گزارشی از پشت صحنه برنامه «حرف تا واژه»

حل جدول با رادیو

راه‌های مختلفی برای تقویت حافظه و افزایش کارآیی آن وجود دارد، هرکس هم روشی را پیشنهاد می‌دهد، اما یکی از روش‌های ساده، متدوال و دم‌دستی تقویت حافظه، حل کردن جدول کلمات متقاطع است که بسیاری از پزشکان و محققان از آن به‌عنوان یک تقویت‌کننده مفید مغز یاد می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۵۵۳۱
حل جدول با رادیو

شبکه رادیویی تهران نیز با تدارک برنامه‌ای با عنوان از حرف تا واژه سعی دارد تا با طرح جدول کلمات متقاطع، ضمن تقویت حافظه، حس آرامش را به مخاطبان القاء کند. این برنامه جمعه‌ها ساعت 13 و 30 دقیقه به مدت یک ساعت از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز پخش می‌شود.

ترویج ضرب‌المثل‌ها

برای تهیه گزارش از پشت صحنه این برنامه به شبکه رادیویی تهران می‌روم، جواد مانی تهیه‌کننده و نویسنده این برنامه و از پیشکسوتان رادیویی درباره ویژگی‌های برنامه‌اش می‌گوید: این برنامه کاری از گروه اجتماعی و خانواده رادیو تهران است که با هدف ترویج هر چه بیشتر ضرب‌المثل و حکایت‌ها پخش و در روزهای ویژه و همزمان با مناسبت‌ها، جدول‌ها طراحی می‌شوند. سوال‌ها متناسب با روزهایی همچون عید، دهه فجر، ماه محرم طراحی خواهد شد و آیات، احادیث و روایات و... ازجمله مواردی هستند که از آنها در جدول‌ها استفاده می‌شود.

وی درباره روند کلی برنامه می‌گوید: ابتدا درباره جواب نهایی، شیوه طراحی و خانه‌گذاری جدول که همانند جدول روزنامه‌ها و مجلات است، توضیحاتی داده می‌شود و شنوندگان نیز باید از طریق پاسخ به پرسش‌های مطرح شده گوینده، خانه‌های جدول را پر کنند تا از حرف به واژه و جمله یا عبارت برسند. در این مسابقه 7 تا 8 سوال مطرح می‌شود و هر شنونده‌ای نیز با کسب 70 امتیاز یا رسیدن به جواب نهایی که همان کلمه مورد نظر است، برنده مسابقه شناخته می‌شود.

شنوندگان می‌توانند، جواب مسابقه را پیامک یا با شماره‌هایی که در برنامه اعلام می‌شود، تماس بگیرند.

او می‌گوید: در برنامه بیشتر وجهه سرگرمی و آرامش بخشی مدنظر است و بعد فرهنگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این تهیه‌کننده رادیو مدعی است که مساله تفریح در این برنامه مطرح نیست، حتی موسیقی برنامه نیز تند و شاد انتخاب نمی‌شود تا مخاطبان تمرکز داشته باشند در فضایی بدون استرس و تشویش پاسخگوی سوالات باشند. در فواصل بین سوالات بیشتر تصنیف و آهنگ‌های آرام و البته سنتی پخش می‌شود. مانی در پاسخ به این پرسش که بیشتر مخاطبان برنامه چه قشری هستند، می‌گوید: در طراحی سوالات جنسیت و سن مطرح نیست و بیشتر سوالات جنبه عمومی دارد، اما اگر تخمین بزنیم به نظرم افراد مسن بیشتر شنونده برنامه هستند.

جدول رادیویی

همه عوامل برنامه در استودیو آماده هستند، یوسف رحیمی، گوینده بااشاره به این‌که از حرف تا واژه یک جدول رادیویی است نه یک مسابقه رادیویی صحبت‌های خود را آغاز می‌کند: ما در این برنامه نباید انتظار هیجان بالا داشته باشیم، ما سعی می‌کنیم فضای آرامی را برای شنونده‌ها فراهم کنیم تا با آرامش، تمرکز و دقت بالا مطالب را بشنوند و دو جدول را کامل کنند.

حالا شماره تلفن‌ها و شماره پیامکی برنامه اعلام می‌شود و از شنونده‌ها خواسته می‌شود جمله کامل را همراه نامشان ارسال کنند.

گوینده برنامه ادامه می‌دهد: ما معمولا همسو با مناسبت‌های مختلف سعی می‌کنیم جدول را طراحی کنیم و در روزهای عادی نیز از زبان زدهای فارسی استفاده می‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: ما دو جدول داریم، مجموع دو جدول ما 240 امتیاز دارد، اگر شما 120 امتیاز بالاتر دریافت کنید، برنده جدول از حرف تا واژه خواهید شد، اگر چند نفر با امتیاز مشابه نیز داشته باشیم، برنده با قرعه‌کشی انتخاب می‌شود. زمان در برنامه حرف تا واژه بسیار تعیین‌کننده است. ما براساس زمان دریافت پیامک‌ها پنج نفر را مشخص می‌کنیم. برای هر جدول نفر اول تا پنجم 100، 80، 60، 40 و 20 امتیاز دریافت می‌کنند.

رحیمی از شنونده‌ها می‌خواهد تا یک جدول در یک ردیف با 32 حرف مانند نردبان خوابیده بکشند و از راست به چپ آن را شماره‌گذاری کنند.

همراهی شنونده‌ها

شنونده‌هایی که به جمله مورد نظر رسیده‌اند با برنامه تماس می‌گیرند و جملات خود را می‌خوانند. چند شنونده با برنامه تماس می‌گیرند و جملات خود را می‌خوانند. امروز پاسخ برنامه این جمله است: با اصلاح انسان، تمامی عالم اصلاح می‌گردد. در ادامه نیز پنج نفر اول همراه امتیازاتشان معرفی می‌شوند. دور دوم مسابقه نیز به همین منوال برگزار می‌شود.

رحیمی، مجری برنامه می‌گوید: در عین حالی که اجرا صمیمی است، تلاش می‌شود آرام و ملایم و به دور از شتاب باشد تا مخاطب را از هیجان و شتاب دور کنیم تا فکرش مخدوش نشود.

وی درباره هدف از تهیه این برنامه نیز می‌گوید: ما هدفمان این است که روز جمعه دورهم و کنار هم کار مفیدی انجام دهیم. رسالت اصلی برنامه مطرح کردن ضرب‌المثل‌ها و حرف‌های پرمعناست و برای این‌که مخاطبان با ما همراه شوند، این برنامه در قالب جدول طراحی شده است.

این گوینده رادیویی در پاسخ به این پرسش که استقبال مخاطبان از برنامه چگونه است، می‌گوید: روزهای اول شنونده‌های کمتری با ما همراه بودند، اما با گذشت زمان و آشنا شدن با برنامه، مخاطبان بیشتری ما را همراهی می‌کنند و به‌طور ثابت هر هفته در حل مساله همراه ما هستند. شنونده‌ها علاوه بر این‌که روز جمعه سرگرم می‌شوند، مطالب شاخص و ضرب‌المثل‌های جدید یاد می‌گیرند و جایزه هم دریافت می‌کنند.

وی در پایان تاکید می‌کند: این برنامه همانند جدول روزنامه‌ها و مجلات است، با این تفاوت که یک جدول رادیویی صوتی است که همراه با موسیقی و جایزه تقدیم مخاطبان رادیو تهران می‌شود.

شنوندگانی که علاقه‌مند به شرکت در برنامه هستند، می‌توانند در زمان پخش از حرف تا واژه از طریق تلفن و شماره پیامکی که در برنامه اعلام می‌شود، در مسابقه شرکت کنند و پاسخگوی سوالات مطرح شده در این برنامه باشند.

مریم کریمی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها