگر توانست جای خود را در میان علاقه‌مندان باز کند. این سریال داستان عاشقانه‌ای است که در دل حوادث انقلاب اسلامی رخ می‌دهد.

گذر از رنج‌ها

ساخته فریدون حسن‌پور با حضور تعدادی از سرشناس‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون نیز در آخرین ماه‌های سال 93 روی آنتن شبکه یک رفت. «گذر از رنج‌ها» نیز از جمله سریال‌هایی بود که بعد از پخش یکی دو قسمت توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و در حال حاضر در میان پرمخاطب‌ترین سریال‌های سال قرار بگیرد. گذر از رنج‌ها سه دهه از زندگی یک زن را به تصویر می‌کشد که درواقع می‌توان آن را استعاره‌ای بر سه دهه از تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران به حساب آورد.

انقلاب زیبا

سریال «انقلاب زیبا» ساخته بهرنگ توفیقی سریالی با مضمون حوادث انقلاب اسلامی ساخته و از شبکه یک پخش شد. این سریال نیز با توجه به نگاه متفاوتی که به اتفاقات آن دوران و سپس نتایجی که تا سال‌ها بعد ادامه داشت، راه دشواری را برای جذب مخاطبانی در نظر داشت که کمتر با چنین فضاهایی در سریال‌های ایرانی مواجه می‌شوند. با این حال انقلاب زیبا هم توانست مخاطبان خودش را پیدا کند.

پازل

مینی‌سریالی ساخته ابراهیم شیبانی که در فضای متفاوت جاسوسی ساخته و پخش شد. معمولا کمتر چنین سریال‌هایی ساخته می‌شود، اما «پازل» با ساختار تازه و استفاده از چهره‌هایی مثل کیانیان در نقشی کاملا متفاوت در مقطع کوتاهی که پخش شد، مورد توجه قرار گرفت.

دولت مخفی

یکی دیگر از مجموعه‌های بزرگ که تولید دشوار و پرهزینه‌ای داشت، سریال «دولت مخفی» به کارگردانی راما قویدل و حسن برزیده بود. این سریال نیز داستانی را از اولین سال‌های انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی تا آزادی اسرا و آزادگان روایت می‌کرد و البته یکی از موفق‌ترین سریال‌های سال گذشته هم بود. داستان جذاب سریال بخصوص در فصل سوم یکی از نقاط قوت این سریال بود که از شبکه دو سیما پخش می‌شد.

رنگ شک

فریبرز عرب‌نیا، ستاره سرشناس بازیگری بعد از ساخت چند فیلم تلویزیونی این بار با سریالی پلیسی در رابطه با مواد مخدر در هیبت کارگردان ظاهر شد. «رنگ شک» که از شبکه سوم سیما پخش شد، داستانی کلاسیک از قهرمانی است که در لباس پلیس و برای نجات جامعه تا آخرین مرز تلاش بالا می‌رود.

امید ذاکری نیا / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها