هاشم یکهزارع در گفتوگو با مهر اظهار کرد: در قالب این قرارداد مشارکت جوینت ونچر (سرمایهگذاری برای تولید و بهرهبرداری مشترک) صورت خواهد گرفت و این خودروساز موظف به صادرات ۳۰ درصد از تولیدات مشترک با ایران است.
وی افزود: در قرارداد ذکر شده که اگر طرف خارجی به این تعهد خود برای صادرات عمل نکند، فروش داخلی آن هم متوقف خواهد شد، بنابراین با عملیاتی شدن این همکاری میان ایران و فرانسه، جمهوری اسلامی ایران به هاب منطقهای صادرات خودرو تبدیل خواهد شد.
با این حال تکلیف جریمه پژو برای ترک ایران با آغاز تحریمها و عمل نکردن به تعهدات خود در این قرارداد مشخص نشده است.
یکهزارع تصریح کرد: با شریک غیرآسیایی خود هم در حال مذاکره هستیم و در آینده نزدیک، نام آن را اعلام خواهیم کرد اما به هر حال منتظر مشخص شدن توافقات هستهای هستیم تا قراردادهای خود را عملیاتی کنیم.
وی درخصوص آخرین وضع تولید خودروی دنا نیز گفت: تاکنون ۶۰۰۰ دستگاه از خودروی دنا را تولید کردهایم و البته تا تحویل ده هزار دستگاه به مردم متعهد هستیم.
این مقام مسئول در صنعت خودرو افزود: بازار صادراتی دنا بسیار مطلوب است و صادرات بیش از فروش داخلی برای ایران مقرون به صرفه است، اما به هر حال مصرفکنندگان باید انتظارات خود درخصوص قیمت این خودرو را از شورای رقابت پیگیری کنند، زیرا خودروهای مشابه دنا بسیار گرانقیمتتر از نرخی بود که ایران خودرو تقاضا کرده است، بنابراین به نظر میرسد باید در قیمت تجدیدنظر شود تا تولید این خودرو رونق گیرد.
یکهزارع با تاکید بر اینکه قیمت انواع خودرو تا پایان سال ثابت است، گفت: در سال ۹۴ با توجه به مجموعه شرایط مواد اولیه، حقوق و دستمزد و دیگر هزینههای مترتب بر تولید، ممکن است قیمت تغییر کند.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد