برگزیدگان نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در مراسمی معرفی شدند .
کد خبر: ۷۷۷۸۶۸
معرفی برگزیدگان جشنواره شعر فجر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این جشنواره در بخش‌های شعر کودک و نوجوان، شعر بزرگسال و درباره شعر برگزار شد و در بخش رقابتی آن کتاب‌های شعر منتشر شده در سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفت.

در بخش شعر کودک و نوجوان کتاب‌های «هم روزنامه ، هم کلوچه» اثر مریم هاشم پور و «غم‌های قلابی» اثر شاهین رهنما به طور مشترک به عنوان برگزیده معرفی شدند.

همچنین در این بخش، از «کیف پول من گرسنه است» اثر فاضل ترکمن شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش شعر بزرگسال، از «روی جاده ابریشم شعر» اثر محمد قهرمان به عنوان اثر برگزیده قدردانی شد.

در بخش درباره شعر، از «فرهنگ شعر نوِ فارسی» اثر هیوا مسیح به عنوان اثر برگزیده و از «روایت سرِّ دلبران» اثر قدرت‌الله طاهری به عنوان شایسته تقدیر، قدردانی شد.

شعر ستون فقرات فرهنگ ماست

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: شعر رکن وثیق و ستون فقرات فرهنگ ماست .

علی جنتی در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی شعر فجر افزود : رازبانان فکر وفرهنگ این مرز و بوم ، عصاره ایمان وآرمان ما را در دل شعر تعبیه کردند تا پیام رسان آیندگان باشند .

وی گفت : شعر عرصه صمیمیت ، راستی ، آئین و انصاف است و پاسداشت شعر ، این میراث معنوی و ثروت ملی ؛ پاسداشت حکمت و حریت به شمار می آید .

جنتی افزود : ما وارث تاریخی هستیم که از قرن چهارم تا اواخر هشتم هجری شاعران سرآمدان و پیشگامان اندیشه حکمت و عرفان بودند ، شعری که به چنین قله رفیعی دست می یابد هدهدی است که شاعر ومخاطب را به سرمنزل عنقا می برد و شاعری که به مقامی چنین والا می رسد ، در فهم حقایق هستی پیشاهنگ خلق هست .

وی گفت : شاعران فاتحان فلات فضیلت ، ساکنان حریم حقیقت ، پرده داران ملکوت امانت ، رهپویان سلوک اقامت و سلیمان سرزمین سکوت و صدایند .

وزیر ارشاد افزود : شاعران لبریز از انتظار ، حکمت ، پیام ، شرف و خنیاگران وصل و بزرگی هستند که در بیت بیت غزلهایشان گوی های عقیق گونه ، نگین انگشتر تمدن های بشری است .

وی گفت : سرو پای تاریخ گواه این مدعاست که هر شاعری چشم به حقیقت جهان گشود ، جهان را با کلید زبان گشود و زبان ارمغان فطرت است که در آفرینش بی همتاست .

جنتی افزود : شاعران فارسی گو مرتبه ای بی مثال در خرد و اندیشه جهان دارند زیرا فراتر از ایما و رساتر از گفتار و نوشتار عناصر سازنده جهانی را به نظم کشیده اند .

وی گفت : شعر فارسی مظهر اعتدال طبع و توازن در بیان اندیشه ، عاطفه و خیال است .

جنتی افزود : اگر فلسفه هسته خردورزی ، اخلاق نسخه سعادت ، تاریخ سرگذشت آدمی ، جامعه شناسی آینه رفتار اجتماعی و روانشناسی آزمایشگاه رفتار فردی بشر است ، شعر عصاره این همه را به کمال و کفایت در خود دارد زیرا از یک سو جلوه گاه اندیشه و از سوی دیگر طنین عاطفه با تلطیف احساسات و ارزشهای الهی است .

وی گفت : شعر ارزشهای الهی و فضائل انسانی را به ما متذکر می شود و ما را به تماشاگه راز می برد تا راه پیوند و ارتباطمان را با حقیقت هستی بگشاید .

جنتی با بیان اینکه شعر تصویر فردیت و همچنین ‌آینه اجتماع است افزود : شعر در روان خودآگاه ما اثر گذار است و با حرکت اجتماعی ما پیوند دارد .

وی گفت : جز شعر هیچ پدیده دیگری نمی تواند زبان را که مهمترین عنصر هویتی و یگانه محفل ارتباط ودرک ماست به شایستگی صیانت کند و به نسل های آتی بسپارد .

جنتی افزود : شعر فارسی در طول تاریخ پرفراز ونشیب هزار ساله خود یادها و یادگاران فراوانی از خود بجای گذاشته است .

وی گفت : شعر فارسی به مدد انقلاب اسلامی جان تازه ای یافت و از نو درخشیدن گرفت ، تغییر رنگ وآهنگ شعر نسل های پیش وظهور و درخشش شاعران جوان شعر ما را به عرصه بلند ، رنگارنگ و سرشار نوگویی و نوگرایی رساند .

وزیر ارشاد افزود : شاعران دوران انقلاب اسلامی در رجعت مردم ما به اصل ، آئین و فرهنگ خودی سهیم شدند و خود و جهان را به اعتلای معنوی فرا خواندند و شعر آنها نه فقط بازتاب عاطفی بلکه روایت شور انگیز معنویت و قدسیت آرمانها و اعتقادشان شد .

وی گفت : شعر فارسی در سه دهه اخیر در انحصار اقشار وطبقات اجتماعی خاصی نبوده است ، بلکه آینه ای پیش روی توده های مردم گرفته است تا جلوه های سرور ، عشق ،نفرت ،آرمان و حیات خود را در آن ببیند .

جنتی افزود : شعر امروز ایران نه جلوه گاه تفنن و اسباب محافل ومجالس چند نفره بلکه آینه بیم ها و امیدهای آحاد مردم ماست .

وی گفت : شعر امروز ایران تنها عرصه قدرت نمایی شاعر برای نشان تسلط وی به الفاظ و معانی نیست بلکه طلایه داری عزت ، کرامت انسانی ، آگاهی اجتماعی ، آزادگی ، آزاد اندیشی ، پویایی و نوگرایی است .

جنتی افزود : شعر امروز ایران حتی در قالب غزل از حیث زمان و مضمون تکرار گذشته نیست ، نگاه شاعر ایران امروز به انسان وجهان ، نگاهی تازه است و طراوت ، دلپسندی و امیدبخشی دارد و از همین رو قله های شعر امروز به متن و زندگی ما راه یافته اند و سروده هایی از آنها بر زبان مردم ما جاری است .

وی گفت : حضور شعر سرایندگان در زبان و ذهن جامعه امروز ، نشان دهنده عمق تاثیر و نفوذ این هنر در فکر ، فرهنگ و سیر تحولات تاریخی و اجتماعی ماست .

جنتی افزود : ویژگی چند صدایی و کثرت گرایی یکی از ویژگیهای شعر امروز است و شعر امروز ایران عرصه کثرت در عین وحدت است .

وزیر ارشاد گفت : آنچه که در مقام داوری به شعر انقلاب عرضه شده است معمولاً یا رد و یا انکار تمام بوده و یا اثبات مطلق آن بوده است .

وی افزود : رسانه ها مراکز فرهنگی و دانشگاه ها که به نثر و عرضه شعر اهتمام داشته اند کمتر به نقد و بررسی علمی آن همت گماشته اند .

جنتی گفت : جشنواره فیلم فجر فرصت مغتنمی است تا با عرضه داوریهای دقیق ، سنجیده و به حق سروده های اهل ذوق را به میزان آورد .

وی افزود : وظیفه مهم این جشنواره ایجاد ارتباط و تعامل میان شعر فارسی با شعر دیگر ملتهاست و ما باید در آثارو افکار شاعران ملل دیگر تدبر و تامل و بر سیر تحول شعرشان وقوف پیدا کنیم .

جنتی افزود : با شناخت شعر ملت های دیگر یگانگی وسرآمدی شعر فارسی و شرافت وقداست آن بیش از پیش آشکار می شود .

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت : هر فردی که با گنجینه ادب فارسی نسبتی دارد با سیر در شعر ملت های دیگر بیش از هر چیز ، عظمت و شکوه حیرت آور فرهنگ خودی را در می یابد و خود را به پاسداشت آن ملتزم می کند .

برگزیدگان نهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در مراسمی در تالار وحدت معرفی وقدردانی شدند .

اتحادیه های صنفی بهترین نهاد برای برخورد با قاچاق

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اتحادیه های صنفی را بهترین نهاد برای برخورد با قاچاق می دانیم .

علی جنتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تعامل وزارت ارشاد با اتحادیه ها گفت: اعضای اتحادیه ها و صنوف در بخش های کتاب ، بازیهای یارانه ای ، لوح های فشرده و فیلم های سینمایی بهتر از همه می دانند که موضوع چگونه است و چه برخوردی باید انجام شود .

وی در پاسخ به پرسشی درباره متوقف نشدن توزیع کتاب "لولیتا " گفت : توزیع این کتاب قاچاق است برای اینکه هیچ مجوزی ندارد .

جنتی افزود : افرادی که این کتاب را توزیع می کنند ، متخلفند و ما موضوع را با جدیت پیگیری می کنیم .

وی گفت : همچنین این موضوع باید از طریق نیروی انتظامی پیگیری شود ، این کتاب در ایران چاپ نشده و از خارج وارد شده و توزیع آن قاچاق و غیر قانونی است .

جنتی در پاسخ به پرسشی درباره فهرست معافیت مالیاتی افزود : هنوز در این باره یکی دو مورد اختلاف با سازمان امور مالیاتی داریم و ما پافشاری می کنیم که نظر وزارت ارشاد مورد پذیرش آنها قرار گیرد .

وی در پاسخ به پرسشی درباره لغو برخی کنسرت ها گفت : ما در صدور مجوز برای برگزاری کنسرت ها نهایت دقت را از نظر آهنگ ، شعر و اجرا بعمل می آوریم .

جنتی افزود : زمانی که ما به کنسرتی مجوز می دهیم ، انتظار ما از مقامات قضایی و سایر مسئولانی که احیاناً کنسرتی را مخالف سلیقه های خودشان می دانند این است ، که اجازه دهند دستگاه مسئول کارش را انجام دهد .

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر مواردی را دیدند که برخلاف موازین است به ما تذکر دهند و ما با تمام وجود پذیرای آن هستیم و نقد آنها را می پذیریم اما اینکه برخوردهای قضایی و همچنین سایر برخوردها مانع از اجرای کنسرتی شود که بلیط فروخته است ، مناسب نمی دانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها