گرچه بارِ آموزش و پرورش با این مبالغ، کم نمی‌شود، اما دیروز در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده، نمایندگان مجلس 200 میلیارد تومان برای کمک به مدارس کنارگذاشتند. این پول قرار است صرف تامین هزینه‌های آب و برق و گاز مدارس شود، مدارسی که اغلب از این بابت بدهی‌های کلان دارند و تاکنون بارها آب و برق و گازشان قطع شده است.
کد خبر: ۷۷۴۷۴۹
200 میلیارد تومان شیرین

منبع تامین این200 میلیارد تومان، پول‌های حاصل ازکشف محموله‌های نفتی قاچاق است که دیروز هزار میلیارد تومان از آن به دو وزارتخانه دفاع و اطلاعات داده شد.

پس از همین ابتدا و در روی کاغذ، سهم آموزش و پرورش از این درآمد کمتراز نصف دو وزارتخانه دیگراست با این که نیازهایش کمتراز این دو نیست، ولی به هر حال همین 200 میلیارد تومان هم غنیمتی است در این اوضاع دست تنگی آموزش و پرورش.

پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها که قیمت انرژی یکباره جهشی بزرگ کرد، بیشتر مدارس در پرداخت قبوض خود دچار مشکل شدند که تعدادی شان با دریافت کمک‌های اجباری از والدین، قبض‌ها را پرداخت کردند و تعدادی که نتوانستند چنین کنند یا آب و برق و گازشان قطع شد یا دائم با ادارات بر سر تاخیر در پرداخت درگیر شدند.

اواخر دولت قبل بخشنامه‌ای صادر شد که وزرای آموزش و پرورش و نیرو امضا کننده آن بودند مبنی بر این که چون مدارس مبلغی به‌عنوان سرانه در اختیار ندارند و دستشان خالی است وزارت نیرو به آنها مهلت تنفس بدهد و از آنها مطالبه پرداخت قبوض را نکند.

تا مدت کمی این بخشنامه اجرا شد، اما چون مبلغ بدهی سر به فلک می‌کشید خیلی زود این توافق دولت با دولت فراموش شد و باز قبوض آب و برق و گاز شد یکی از دغدغه‌های مدیران مدارس. الان مدارسی در کشور وجود دارد که بیشتر از یک سال هیچ قبضی را پرداخت نکرده‌اند و یا مدیران آن از جیب خود هزینه‌های آب و برق و گاز را پرداخته‌اند تا کار مدرسه لنگ نماند اما حالا این 200 میلیارد تومانی که مجلس تصویب کرده، می‌تواند کمک حال مدارس باشد، گرچه این رقم فعلا روی کاغذ است و میان تصویب یک بودجه تا تخصیص آن فاصله درازی وجود دارد.

البته با این مبلغ هم همه بدهی مدارس تسویه نمی‌شود که بدهی‌ها به قدری زیاد است که 200 میلیارد تومان کفاف چند ده هزار مدرسه دولتی را نمی‌دهد. ولی با این حال این مبلغ غنیمتی است اگر بموقع به دست آموزش و پرورش برسد.

مریم خباز ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها