گزارشی از پشت صحنه برنامه «خانه ما»

آموزش مهارت‌های زندگی در رادیو

همه‌ ما انسان‌ها اغلب در زندگی با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم؛ مسائلی که گاه به‌دلیل دامنه، وسعت و شدت آنها، به‌نظر پیچیده و غیرقابل حل است، اما این‌که توانایی‌هایی لازم را برای حل و فصل آن داشته باشیم بحثی است که نیازمند مهارت‌های زندگی است. رسانه‌های جمعی بخشی از آموزش مهارت‌های زندگی را به عهده دارند و با تولید برنامه‌هایی در قالب مشاوره، گفت‌وگو، نمایش و... در تلاش هستند تا کیفیت زندگی افراد را ارتقا بخشند.
کد خبر: ۷۷۳۱۷۰
آموزش مهارت‌های زندگی در رادیو

در چرخه‌ تقویت مهارت‌های زندگی، شبکه رادیویی تهران نیز با برنامه «خانه ما» مخاطبان خود را همراهی می‌کند تا مهارت‌های همدلی، روابط بین فردی، راهکارها و نکته‌های مهم روان‌شناختی را آموزش دهد.

روزی که ما همراه عوامل برنامه در استودیو پخش رادیو تهران حاضر هستیم، این برنامه با موضوع «بررسی عواقب کم شدن روابط اجتماعی و خانوادگی» با آموزش مهارت‌های زندگی روی آنتن می‌رود.

مشاوره رادیویی

حماد خزائی، تهیه‌کنندگی این هفته برنامه را به عهده دارد. او درباره ویژگی‌های برنامه‌اش می‌گوید: برنامه‌ مشاوره محور «خانه ما» با دستمایه قرار دادن موضوع خانواده و طراحی یک فضای نمایشی روی آنتن می‌رود تا با بیان معضلات خانوادگی، مسائل و مشکلات رفتارهای جمعی و فردی موجود در خانواده را بررسی کند و با ارائه مهارت‌های آموزشی، افراد موفق به حل و فصل مسائل و مشکلات خانواده شوند.

وی ادامه می‌دهد: اولین رویکرد خانه ما تبیین موضوعاتی مبتنی بر دغدغه‌ها و مشکلات خانواده‌ها در جامعه امروز است، موضوعات فردی، اجتماعی و خانوادگی در قالب مباحث روان‌شناسی، نمایش، مشاوره و کارشناسی ارائه می‌شود. خزائی در پاسخ به این پرسش که چه موضوع‌هایی محور برنامه نمایشی «خانه ما» است، می‌گوید: در این برنامه تلاش می‌شود بیشتر مشکلات رایج خانواده‌ها از جمله همسران، فرزندان و والدین بحث و بررسی شود. از موضوع‌های این برنامه می‌توان به ترس از بچه‌دار شدن، ایجاد جبهه ائتلافی در خانواده، فرار همسر از خانه، تربیت فرزندان خودشیفته، مهارت مقابله با استرس، زندگی مجردی، ازدواج برای مهاجرت و... اشاره کرد.

این تهیه‌کننده تصریح می‌کند: تعامل‌های این‌گونه بین مخاطبان و کارشناس برنامه موجب می‌شود به محتوای مورد نظر دست یابیم و روابط یک خانواده سالم در فضایی به دور از تنش آسیب‌شناسی شود.

این برنامه تلاش می‌کند تا مراحل و مهارت‌های حل مساله، مهارت‌های تصمیم‌گیری، راهکارهای پرورش تفکر نوآور و اصول کسب خودآگاهی را به افراد آموزش دهد.

نمایش خانوادگی

برنامه با بخش‌های نمایشی آغاز می‌شود، عواقب کم شدن روابط اجتماعی و خانوادگی در قطعات نمایشی کوتاه چالشی اجرا می‌شود، تا شخصیت‌ها حرف‌های خود را بزنند. در همین نمایش آسیب‌ها و عواقب کم شدن روابط اجتماعی و خانوادگی بوضوح قابل درک است. نشانه‌ها و علائم این مشکل به خانواده‌ها گوشزد می‌شود و آنها با علل به وجود آمدن این مشکل مواجه می‌شوند و در مراحل پایانی نمایش عواقب و آسیب‌های کم شدن روابط دامنگیر آنها می‌شود، اینجاست که شنونده‌ها و در پایان مشاوره برنامه به کمک این خانواده می‌آید.

زندگی اجتماعی رادیویی

سعید بارانی که به مدت چهار سال مجری ـ بازیگر این برنامه است، می‌گوید: فکر می‌کنم اگر در این برنامه امکان طرح همه موضوعات و مسائل اجتماعی وجود داشته باشد، مطمئنا بیش از اینها تاثیرگذار بود.

وی تصریح می‌کند: در خانه ما یک زندگی کاملا اجتماعی جریان دارد که شاید قشر متوسط جامعه را شامل شود، افراد خانواده و جامعه با هم مشکلات را حل و فصل می‌کنند، با همدیگر همراهی و همکاری دارند و با مسائل روزمره زندگی و با همه دغدغه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. اما مهم این است که آنها در کنار یکدیگر هستند و با راهنمایی و مشاوره اطرافیان با تجربه مشکلاتشان را حل می‌کنند و هیچ‌وقت لبخند از لبانشان کم نمی‌شود. در خانه ما، یک زندگی معمولی جریان دارد که افراد تلاش می‌کنند با وجود همه مشکلات، شاد باشند.

مشارکت در برنامه

در خانه ما همان‌گونه که ارتباط خوبی بین اعضای خانواده برقرار می‌شود، ارتباط خوبی نیز با شنوندگان وجود دارد و آنها در بحث‌ها و بخش‌های نمایشی حضور فعالی دارند تا جایی که می‌توان گفت، مکمل گفته‌های مجری ـ بازیگران در برنامه، شهروندان هستند که از طریق تلفن یا پیامک نظرها و ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. شنونده‌ها با برنامه تماس می‌گیرند و نظرات خود را درباره رفتارهای درست و نادرست بازیگران مطرح می‌کنند، برخی از آنها موافق و بعضی مخالف حرف و رفتارهای همسر، فرزند یا مادر و پدر خانواده هستند. ارائه استدلال‌ها و نظرات بازیگران نیز القا کننده موضوع یا به عبارتی دیگر جهتگیری و هدف برنامه است. در پایان نیز کارشناس یا مشاور برنامه روی خط می‌آید تا با جمع‌بندی نمایش ارائه شده، گفته‌ها و تجربیات شنوندگان، مشخص شود کدام راه‌حل یا موضوع درست بوده و کدام غلط.

خانه ما علاوه بر بخش روان‌شناسی به بخش‌های دیگر آموزشی نیز توجه دارد. در بخش مطبخ، به آموزش آشپزی مدرن و سنتی پرداخته می‌شود و طرز تهیه انواع نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها آموزش داده می‌شود.

بازیگری در رادیو

ستاره نقدی از بازیگرانی است که بیشتر نقش فرزند خانواده را ایفا می‌کند، او درباره ایفای نقش در نمایش‌های این برنامه می‌گوید: من به دلیل تن صدا، بیشتر نقش فرزند دختر خانواده یا پسران کوچک را اجرا می‌کنم، با توجه به دوره‌هایی که در بازیگری رادیو گذراندم و طی تجربیاتی که در اجرای برنامه‌های مختلف داشته‌ام، سعی می‌کنم به تناسب موضوع و نقشی که نویسنده برنامه تعیین می‌کند، شخصیت‌سازی کنم.

این بازیگر رادیو می‌افزاید: تلاش بیشتر بازیگران نیز ایفای نقش طبیعی و بازی واقعی است، نه فقط من بلکه بیشتر بازیگران در این برنامه سعی می‌کنند بازی اغراق شده‌ای نداشته باشند و اجرای آنها به سمت نمایش صرف سوق داده نشود تا شنوده احساس نکند بازی‌ها تصنعی و غیرواقعی است.

وی معتقد است: شنونده‌ها باید با یک خانواده واقعی روبه‌رو باشند تا با بازیگران یا حتی با موضوع برنامه همذات‌پنداری کنند و به این باور برسند که این مشکل و دغدغه در خانواده وجود دارد و برای حل آن چه راه‌حل درستی را باید در پیش گرفت.

آموزش مهارت‌های زندگی به‌معنی برخورداری از توانایی‌های لازم در حل مشکلات و جلوگیری از تبدیل‌شدن آنها به بحران‌های خانوادگی است. مهارت‌هایی که از طریق آموزش و تجربه قابل استفاده است و موجب ثبات در شخصیت و عمق در هویت می‌شود، توسعه فرهنگ فردی را سامان می‌بخشد و موجب رضایت، مقبولیت و موفقیت در زندگی می‌شود. برنامه خانه ما نیز از آن دسته برنامه هاست که تلاش می‌کند تا در این جهت گامی رو به جلو بردارد تا این رضایت و موفقیت حاصل شود.

برنامه خانه ما کاری از گروه اجتماعی و خانواده رادیو تهران است که از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 10 از موج اف‌ام ردیف 94 مگاهرتز تقدیم شنوندگان می‌شود.

حماد خزایی تهیه‌کننده، فاطمه خسروپور، نگار نیک‌نامی و فاطمه سرلک نویسنده، سعید بارانی، آسیه گرجی، فاطمه سرلک، فریده دریامج و ستاره نقدی از بازیگرانی هستند که این هفته مخاطبان رادیو تهران را همراهی می‌کنند.

قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها