شعر فجر، حاشیه ردیف نمی‌کند

هنوز یادمان نرفته است که سال گذشته چقدر شاعران و اهالی قلم خون دل خوردند تا بالاخره اختتامیه جشنواره شعر فجر برگزار شد،
کد خبر: ۷۶۰۱۴۶
شعر فجر، حاشیه ردیف نمی‌کند

حتی مدیران ارشد وزارت ارشاد هم با پایان جشنواره بالاخره یک آب خوش از گلویشان پایین رفت، جشنواره‌ای که ردیف و قافیه‌اش سرشار از حواشی و موضعگیری‌های مختلف و رفتارها و گفت‌وگوهای متناقض و جنجالی دبیرش بود، آن قدر که حتی واکنش برخی مقام‌های نظامی و دلسوزان مذهبی کشور را هم در پی داشت، اما حالا آن طور که اسماعیل امینی گفته گویا امسال قرار است تدبیر و تعقل چاشنی نهمین دوره این رویداد شود.

به گزارش جام‌جم، دعوت از برخی جریان‌ها و افراد با کارنامه مشخص ضدانقلابی، حضور چهره‌هایی ناموجه در اتاق فکر جشنواره‌ای که نام فجر را یدک می‌کشید و اختلاف نظر فاحش میان دبیر جشنواره با برخی اعضای شورای سیاست‌گذاری و انتقاد به نتایج داوری‌ها فقط بخشی از اتفاقاتی بود که سال گذشته قطار هشتمین دوره جشنواره شعر فجر را تحت تاثیر خود قرار داد و باعث شد تا از ریل اصلی خود خارج شود.

اما صابون جشنواره شعر فجر آنچنان سال گذشته بر تن مدیران وزارت ارشاد خورده بود که تا همین چند روز پیش بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که نهمین دوره جشنواره شعر فجر اصلا برگزار نشود، حتی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی هم که قرار است متولی این رویداد باشد اعلام کرده بود احتمالا جشنواره سال بعد برگزار خواهد شد، ولی چند روز پیش خبر رسید که اسماعیل امینی با حکم علی جنتی، وزیر ارشاد، مسئولیت دبیری شعر فجر را بر عهده گرفته است.

شاعر، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و البته طنز پردازی که اگرچه نامی جریان‌ساز یا پیشکسوت در ادبیات معاصر ما نیست، اما همه شاعران با احترام و به گرمی دستانش را می‌فشرند و از طرفی در طول یک دهه گذشته نقش مهمی در پرورش و تربیت شاعران جوان و جویای نام داشته است و خیلی‌ها از امینی با نام معلمی صبور یاد می‌کنند. هفته گذشته نیز مجموعه اوج به عنوان پرچمدار این روزهای هنر و ادبیات انقلابی، برای امینی بزرگداشتی ترتیب داد.

احترام به گذشته و پرهیز از حاشیه

امینی در گفت‌وگوی به نسبت مفصلی که روز گذشته خبرگزاری مهر آن را منتشر کرد، بر خلاف عبدالجبار کاکایی که سال پیش مسئولیت دبیری شعر فجر را بر عهده داشت دست به انکار گذشته نزده و با احترام از پیشینه جشنواره در دولت گذشته یاد کرده است: اگر جشنواره توانسته باشد روی شاعران کشور تاثیر بگذارد و آنها را متوجه این موضوع بکند که چه سطحی از کیفیت و هنر شاعری را می‌توان سطح ملی دانست، به نظر من کار خودش را کرده است.

این روزها ما کم نداریم گروه‌های کوچک شاعران را که در نقاط مختلفی به فعالیت مشغول هستند ولی متوجه سطح فعالیت خود نیستند. به نظرم جشنواره شعر فجر در سال‌های گذشته توانسته کاری کند تا این گروه‌ها سطح ملی شعر فارسی را حس کنند.

مهم‌ترین نکته‌ای که امینی هوشمندانه به آن اشاره می‌کند پرهیز از حواشی و جنجال است، آنچه چشم اسفندیار یا به قول غربی‌ها پاشنه آشیل شعر فجر در سال گذشته بود، او در این رابطه گفته است: نهمین جشنواره شعر فجر از هر چه نامش حاشیه باشد پرهیز خواهد کرد، امسال همه کسانی که مورد مشورت ما قرار گرفتند، از اهالی دانشگاه تا دبیران سابق جشنواره متفق القول بر این باور بودند که هر نوع حاشیه‌ای به ضرر جشنواره است و باید از آن پرهیز داشت.

امینی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که چه چیزی را حاشیه بر جشنواره امسال می‌داند هم تاکید کرده است: به نظر من هر موضوع غیر مرتبط با شعر و متن و فرهنگ ما برای جشنواره حاشیه است و باید از آن پرهیز شود.

او در پایان صحبت‌هایش خط قرمز بر امکان برگزار نشدن جشنواره کشید و توضیح داد: این دوره از این جشنواره به طور قطع در سال جاری برگزار می‌شود و این هفته در قالب یک نشست خبری در خدمت اهالی رسانه خواهیم بود.

سینا علی‌محمدی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها